Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa
Lidl on ryhtynyt konkreettisiin toimiin terveyden ja ympäristön kannalta kestävän ruokavalion edistämiseksi. Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa kasviproteiinien myynnin osuus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen Lidl aikoo laskea kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja 8.4. alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinit ovat vähintään yhtä edullisia kuin vastaava lihaproteiini.

Moni tietää, että kasvispainotteinen ruokavalio on hyvä niin ympäristön kuin kansanterveydenkin näkökulmasta, mutta ruokatottumukset muuttuvat hitaasti. Lidlillä kasviproteiinien myynnin osuus proteiinien myynnistä on tällä hetkellä 10 prosenttia, ja tavoitteena on tuplata osuus 20 prosenttiin seuraavan seitsemän vuoden aikana.
Alkusysäyksenä tavoitteen saavuttamiseksi Lidl aikoo laskea kasvipohjaisen Vemondo-tuotemerkkinsä hintoja noin 10 prosentilla 8.4. alkaen. Noin kahdenkymmenen Vemondo-tuotteen hinta laskee kaikissa Suomen Lidleissä.
– Kasvisruokaa pidetään kalliina. Hintoja alentamalla haluamme madaltaa kynnystä tutustua tuotteisiin ja tehdä kasvipohjaisista vaihtoehdoista asiakkaillemme helpon ja edullisen vaihtoehdon. Asiakas valitsee aina itse, mitä ostoskoriinsa laittaa, mutta tämän muutoksen myötä hinta ei ole määräävä tekijä, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Kestävän ruokavalion edistäminen on osa Lidlin valikoimakehitystä ja vastuullisuustyötä. Lidl lupaa lisätä sydänmerkittyjen tuotteiden määrää, kehittää tuotteidensa reseptiikkaa vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi ja tuoda myyntiin uusia vegaanisia tuotteita. Lidlissä on myös aika-ajoin vege-teemaisia viikkoja, jolloin myyntiin tulee eräluonteisesti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Tänä vuonna vegeviikkoja on aiempaa useampia ja ne ovat laajempia kuin aikaisempina vuosina.
– Suomessa voimme vaikuttaa miljoonien ihmisten arkeen. Kaupan keino vaikuttaa on valikoiman ja uusien tuotteiden kehittäminen. Lisäksi voimme arkipäiväistää kasvisruokaa esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia reseptejä, Forsström jatkaa.
Suomalaisten ruokavaliota rukataan terveellisemmäksi myös suolaa ja sokeria vähentämällä. Lidlin tavoitteena on vähentää oman merkin tuotteista suolaa ja sokeria 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2017). Työtä tämän eteen tehdään jatkuvasti, ja oman merkin tuotteista on jo vähennetty 13 % suolaa ja 12 % sokeria vuosina 2015-2022.
– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja niihin päästäksemme meillä on paljon tehtävää. Nämä toimemme ovat vasta alkusysäys tuleville vuosille. Kulutustottumukset muuttuvat hitaasti, eikä meillä ole tavoitteena tehdä kaikista suomalaisista vegaaneja. Haluamme tehdä kestävämmän vaihtoehdon kaikille houkuttelevaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi osana sekasyöjän ruokavaliota, Forsström kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin Dubai-suklaa villitsi asiakkaat: myytiin päivässä loppuun14.3.2025 12:24:23 EET | Tiedote
Lidl toi torstaina 13.3. myyntiin someviraaliksikin noussutta Dubai-suklaata. 122 gramman painoisen luksussuklaan sai Lidlistä edulliseen 4,99 euron hintaan. Suklaata tuotiin myyntiin iso erä, mistä huolimatta levyt myytiin päivässä loppuun. Seuraavaksi Lidl tuo myyntiin Dubai-suklaatyylisen jäätelön.
Tampereella avataan Suomen toinen puu-Lidl12.3.2025 15:21:54 EET | Tiedote
Tampereen 10. Lidl avaa ovensa Tesomalla 13.3.2025 klo 8. Kyseessä ei ole ihan tavanomainen Lidl, sillä myymälä on rakennettu puusta. Puumateriaalin käyttö pienentää rakentamisesta syntyvää hiilijalanjälkeä.
Someviraali Dubai-suklaa nyt ruokakauppoihin ympäri Suomen12.3.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Dubai-suklaa on noussut somessa ja maailmalla valtavaksi ilmiöksi. Pistaasilla ja kataifilla täytetty suklaa on trendannut erityisesti TikTokissa, jossa käyttäjät jakavat videoita saatuaan ja maistellessaan himottua suklaata. Dubai-suklaata ei juurikaan ole ollut Suomessa ruokakaupoissa laajasti saatavilla. Nyt Lidl tuo myyntiin ison erän Dubai-suklaata kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään torstaina 13.3.
Lidl hinnoitteli ostoskassit uusiksi – saadaanko tällä muovikassien kulutus laskuun?7.3.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Suomalaiset käyttävät muovikasseja 60 prosenttia enemmän, kuin EU-direktiivin tavoitteena on vuoden 2025 loppuun mennessä. Laskua käytössä ei viime vuosina juuri ole tapahtunut. Lidl pyrkii ohjaamaan kulutusta muovikasseista muihin vaihtoehtoihin hinnoittelun avulla: muovikassin hinta nousee 39 senttiin ja muiden kassien hintoja on puolestaan laskettu.
Asiakkaat äänestivät uudet lahjoituskohteet Lidlin pullonpalautuksiin28.2.2025 10:06:22 EET | Tiedote
Kaikilla yli 200 Lidl-myymälän pullonpalautusautomaateilla voi lahjoittaa panttirahan hyväntekeväisyyteen. Maaliskuusta 2025 alkaen vaihtoehtoina ovat uudet lahjoituskohteet, joiden valintaan asiakkaat ovat saaneet vaikuttaa. Lidl järjesti äänestyksen lahjoituskohteista sosiaalisessa mediassa, ja eniten ääniä saivat lasten ja nuorten mielenterveys sekä eläimet. 1.3. alkaen pullopanttilahjoituksen voi tehdä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten mielenterveyden palveluille sekä WWF:lle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme