Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä ovat finanssialan hyvämaineiset
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisimmat organisaatiot ovat Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä.

Joulukuussa tehty tutkimus toteutettiin suuren yleisön keskuudessa ja tutkittavat yritykset olivat finanssialan organisaatioita. Yhteensä kierroksella tutkittiin 26 finanssialan organisaatiota. Tutkittavien organisaatioiden joukossa oli muun muassa pankkeja, työeläkeyhtiöitä ja vakuutusyhtiöitä.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 5 363 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä Nordnetin maineluku oli 3,68, S-Pankin 3,63 ja OP Ryhmän 3,60 asteikolla 1–5. Edellä mainitut ovat samalla tutkimuksen ainoat hyvän maineen tasolle yltäneet yritykset.
Suurimman mainenousun tutkimuksessa teki Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, joka onnistui nostamaan mainettaan 0,15 yksikköä.
“Mainekärkeen yltävät yritykset ovat onnistuneet aiempaa kriittisemmässä yleisessä maineilmapiirissä ylläpitämään maineensa hyvällä tasolla, ja hyvän maineen myötä säilyttämään myös luottamuspääomansa vahvana. Samalla kärkikolmikko on pitänyt asemansa finanssialan mainekärjessä”, T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula sanoo.
“Suurimman mainenousun tehneen Ilmarisen mainenousua voidaan pitää merkittävänä. 0,15-yksikön tai sitä suurempaan mainenousuun yhden vuoden aikana yltää tyypillisesti vain alle neljännes mainettaan parantamaan onnistuneista yrityksistä.”
Finanssialan yritysten maineen taso on keskimäärin kohtalaisella tasolla
Tutkimuskierros paljasti, että tutkittujen finanssialan organisaatioiden maineen taso on keskimääräisesti kohtalaisella tasolla – hyvän maineen rajatason ollessa 3,50. Tutkitut organisaatiot saivat keskimäärin parhaat arvosanat talouden, johtamisen ja työnantajuuden osa-alueista.
”Jokainen suomalainen on finanssialan asiakas. Alan yritysten tarjoamat tuotteet ja palvelut tunnetaan oman asiakkuuden pohjalta. Vähemmän tunnettua suurelle yleisölle on vaikkapa alan merkitys vihreän siirtymän edistäjänä. Finanssiala on vahvasti sitoutunut kestävään kehitykseen ja ilmastomuutoksen torjuntaan. Se tarkoittaa muun muassa rahoituksen kohdentamista kestävän kehityksen mukaisiin ja hiilidioksidipäästöjä vähentäviin ratkaisuihin. Tämän viestimisessä ja näkyväksi tekemisessä meillä on alana vielä paljon työsarkaa”, Finanssiala ry:n johtaja Tuomo Yli-Huttula kertoo.

Näin tutkimme
Finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 1.12.-30.12.2023.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 5 363 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riku RuokolahtiKehitysjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 400 512 200riku.ruokolahti@t-media.fiSari MaunulaTutkimusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 50 409 1543sari.maunula@t-media.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme