Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas år 2023: automatiserat beslutsfattande och nya digitala tjänster
Generaldirektör Janne Viskari berättar hur fjärde året för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata såg ut.
Vilken var den viktigaste reformen 2023?
Förra året trädde en ny reglering i kraft som gäller automatiserat beslutsfattande. Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utnyttjade vi regleringen när det var möjligt. Med stöd av den nya lagen automatiserade vi en del av namnändringsförfarandena. Ett automatiskt beslut ges nu om namnändringar som inte förutsätter myndighetens prövning från fall till fall. Sådana är till exempel att ta tillbaka tidigare efternamn och att ändra förnamn till ett vanligt förnamn som används allmänt. Avsikten är att utvidga det automatiserade beslutsfattandet till allt fler tjänster under detta år.
I fjol fortsatte vi också att digitalisera våra övriga tjänster och ärendehanteringen. I detta utvecklingsarbete prioriterade vi de tjänster som har flest användare, såsom förmyndarverksamhetens tjänster. I takt med att befolkningen åldras har efterfrågan på förmyndarverksamhetens tjänster redan länge ökat betydligt och vi förutspår att den kommer att öka ytterligare under de kommande åren. Ett centralt sätt att svara på den stora ökningen av efterfrågan är att inleda och behandla fler ärenden elektroniskt i den mån det är möjligt inom ramen för den gällande lagstiftningen. I slutet av förra året publicerade vi intressebevakningens e-tjänst, där man i nuläget kan sköta en del intressebevakningsärenden digitalt och i fortsättningen även i större utsträckning.
Hur väl lyckades Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjäna sina kunder?
Våra tjänster var igen mycket driftsäkra i fjol. Enligt våra indikatorer var också våra kunder i allmänhet nöjda med den service de fick.
Handläggningstiderna för våra privatpersoners tjänster var rimliga i alla tjänster, även om det förekommer stora säsongsvariationer i efterfrågan på vissa tjänster. Det sker till exempel många flyttar efter sommaren och årsskiftet. I framtiden är vårt mål att effektivare än i nuläget utjämna variationen i handläggningstider på grund av säsongsvariationen. Detta sker genom interna arrangemang i ämbetsverket, dvs. vi följer aktivt upp handläggningstiderna och överför smidigt personal till att sköta de ärenden som för närvarande har mest efterfrågan.
I fjol blev en stor del av de ukrainare som flytt till Finland från krig berättigade att söka hemkommun i Finland. För detta ändamål införde vi en ny digital tjänst och öppnade en ny telefontjänst och ett separat serviceställe i Helsingfors för ukrainare. Vi rekryterade personal som talar ukrainska till servicerådgivare.
Sedan myndigheten grundades har verksamheten utvidgats årligen, både vad gäller antalet anställda och budgeten. 2023 blir ett toppår i verksamhetsvolymer och vi har börjat förbereda oss på att anpassa funktionerna, vilket fortsätter under de närmaste åren.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsberättelse har publicerats i sin helhet på webbplatsen dvv.fi. Bekanta dig med bokslutet och verksamhetsberättelsen på dvv.fi (på finska)
Kontakter
Janne Viskari
Tel:0295 536 000janne.viskari@dvv.fiMyndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
Finns are well prepared to switch to receiving government messages digitally4.11.2024 09:03:00 EET | Press release
Finland is gradually shifting to prioritising digital services in official services. The first visible change is in the form in which authorities send documents, such as decisions and other important notifications. Currently, most letters are sent by mail, unless the person has activated Suomi.fi Messages or otherwise given the authorities their consent to receiving digital messages. In the future, most letters related to the use of digital services of public administration will be sent digitally, and a separate consent will no longer be asked.
I Taisto-övningen övar organisationer runt om i Finland på aktuella cyberhot och digitala hot1.11.2024 15:28:56 EET | Pressmeddelande
Finlands största övning i digital säkerhet Taisto ordnas nu för sjunde gången. Taisto samlar hundratals organisationer från olika delområden för att öva inför aktuella hot på torsdagarna i november. Under årets Taisto-övningar fokuserar man på att säkerställa organisationens kontinuitet i ett världsläge där vaksamhet och beredskap betonas. Taistos huvudteman är omfattande störningar i infrastrukturen och disinformation.
Taisto-harjoituksessa organisaatiot ympäri Suomen harjoittelevat ajankohtaisten kyber- ja digiuhkien varalle1.11.2024 15:28:56 EET | Tiedote
Suomen suurin kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitus Taisto järjestetään nyt seitsemättä kertaa. Taisto kokoaa sadat organisaatiot yhteiskunnan eri osa-alueilta harjoittelemaan ajankohtaisten uhkien varalle marraskuisina torstaipäivinä. Tänä vuonna Taisto-harjoituksissa suunnataan katse organisaation jatkuvuuden varmistamiseen maailmantilanteessa, jossa valppaus ja varautuminen korostuvat. Taiston pääteemoja ovat infrastruktuurin laajat häiriötilanteet ja disinformaatio.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum