Kokoomuksen Kauma: Venäjän poisjäännistä huolimatta Etyjin yleiskokous jatkaa toimintaansa aktiivisena

Kuvaaja: Juho Takkunen

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) parlamentaarinen yleiskokous kokoontuu Wienissä 22.–23.2. Etyjiin kuuluu 57 osallistujavaltiota, mutta mukana ei tällä kertaa ole venäläisiä parlamentaarikkoja, sillä Venäjä on tiedottanut julkisuuteen keskeyttävänsä osallistumisensa yleiskokouksen istuntoihin. Lisäksi on uutisoitu (HS 14.2.2024) Venäjän keskeyttävän jäsenmaksujensa maksamisen.

”Tosiasiassa Venäjä on keskeyttänyt maksunsa jo aiemmin, sillä viimeisin maksusuoritus tapahtui helmikuussa 2022 vain kaksi päivää ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyssotansa Ukrainaan”, Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtaja Pia Kauma (kok.) toteaa.

Vastalauseena hyökkäyssodalle useat yleiskokouksen istuntoja järjestäneet valtiot eivät ole enää myöntäneet venäläisille viisumeita.

”Näin tapahtui esimerkiksi vuoden 2022 kesäkokouksessa Britanniassa. Venäläisiä parlamentaarikkoja on kuitenkin ollut paikalla yksittäisissä kokouksissa, kuten talvikokouksessamme Wienissä vuosi sitten”, Kauma sanoo.

”Etyj-parlamentaarikot ovat toistuvasti ja jyrkästi tuominneet Venäjän Ukrainaa vastaan aloittaman hyökkäyssodan sekä ilmoittaneet, että Venäjä näin toimiessaan rikkoo kaikkia Etyjin perusperiaatteita vastaan”, Kauma painottaa.

Yleiskokouksen taustalla on vuoden 1975 Etyk Helsingissä, ja se toimii Venäjän hyökkäyssodasta huolimatta yhä aktiivisesti. Tästä on osoituksena muun muassa erittäin laaja osanotto kokouksiin ja vaalitarkkailuihin, joista viimeisimmät toteutettiin Azerbaidžanissa, Serbiassa ja Puolassa.

”Tänään alkaneessa talvi-istunnossa puhutaan muun muassa Etyjin antamasta tuesta Ukrainalle, poliittisista vangeista, Venäjään kohdistetuista sanktioista, journalistien turvallisuudesta kriisialueilla sekä yleiskokouksen tulevaisuudesta”, Kauma päättää.

Wienissä 22.2.2024

Lisätiedot:
Kansanedustaja Pia Kauma 050 5746764

pia.kauma@eduskunta.fi

Kuvaaja: Juho Takkunen

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.