Viikko aikaa rekisteröityä avoimuusrekisteriin
Eduskuntaa tai ministeriöitä lobbaavien sekä vaikuttamistyön neuvontaa tarjoavien organisaatioiden on oltava avoimuusrekisterissä maaliskuun loppuun mennessä.
Suomi otti vuoden alussa ensimmäisenä pohjoismaana avoimuusrekisterin käyttöön. Tällä hetkellä avoimuusrekisteristä löytyy yli 540 organisaatiota.
Rekisteröityneitä organisaatioita voi katsella suoraan verkossa. Joukossa on niin ammattiliittoja, yrityksiä, erilaisia järjestöjä ja yhdistyksiä, viestintätoimistoja, korkeakouluja kuin lasten päiväkoteja.
Koska lobbausta ei Suomessa ole aiemmin valvottu, ammattimaista lobbausta tekevien organisaatioiden lukumäärästä ei ole tarkkaa tietoa. Avoimuusrekisteri kerää ensimmäistä kertaa laajasti tietoa vaikuttamistyötä tekevistä toimijoista.
Eduskuntaan tai ministeriöihin kohdistuvaa vaikuttamistyötä tekevien tai vaikuttamisen neuvontaa tarjoavien organisaatioiden on rekisteröidyttävä avoimuusrekisteriin viimeistään 31.3.2024.
”Vastuu rekisteröintien tekemisestä määräajan sisällä on jokaisella vaikuttamista harjoittavalla organisaatiolla itsellään. VTV kuitenkin tukee, neuvoo ja kouluttaa organisaatioita avoimuusrekisterin käytössä nyt keväällä ja jatkossakin”, Valtiontalouden tarkastusviraston ylitarkastaja Ines Gullichsen sanoo.
Maaliskuun jälkeen jokaisen uuden, suunnitelmallista ja pitkäjänteistä vaikuttamistyötä tekevän toimijan on tehtävä rekisteröinti viimeistään vaikuttamistoiminnan aloittamispäivänä. Rekisteröidyttävä on myös silloin, jos vaikuttamistyön laajuus kasvaa ja pienimuotoisen vaikuttamistoiminnan raja ylittyy.
Kaikki rekisteröityneet ilmoittavat vaikuttamistoiminnastaan jatkossa puolivuosittain rekisteriin. Ensimmäiset toimintailmoitukset tehdään heinä–elokuussa.
Rekisterin tavoitteena on parantaa päätöksenteon läpinäkyvyyttä, torjua epäasiallista vaikuttamista sekä vahvistaa kansalaisten luottamusta valtionhallintoon ja demokratiaan.
Tarkastusvirasto toimii avoimuusrekisterin rekisterinpitäjänä ja valvoo sen käyttöä. Virasto raportoi rekisterin toiminnasta ja valvonnasta eduskunnalle vaalikausittain. Lisäksi avoimuusrekisterillä on neuvottelukunta, joka parhaillaan kehittää lobbauksen eettisiä suosituksia.
Lisätietoa: avoimuusrekisteri.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ines GullichsenYlitarkastaja, överrevisor
Puh:050 575 9051etunimi.sukunimi@vtv.fiKuvat
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
I uppföljningen av den offentliga skulden är det skäl att beakta också utvecklingen av tillgångarna och nettoskulden21.11.2024 06:45:00 EET | Pressmeddelande
Statens revisionsverk har granskat finansministeriets prognosmetoder för den offentliga skulden. I metoderna observerades inga betydande problem. Vid bedömningen av offentliga skuldens utveckling är det skäl att beakta förutom den egentliga offentliga skulden också nettoskuldens utveckling. Då beaktas en del av statens och de övriga offentliga finansernas tillgångar i skulden.
Julkisen velan seurannassa kannattaa huomioida myös varallisuuden ja nettovelan kehitys21.11.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkasti valtiovarainministeriön julkisen velan ennusteiden menetelmiä, joissa ei havaittu merkittäviä ongelmia. Julkisen velan kehitystä arvioitaessa olisi tarpeen huomioida varsinaisen julkisen velan lisäksi myös nettovelan kehitys. Tällöin velassa on huomioitu osa valtion ja muun julkisen talouden varallisuudesta.
Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen13.11.2024 07:00:00 EET | Pressmeddelande
Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder
Digiasioinnille tarvitaan vaihtoehtoja myös jatkossa13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vaikka yhä suurempi osa asioinnista voidaan digitalisoida, viranomaisten on syytä huolehtia myös vaihtoehtoisten asiointikanavien saatavuudesta ja kehittämisestä. Myös pankkitunnuksista riippumattomalle tunnistautumisvälineelle on tarvetta.
Revisionsverket har granskat redovisningarna av valfinansieringen vid det senaste presidentvalet2.10.2024 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Alla redovisningsskyldiga vid presidentvalet 2024 lämnade redovisningen av valfinansieringen inom tidsfristen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme