T-Media Oy

Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä ovat finanssialan hyvämaineiset

Jaa

T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisimmat organisaatiot ovat Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä.

Luottamus&Maine-tutkimus: Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä ovat finanssialan hyvämaineiset
Luottamus&Maine-tutkimus: Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä ovat finanssialan hyvämaineiset

Joulukuussa tehty tutkimus toteutettiin suuren yleisön keskuudessa ja tutkittavat yritykset olivat finanssialan organisaatioita. Yhteensä kierroksella tutkittiin 26 finanssialan organisaatiota. Tutkittavien organisaatioiden joukossa oli muun muassa pankkeja, työeläkeyhtiöitä ja vakuutusyhtiöitä.

Tutkimukseen vastasi yhteensä 5 363 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä Nordnetin maineluku oli 3,68, S-Pankin 3,63 ja OP Ryhmän 3,60 asteikolla 1–5. Edellä mainitut ovat samalla tutkimuksen ainoat hyvän maineen tasolle yltäneet yritykset.

Suurimman mainenousun tutkimuksessa teki Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, joka onnistui nostamaan mainettaan 0,15 yksikköä.

“Mainekärkeen yltävät yritykset ovat onnistuneet aiempaa kriittisemmässä yleisessä maineilmapiirissä ylläpitämään maineensa hyvällä tasolla, ja hyvän maineen myötä säilyttämään myös luottamuspääomansa vahvana. Samalla kärkikolmikko on pitänyt asemansa finanssialan mainekärjessä”, T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula sanoo.

“Suurimman mainenousun tehneen Ilmarisen mainenousua voidaan pitää merkittävänä. 0,15-yksikön tai sitä suurempaan mainenousuun yhden vuoden aikana yltää tyypillisesti vain alle neljännes mainettaan parantamaan onnistuneista yrityksistä.”

Finanssialan yritysten maineen taso on keskimäärin kohtalaisella tasolla 

Tutkimuskierros paljasti, että tutkittujen finanssialan organisaatioiden maineen taso on keskimääräisesti kohtalaisella tasolla – hyvän maineen rajatason ollessa 3,50. Tutkitut organisaatiot saivat keskimäärin parhaat arvosanat talouden, johtamisen ja työnantajuuden osa-alueista.

”Jokainen suomalainen on finanssialan asiakas. Alan yritysten tarjoamat tuotteet ja palvelut tunnetaan oman asiakkuuden pohjalta. Vähemmän tunnettua suurelle yleisölle on vaikkapa alan merkitys vihreän siirtymän edistäjänä. Finanssiala on vahvasti sitoutunut kestävään kehitykseen ja ilmastomuutoksen torjuntaan. Se tarkoittaa muun muassa rahoituksen kohdentamista kestävän kehityksen mukaisiin ja hiilidioksidipäästöjä vähentäviin ratkaisuihin. Tämän viestimisessä ja näkyväksi tekemisessä meillä on alana vielä paljon työsarkaa”, Finanssiala ry:n johtaja Tuomo Yli-Huttula kertoo.

Finanssialan%20organisaatioiden%20keskim%E4%E4r%E4inen%20maine%2C%20Luottamus%26Maine%20Finanssialan%20erikoistutkimus%20Q4/2023
Luottamus&Maine Finanssialan erikoistutkimus Q4/2023. Kuvaajassa esitetyt luvut ovat keskiarvoja tutkittujen 26 organisaation saamista arvioista. Arviointiasteikko on 1–5. Luvut on pyöristetty kahden desimaalin tarkkuudella. T-Media Oy

Näin tutkimme

Finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 1.12.-30.12.2023.

Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).

Tutkimukseen osallistui 5 363 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Finanssialan organisaatioiden keskimääräinen maine, Luottamus&Maine Finanssialan erikoistutkimus Q4/2023
Luottamus&Maine Finanssialan erikoistutkimus Q4/2023. Kuvaajassa esitetyt luvut ovat keskiarvoja tutkittujen 26 organisaation saamista arvioista. Arviointiasteikko on 1–5. Luvut on pyöristetty kahden desimaalin tarkkuudella.
T-Media Oy
Lataa

Tietoja julkaisijasta

T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye