Ruokatoimittajien Ideasipuli-palkinnon 2024 sai Suomalainen menestysresepti
Ruokatoimittajat ry myönsi vuoden 2024 Ideasipuli-palkinnon Suomalainen menestysresepti -televisio-ohjelmalle. Palkinto luovutettiin tänään Gastro Helsinki -messuilla Helsingin Messukeskuksessa.

Suomalainen menestysresepti -ohjelma on jo viiden kauden ajan tuonut suomalaisille tv-katsojille tutuksi uusien elintarvikkeiden kehittämisprosessia. S-ryhmän marketkaupan ideoimassa ohjelmassa kilpaillaan siitä, ansaitseeko uusi elintarvike paikkansa ruokakaupan hyllyillä.
Ruokatoimittajat ry palkitsee joka toinen vuosi Ideasipulilla henkilön tai yhteisön, joka on antanut tuoreen ja idearikkaan panoksen ruokakulttuurin hyväksi. Vuoden 2024 Ideasipuli luovutettiin Suomalainen menestysresepti -ohjelmalle Gastro-messuilla Helsingin Messukeskuksessa.
Suomalainen menestysresepti on uudenlainen reality-ohjelma, joka avaa suurelle yleisölle kaikkea sitä, mitä uuden elintarvikkeen kehitykseen kuuluu. Vaikka kilpailu on kovaa ja kuvausjakso työntäyteinen, välittää ohjelma hyvin sen, miten positiivinen ja kunnioittava henki vallitsee niin osallistujien kesken kuin osallistujien ja tuomareiden välillä.
Katsojat pääsevät seuraamaan sitä valtavaa työmäärää, mikä uuden elintarvikkeen kehityksen taakse kätkeytyy. Ohjelman edetessä katsojat elävät tuotekehityksessä mukana ja valitsevat kilpailijoista omia suosikkejaan. Varsinainen täky tulee ohjelman päätyttyä, kun katsojat voivat ostaa kaupasta ohjelmasta tutuksi tulleita tuotteita kotiin testattavaksi. Onko tuotteissa jopa sellaisia, joista tulee uusia arjen suosikkeja?
"Olen itse seurannut Suomalainen menestysresepti -ohjelman jokaisen kauden silmä tarkkana. On todella kiehtovaa päästä seuraamaan tuotekehitystä kulissien taakse. Ohjelmassa nähdään myös se, että kaikki ei aina etene suoraviivaisesti kohti maalia – toisinaan menestys vaatii paljon yritystä", Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja Kati Pohja sanoi luovuttaessaan palkintoa.
Suomalainen menestysresepti -ohjelmaformaatti tekee televisionkatsojille näkyväksi osan sitä tärkeää työtä, jonka seurauksena kuluttajilla on mahdollisuus valita ostoskoriinsa erilaisia ruokatuotteita. Kilpailun suuntaaminen pienille ja keskisuurille elintarvikealan yrityksille avaa heille mahdollisuuden lunastaa uudella tuotteella paikkansa kaupan kilpailluilla hyllymetreillä. Kilpailuun osallistumisen edellytyksenä on tällä hetkellä korkeintaan 80 miljoonan euron liikevaihto.
"On ilo olla mukana kannustamassa ja auttamassa finalisteja heidän tuotekehitysmatkallaan ja jakamassa tietoa menestystuotteen edellytyksistä kaupan näkökulmasta. Ohjelma on meille s-ryhmäläisille tärkeä ja ohjelmaa seurataan meillä yli tuhannessa toimipisteessä jännityksellä", toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja ja kilpailun tuomaristoon kuuluva Sampo Päällysaho.
Ohjelman nimestä huolimatta siinä ei keskitytä reseptiin vaan kokonaisuuteen. Menestysresepti pitää sisällään onnistuneen idean, toteutuksen ja markkinoinnin. Kilpailussa haetaan kokonaiskonseptia, johon kuuluu ruoka, pakkaaminen ja liiketoimintaympäristön rakentaminen markkinointia myöten. Kisa auttaa paljon, sillä osallistuminen takaa näkyvyyden, jota ei voisi ostaa edes isolla rahalla. Vaikka itse kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille yrityksille, S-ryhmä pystyy sen avulla kirittämään myös alan isompia toimijoita. Kaikkien on pysyttävä kehityksen vauhdissa, Päällysaho totesi kauden 2024 finaalissa.
Kilpailun voittaja ja muut lanseerausvalmiit finalistituotteet saavat paikan S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä, ja Suomalainen menestysresepti onkin aina tuottanut lanseerausjaksonsa myydyimpiä tuotteita. Tänä vuonna Bakerikan pakastettujen keksitaikinoiden suosio löi kaiken nähneet S-ryhmäläisetkin ällikällä.
Lisätietoja Ideasipuli-palkinnosta:
Kati Pohja, puheenjohtaja, Ruokatoimittajat ry
kati.pohja@gmail.com, p. 045 8893 118
Lisätietoja Gastro Helsinki -messuista:
Antti Karjunen, viestinnän asiantuntija, Helsingin Messukeskusantti.karjunen@messukeskus.com, p. 050 574 3444
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Karjunenviestinnän asiantuntija
viestintä | tapahtumat
Kuvat



Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions/ for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Ensimmäiset ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla25.4.2025 16:40:58 EEST | Tiedote
Golden Crane Competition 2025 Ajoneuvonosturikuljettajien Euroopan mestaruuskisat järjestetään Maxpo-messujen yhteydessä 29.–30.8.2025. Kisa ajetaan kahdella eri radalla ja ajoneuvonosturilla - yhteistulos ratkaisee voittajan. Pääpalkintona on viikon matka Conexpo-messuille Las Vegasiin. Maxpo 2025 -messut järjestetään torstaista lauantaihin 28. – 30.8.2025 Hyvinkään lentokentällä.
Haussa vuoden lupaavimmat teknologia-alan kasvuyritykset – Teknologia-messujen startup-kilpailu käynnistyy toukokuussa25.4.2025 09:07:14 EEST | Tiedote
Teknologia 25 -messujen startup-kilpailu etsii uusia ja kekseliäitä ratkaisuja teknologian alalla. Voittajalle on luvassa Suomen Messusäätiön lahjoittama 10 000 euron palkinto, joka jaetaan Helsingin Messukeskuksessa 4.–6.11. järjestettävässä tapahtumassa.
A year of growth at Helsinki Expo and Convention Centre: record visitor numbers, investments and strong financial results23.4.2025 15:00:00 EEST | Press release
The year 2024 was a strong one in terms of performance for the Finnish Fair Corporation. Revenue rose close to the level of the record-breaking pre-COVID year, many events broke their previous visitor records, and new investment initiatives were launched. The Finnish Fair Corporation Ltd’s annual report for 2024, published today, provides a detailed overview of the year.
Tillväxtens år på Helsingfors Mässcentrum: besöksrekord, investeringar och starkt resultat23.4.2025 15:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 var resultatmässigt starkt för Helsingfors Mässcentrum och koncernen Finlands Mässa. Omsättningen steg så gott som till nivåerna från rekordåret före coronapandemin, många evenemang slog besöksrekord, och nya initiativ togs inom investeringar. Finlands Mässa Abp:s år sammanfattas i årsberättelsen för 2024, som publicerades idag.
Kasvun vuosi Helsingin Messukeskuksessa: kävijäennätyksiä, investointeja ja vahva tulos23.4.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
Vuosi 2024 oli Helsingin Messukeskuksessa ja Suomen Messut -konsernissa tuloksellisesti vahva. Liikevaihto nousi jo lähelle koronaa edeltäneen ennätysvuoden tasoa, monet tapahtumista rikkoivat kävijäennätyksiään, ja investoinneissa tehtiin uusia avauksia. Suomen Messut Oyj:n vuodesta kertoo tänään julkistettu vuosikertomus 2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme