Tutkimus: mitä onnellinen suomalainen syö?
Suomalaiset syövät kotiruokaa ollessaan onnellisia, kertoo Foodoran tutkimus. Myös pizza päätyy usein lautaselle, kun kuluttajat ovat onnellisia. Psykologin mielestä kotiruokaan liitetään hyviä ruokamuistoja, joista nousevat vahvasti esille yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemukset.
![](/data/images/public/69819752/70122191/54532b16-92c9-4f59-a541-d1b5cb5c411b-w_720.jpg)
Suomi on valittu useina peräkkäisinä vuosina maailman onnellisimmaksi maaksi. Foodora teki selvityksen siitä, mitä maailman onnellisimman maan kansalaiset syövät ollessaan onnellisia. Tutkimuksesta ilmeni, että 26 prosenttia vastaajista suosii kotiruokaa ollessaan onnellisia. Lisäksi 22 prosenttia vastaajista nauttii onnellisuutensa hetkillä mieluiten pizzaa.
Suomalaisten kotiruokaherkkuja ovat kautta aikojen olleet uunilohi, jauhelihakastike sekä makaronilaatikko, mutta myös pizzasta on tullut useille suosittua kotiruokaa. Psykologi Outi Pikkuoksa näkee, ettei kotona laitettua pizzaa voi erottaa nykyisin enää kotiruoasta, koska siitä on tullut hyvin selkeä vakituinen vaihtoehto monessa kodissa. Ruokaa voidaan myös laittaa yhdessä, joka lisää onnellisuuden kokemusta.
– Kotiruokaan liitetään hyviä ruokamuistoja, jotka taas liittyvät omaan ruokahistoriaan ja siellä koettuihin onnellisiin hetkiin. Yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tunne kuuluvat näihin vahvasti. Toisaalta lapsuudessa kotiruoka on edustanut paljolti myös hoivaa ja sitä kautta turvan tunnetta, tyytyväisyyttä ja onnellisuutta, kertoo psykologi Outi Pikkuoksa.
Pikkuoksan mielestä kotiruoan ei aina tarvitse tuoda suurta mielihyvää. Onnellinen ihminen ei välttämättä kaipaa voimakasta mielihyvän kokemusta, sillä onnellisuus juontaa juurensa muualta. Tässä tapauksessa ruoka toimii pikemminkin hyvän olon symbolina ja onnellisena on helpompaa tehdä valintoja, jotka palvelevat omaa hyvinvointia ja terveyttä. Kotiruokaa pidetäänkin yleisesti terveellisenä vaihtoehtona.
Mitä suomalainen syö sydänsuruissaan?
Foodoran tutkimuksessa kysyttiin myös kolikon kääntöpuolta eli mitä suomalaiset valitsevat lautaselleen, kun he ovat sydänsuruissaan tai etsivät lohtua ruoasta. 28 prosenttia kuluttajista valitsee sydänsuruissaan mieluiten pizzaa ja 23 prosenttia syö herkkuja ja jälkiruokia. Lohturuokana pizza maistuu peräti 40 prosentille vastaajista.
– Pizza on hyvin tyypillinen lohturuoka, koska siellä on kolmen pyhän kombo. Eli rasva, suola ja hiilihydraatit, jotka saavat aikaan voimakkaan reaktion aivojen mielihyvää säätelevässä järjestelmässä ja mielihyvähormonien tuotanto lisääntyy. Dopamiini saa aikaan sen, että näemme vaivaa suosikkipizzan eteen. Serotoniini taas lisää tyytyväisyyden tunnetta. Jos ihmisellä on paha mieli, tämä on helppo ja nopea keino kohottaa hetkeksi mielialaa, avaa Pikkuoksa.
Erityisesti naisille jälkiruoat ja herkut ovat lohturuokaa, kun taas miesten lohturuokaa on kebab. Pikkuoksa myöntää, että samoja havaintoja on tehty tieteellisissä tutkimuksissa. Eli miehet syövät mieluiten kebabia ja pizzaa, kun taas naiset suosivat kakkua, suklaata ja jäätelöä.
Foodoran ostetuimpia ravintola-annoksia ovat 1. omavalintainen pizza, 2. hampurilaiset ja 3. kebab. Foodora Marketista kuluttajat taas ostavat eniten kananmunia ja maitotuotteita. Tämän jälkeen ostoskoriin päätyvät banaanit ja muut HeVi-tuotteet.
*Suuri suomalainen ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3152 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimus tehtiin 7.12.2022 – 19.12.2022. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 %.
Liitteenä tutkimustulokset.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Suomen suosituimmat grilliravintolat – Foodora listasi ravintolat ja annokset23.7.2024 08:57:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset nauttivat grilliruoasta erityisesti mökkeillessään kesäisin, mutta grillimaut viehättävät myös monissa suosituissa grilliravintoloissa kesäkauden aikana. Foodora on koonnut listan Suomen suosituimmista grilliravintoloista, ja tällä kertaa kärjessä eivät kärky pääkaupunkiseudun ravintolat.
Suomen TOP 10 kebab-kaupunkia – yksi on ylitse muiden26.6.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodora selvitti tilastoistaan, missä Suomen kaupungeissa kebab maistuu eniten. Tulos paljasti kymmenen kärjen, jonka voittajakaupungissa kebabia nautitaan selvästi enemmän kuin muissa listalle sijoittuneissa kaupungeissa.
Foodoran uusi toimitusjohtaja: kilpailu hyödyttää kaikkia17.6.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
Foodora on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Jacob Segercrantzin, ja panostaa nyt laajentumiseen kumppanuuksien kautta ruoka- ja päivittäistavarakaupan puolelle.
Lukuisat ravintolat takaisin Foodoraan – Pizza Hut ja Bangkok9 palaavat30.5.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran ravintolatarjonta laajenee vuoden 2024 aikana lukuisilla suosikkiravintoloilla, jotka tekevät paluun takaisin Foodoran sovellukseen. Erityisesti isoimmissa kaupungeissa tarjonnan laajentumisen on voinut huomata jo kevään aikana.
Seksivälineitä ja suklaata – noin 24 prosentissa tilauksista mukana makeita herkkuja21.5.2024 08:40:00 EEST | Tiedote
Seksivälineiden kotiin tilaaminen kasvatti suosiotaan vuonna 2023. Foodoran tilastoista kävi ilmi, että suklaata kuljetetaan usein samassa tilauksessa seksivälineiden kanssa. Datasta selvisi myös, milloin seksivälineiden myynti on vilkkaimmillaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme