Förbättringen av riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka i Raseborg framskrider som planerat
NTM-centralen i Nyland fortsätter i samarbete med Raseborgs stad att utarbeta vägplanen för riksväg 25 mellan Langansböle och Västerbacka. Planen innehåller nya planskilda anslutningar och parallella vägarrangemang samt en omkörningsfil med mitträcke samt grundvatten- och bullerskydd. Målet är också att avlägsna Raseborgs plankorsning och bygga en underfartsbro för den nya banan.
Utarbetandet av vägplanen inleddes hösten 2023. Utarbetandet av en vägplan innebär planering av den exakta placeringen av åtgärderna för att förbättra riksvägen och av detaljerade lösningar. En lagakraftvunnen vägplan ger väghållaren rätt att ta vägområdet i besittning och bygga vägen. Utgångspunkten för planeringen är en utvecklingsutredning som utarbetats för sträckan Ekenäs–Karis på riksväg 25 och som stod klar 2022.
Utvecklingsfasen för planlösningen har avslutats
Planeringen har preciserats efter principlösningar som gjorts på basis av tidigare planer med beaktande av den tekniska genomförbarheten, kostnadsberäkningarna och trafikkonsekvenserna, för vilka man har skaffat forskningsdata om jordmånen och grundvattnet. Vid mötet för allmänheten den 7 februari 2024 presenterades alternativa lösningsförslag, och den erhållna responsen samt fördelarna och nackdelarna med alternativen behandlades under ett möte för den projektgrupp som styr planeringen, där man fattade ett interimistiskt beslut om vägplanens utkastskede. Lösningarna för de planskilda anslutningarna vid E4 Langansböle och E6 Västerbacka har framskridit, medan bedömningen av genomförbarheten för Horsbäcks planskilda anslutning E5 kräver ytterligare undersökningar av grundvattenförhållandena, så beslutsfattandet skjuts upp till våren.
Utarbetande av utkast till vägplan
Näst kommer planutkastet att preciseras med särskild fokus på de planskilda anslutningarna i Langansböle och Västerbacka. Utkastet till vägplan preciseras utifrån en lösning där den nya korsningsbron vid den planskilda anslutningen i Langansböle ligger parallellt med den nuvarande underfarten. Placeringen av ramperna granskas ännu i den fortsatta planeringen; kan den nuvarande näringsverksamheten fortsätta där den ligger idag? För det valda alternativets del är genomförbarhetsriskerna, särskilt i anslutning till grundvattnet, de minsta och möjliggör den bästa anslutningslösningen som bäst beaktar näringsverksamhetens transportbehov.
I fråga om Västerbacka planskilda anslutning valdes som utgångspunkt för utkastet till vägplan en rombisk planskild anslutning som skulle ligga norr om Gamla Kustvägen. Valet baserades i synnerhet på de stora transporterna inom näringsverksamheten. Det skulle ha blivit dyrt att ordna dem via bron under riksvägen och lösningen skulle också ha omfattat genomförbarhetsrisker. Dessutom gör placeringen av den planskilda anslutningen det möjligt att genomföra markanvändningsreserveringarna i generalplanen till fullo och lösningen balanserar hela projektets behov av massdisponering.
Andra faktorer som beaktats i jämförelserna av alternativen var bl.a. konsekvenser för miljövärdena, buller, förverkligandet av en ekologisk förbindelse som är betydande på landskapsnivå, trafiksäkerhet samt lösningens trafikmässiga kvalitetsnivå.
Presentation av utkastet till vägplan
Vägplaneringen fortsätter utifrån det valda alternativet och anslutningslösningen vid Horsbäck som väljs senare beaktas i lösningen. Näst i planeringen preciseras vägarnas placering, bredd och nödvändiga utrymmesreserveringar. Dessutom planeras en principlösning för dränering och grundvattenskydd, så att även deras behov blir beaktade i utrymmesreserveringarna. Dessutom preciseras konsekvenserna av lösningen och man presenterar lösningar för att förebygga risker.
Utkastet till vägplanen presenteras igen för allmänheten i början av sommaren. Mer information om detta och den närmare tidpunkten ges senare.
Nyckelord
Kontakter
Sitowise Oy, planeringens projektchef, Martti Kokoi, tfn 044368 0683, fornamn.efternamn@sitowise.com
NTM-centralen i Nyland, Projektchef Anna Elf, tfn 0295 021 395,
fornamn.efternamn@ely-keskus.fi
Länkar
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs för trafik 26.–29.11. och 11.–13.12. kl 00.00–04.3021.11.2024 12:02:00 EET | Pressmeddelande
Tunnelrören i Mästartunneln på Ring I i Alberga i Esbo stängs för underhållsarbeten. Båda stängningarna handlar om projektet för att renovera tunnelns elektroniska körfältsskyltar.
Espoon Kehä I:n Mestarintunneli suljetaan liikenteeltä 26.–29.11.2024 ja 11.–13.12.2024 klo 00:00–04:3021.11.2024 12:02:00 EET | Tiedote
Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Mestarintunnelin tunneliputket suljetaan huoltotöitä varten. Molemmat sulut liittyvät tunnelin sähköisten kaistaopasteiden uusimishankkeeseen.
Gång- och cykelleden på landsväg 140 mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka har reparerats13.11.2024 14:09:00 EET | Pressmeddelande
Breddningen och förbättringen av gång- och cykelleden på Lahtisvägen (lv140) på avsnittet mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka (Lv 152) har slutförts. Denna nästan 8 kilometer långa sträcka ligger i både Vanda och Sibbo. Projektet genomfördes gemensamt av NTM-centralen, Sibbo kommun, Vanda stad och Fintraffic Tie Oy.
Maantien 140 jalankulku- ja pyöräilyväylä kunnostettiin Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien välillä13.11.2024 14:09:00 EET | Tiedote
Lahdentien (mt 140) jalankulku- ja pyöräilyväylän leventäminen ja parantaminen Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien (Mt 152) välisellä osuudella on valmistunut. Tämä lähes 8 kilometrin mittainen osuus sijaitsee sekä Vantaan että Sipoon alueella. Hanke toteutettiin yhdessä ELY-keskuksen, Sipoon kunnan, Vantaan kaupungin ja Fintraffic Tie Oy:n kesken.
Fiskars tunnel i Raseborg stängs delvis för reparationer8.11.2024 09:16:00 EET | Pressmeddelande
Under reparationsarbetet stängs ett körfält i tunneln på Fiskarsvägen (lv 104) och trafiken dirigeras med trafikljus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum