Vahingoittuneiden verkkokauppaostosten arvo Euroopassa jopa 22 miljardia euroa vuodessa
Aaltopahvisia pakkauksia suunnitteleva ja valmistava DS Smith on laskenut verkkokaupassa myytävien, matkalla vaurioituneiden tuotteiden laajuutta ja kustannuksia, ja laskelmien perusteella Euroopassa vahingoittuu tuotteita jopa 22 miljardin euron arvosta vuodessa.
DS Smithin teettämän verkkotutkimuksen mukaan1, 60% verkkokaupasta ostavista raportoi vastaanottaneensa vahingoittuneita tuotteita tutkimusta edeltäneen 12 kuukauden aikana. Tutkimus tehtiin euroalueen neljässä taloudellisesti suurimmassa maassa (Saksa, Ranska, Italia, Espanja), joista myös myydään ja toimitetaan verkko-ostoja muihin maihin, kuten Suomeen.
Niistä verkko-ostajista, jotka kertoivat vastaanottaneensa vaurioituneen tuotteen verkkotutkimusta edeltäneen 12 kuukauden aikana, sanoivat näin tapahtuneen keskimäärin kolme kertaa. Kunkin vaurioituneen tuotteen keskiarvoksi on määritelty 58€. Tämä tarkoittaa, että pelkästään tutkimuksen neljässä maassa verkkokaupasta toimitettujen vaurioituneiden tuotteiden yhteenlaskettu arvo on huikeat 21.9 miljardia euroa3.
Magnus Renman, DS Smith -konsernin tutkimus-ja tuotekehitysjohtaja: ”Vaurioituneet toimitukset ovat tappioita kaikille osapuolille, koska ostajat turhautuvat ja jälleenmyyjät joutuvat käsittelemään tarpeettomia palautuksia. Verkossa tapahtuvan myynnin osuus Euroopan vähittäismyynnistä kasvaa, ja kuten tämä tutkimus osoittaa, palautusten aiheuttama kustannus verkkokauppiaille on merkittävä."
Verkkokauppiaden liiketoiminnan mahdollistamiseksi DS Smith on investoinut tutkimuksen ja tuotekehityksen lisäksi myös tuotannolliseen valmiuteen. Suomessa DS Smith on investoinut tuotantoonsa merkittävästi viime aikoina. Näistä investoinneista erityisesti verkkokauppojen toimintaa tukee Nummelan tehtaan uusi tuotantokone, joka mahdollistaa maassamme uudenlaiset aaltopahviset verkkokauppapakkaukset.
Kun tuotannollinen mahdollisuus yhdistetään vahvaan pakkaussuunnitteluosaamiseen, voivat verkkokauppiaat vähentää logistiikassa syntyviä tuotevaurioita ja tyhjää tilaa. Oikeanlaiset pakkaukset estävät tuotevahinkoja, auttavat kuluttajaa pakkauksen avaamisessa ja tarvittaessa uudelleensulkemisessa. Pakkauksen ollessa kokonaisuudessaan aaltopahvia, voi kuluttaja kierrättää sen helposti, jolloin materiaali voidaan kerätä talteen uutta käyttöä varten.
Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith, Suomi: ”Verkkokauppa on selkeästi sellaista liiketoimintaa, jossa yritysten on mahdollista myydä tuotteitaan kotimaan lisäksi myös yli maarajojen. Meidän investointimme uuteen Nummelan tehtaalle sijoittuvaan tuotantokoneeseen mahdollistaa jo nyt valmistettavien pakkausten lisäksi kokonaan uudenlaiset pakkaukset Suomesta käsin toimiville verkkokauppialle. Tämä lähellä tuotettu pakkaus vaikuttaa tietysti ympäristöön, kun tyhjiä pakkauksia ei tuoda ensin Suomeen maarajojen ulkopuolelta. Oikeanlainen verkkokauppapakkaus vaikuttaa monella tavalla verkkokauppiaiden oman liiketoiminnan kannattavuuteen."
DS Smithin R&D-tiimi on pakkauksen toimitusketjussa kohtaamien hetkien simuloimiseksi kiinnittänyt laboratoriossa pakkauksiin kiihtyvyyttä mittaavia antureita, jotta se sai selville millaisia G-voimia pakkaukset kokevat kuljetuksen aikana. Tulokset ovat osoittaneet, että tyypillinen verkkokauppapakkaus altistuu jopa 50 G:n voimalle. Tämä on yli kymmenen kertaa enemmän G-voimia kuin maailman merkittävimmissä vuoristoradoissa (~5G) voi tyypillisesti kokea.
Taustaksi toimittajille
- Tutkimuksen teki OnePoll, joka keräsi verkko-otannassa 4 000 vastausta Saksasta, Ranskasta, Espanjasta ja Italiasta. Vastaukset kerättiin kyseisen maan aikuisilta 17.-27.11.2023 välisenä aikana. Tulokset on painotettu edustamaan kyseisen maan aikuisväestöä.
- Viittaa kumulatiivisiin G-voimiin, joita pakkaukset kohtaavat toimitusketjujen nopeissa kiihdytys- ja hidastustapahtumista (esim. heittäminen, pudottaminen tai kuljettaminen). Kevyemmät esineet vaativat vähemmän voimaa muuttaakseen nopeutta ja/tai suuntaa.
- Ranskan, Saksan, Espanjan ja Italian yhteenlaskettu kustannus vaurioituneille tuotteille on 21.9 miljardia euroa. Laskelma perustuu siihen, että 60% kaikkien näiden maiden aikuisväestöstä (yhteensä 217,9 miljoonaa) vastaanottaa 2,9 verkosta tilattua vaurioitunutta tuotepakkausta tutkimusta edeltäneen 12 kuukauden aikana. Kunkin tuotteen arvo keskimäärin 58 euroa.
Maiden käytetyt väestöluvut ja lähteet:
Ranska: 52022803 (20+)
Saksa: 70107122 (18+)
Espanja: 36973657 (20+)
Italia: 58850717 (18+)
https://www.insee.fr/fr/statistiques/2381474
https://www.destatis.de/EN/Themes/Society-Environment/Population/Current-Population/Tables/liste-agegroups.html#480342
https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=56934
http://dati.istat.it/Index.aspx?QueryId=42869&lang=en
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi HjelmViestintäpäällikkö, SuomiDS Smith
Puh:+358102452453Puh:+358405778797suvi.hjelm@dssmith.comTietoja julkaisijasta
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii yli 30 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan tehtaaseen. DS Smithillä on tehtaat kuudella paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Pirkkala, Akaa, Kuopio ja Ii).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DS Smith
DS Smithille palkinto Carlsbergin pakkauksesta22.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Aaltopahvipakkausten valmistaja DS Smithin Tampereen tehtaan flexopaino-osaaminen on huomioitu kansainvälisessä FlexoTech -kilpailussa Lontoossa.
Aaltopahvipakkaus on myös tulevaisuuden ratkaisu15.8.2024 15:05:36 EEST | Tiedote
DS Smith, johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla, esittelee kattavan valikoiman puutarha-alalle soveltuvia pakkauksia Lepaan näyttelyssä Hattulassa 15.-17.8.2024.
DS Smith on korvannut yli miljardi kertakäyttöistä muovipakkausta pahvipakkauksilla30.5.2024 07:22:00 EEST | Tiedote
Pakkausvalmistaja DS Smith on ylittänyt Now & Next -kestävän kehityksen tavoitteensa kertakäyttöisten muovipakkausten korvaamisen osalta tekemällä työtä yhdessä asiakkaidensa kanssa. Yrityksen asiakkaisiin kuuluu monia ikonisia vähittäiskaupan ja kuluttajatuotteiden brändejä
Artekin Tampereella suunniteltu tuolipakkaus on palkittu maailmanlaajuisessa kilpailussa10.1.2024 07:36:00 EET | Tiedote
Pakkaussuunnittelijana DS Smithin Tampereen tehtaalla työskentelevä Jyrki Valkama on palkittu maailmanlaajuisessa pakkausalan kilpailussa ikoniselle Artekin jakkaralle suunnittelemastaan pakkauksesta.
Auttamisen tarve ei ole vähentynyt – 1000 hyvää tekoa pahvipakkauksessa avuntarvitsijoille Helsingissä 25.marraskuuta 202320.11.2023 07:23:00 EET | Tiedote
Suomen suurin auttamisen tapahtuma #1000tekoa kerää yhteen hyvää tekeviä yrityksiä ja ihmisiä jakamaan konkreettista apua sitä tarvitseville ihmisille 25. marraskuuta 2023 Helsingin Kaapelitehtaalla. DS Smith osallistuu tapahtumaan lahjoittamalla suunnittelemansa ja valmistamansa pahvipakkaukset, joissa avuntarve voidaan sitä tarvitsevien koteihin kantaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme