Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa
Lidl on ryhtynyt konkreettisiin toimiin terveyden ja ympäristön kannalta kestävän ruokavalion edistämiseksi. Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa kasviproteiinien myynnin osuus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen Lidl aikoo laskea kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja 8.4. alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinit ovat vähintään yhtä edullisia kuin vastaava lihaproteiini.
Moni tietää, että kasvispainotteinen ruokavalio on hyvä niin ympäristön kuin kansanterveydenkin näkökulmasta, mutta ruokatottumukset muuttuvat hitaasti. Lidlillä kasviproteiinien myynnin osuus proteiinien myynnistä on tällä hetkellä 10 prosenttia, ja tavoitteena on tuplata osuus 20 prosenttiin seuraavan seitsemän vuoden aikana.
Alkusysäyksenä tavoitteen saavuttamiseksi Lidl aikoo laskea kasvipohjaisen Vemondo-tuotemerkkinsä hintoja noin 10 prosentilla 8.4. alkaen. Noin kahdenkymmenen Vemondo-tuotteen hinta laskee kaikissa Suomen Lidleissä.
– Kasvisruokaa pidetään kalliina. Hintoja alentamalla haluamme madaltaa kynnystä tutustua tuotteisiin ja tehdä kasvipohjaisista vaihtoehdoista asiakkaillemme helpon ja edullisen vaihtoehdon. Asiakas valitsee aina itse, mitä ostoskoriinsa laittaa, mutta tämän muutoksen myötä hinta ei ole määräävä tekijä, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Kestävän ruokavalion edistäminen on osa Lidlin valikoimakehitystä ja vastuullisuustyötä. Lidl lupaa lisätä sydänmerkittyjen tuotteiden määrää, kehittää tuotteidensa reseptiikkaa vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi ja tuoda myyntiin uusia vegaanisia tuotteita. Lidlissä on myös aika-ajoin vege-teemaisia viikkoja, jolloin myyntiin tulee eräluonteisesti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Tänä vuonna vegeviikkoja on aiempaa useampia ja ne ovat laajempia kuin aikaisempina vuosina.
– Suomessa voimme vaikuttaa miljoonien ihmisten arkeen. Kaupan keino vaikuttaa on valikoiman ja uusien tuotteiden kehittäminen. Lisäksi voimme arkipäiväistää kasvisruokaa esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia reseptejä, Forsström jatkaa.
Suomalaisten ruokavaliota rukataan terveellisemmäksi myös suolaa ja sokeria vähentämällä. Lidlin tavoitteena on vähentää oman merkin tuotteista suolaa ja sokeria 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2017). Työtä tämän eteen tehdään jatkuvasti, ja oman merkin tuotteista on jo vähennetty 13 % suolaa ja 12 % sokeria vuosina 2015-2022.
– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja niihin päästäksemme meillä on paljon tehtävää. Nämä toimemme ovat vasta alkusysäys tuleville vuosille. Kulutustottumukset muuttuvat hitaasti, eikä meillä ole tavoitteena tehdä kaikista suomalaisista vegaaneja. Haluamme tehdä kestävämmän vaihtoehdon kaikille houkuttelevaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi osana sekasyöjän ruokavaliota, Forsström kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Joulukalentereissa makuvirhe9.12.2024 14:29:22 EET | Tiedote
Puolalainen joulukalentereiden valmistaja Millano vetää myynnistä suklaakalentereita makuvirheen vuoksi.
Bongasitko Lidlistä ostoskärryn erikoisessa paikassa? – Taustalla hyvä syy3.12.2024 08:03:46 EET | Tiedote
Tänä jouluna kaikista Lidleistä löytyy ylimääräinen ostoskärry. Taustalla on hyvä syy: Lidl yhdessä asiakkaiden kanssa kerää ja lahjoittaa ruokaa vähävaraisiin kotitalouksiin. Asiakas voi kauppareissun yhteydessä ostaa ruokatuotteita, jotka Lidl huolehtii eteenpäin ruoka-apuun. Jokaisessa myymälässä on kassojen jälkeisellä alueella ostoskärry, johon asiakas voi jättää ostamansa ruokatuotteen eteenpäin lahjoitettavaksi.
Lidliltä kaikkien aikojen kampanja – jakaa asiakkaille jopa 200 euroa ostosrahaa joulukuussa29.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Lidl lähtee ruokakaupan suurimpaan sesonkiin, jouluun, isolla rytinällä. Asiakkaille tuodaan ennen näkemätön etu Lidl Plus -etuohjelmaan koko joulukuuksi: kaikista ostoksista saa bonuksen tuplana. Parhaimmillaan asiakas saa joulukuun ostoksistaan 20 prosenttia bonusta eli 200 euroa ostorahaa Lidliin.
Viitasaaren ja Saarijärven Lidlit on uudistettu: kaikista myymälöistä löytyy nyt pikakassat28.11.2024 15:16:38 EET | Tiedote
Viitasaaren ja Saarijärven Lidl-myymälöihin on asennettu tällä viikolla asiakkaiden toivomat pikakassat. Pikakassat mahdollistavat entistäkin sujuvamman ja nopeamman kaupassakäynnin. Kassat on asennettu ketterästi yhden yön aikana niin, että myymälöitä ei jouduttu sulkemaan. Nykyisin kaikissa Keski-Suomen 11 Lidl-myymälässä on pikakassat.
Oulun Kaakkurissa päästään Lidliin ostoksille helmikuussa28.11.2024 10:21:19 EET | Tiedote
Oulussa Kaakkurin kaupunginosassa on rakennettu uutta Lidl-myymälää keväästä 2024 asti. Kyseessä on Oulun seitsemäs Lidl, jota on Kaakkuriin jo odotettu. Myymälän avajaispäiväksi on vahvistunut 20.2.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme