Tjällossningen på landsvägarna i de österbottniska landskapen blir normal enligt prognoserna (landskapen i Österbotten)
Tjällossningsprognosen utlovar sedvanligt menföre i de österbottniska landskapen. Prognosen grundar sig på den meteorologiska informationen för den gångna vintern. Vädret under de kommande veckorna påverkar avsevärt i vilken riktning prognosen utvecklas och hur den slår in.
Vintern började tidigt och enhetliga köldperioder har gjort att vägkonstruktionerna har frusit djupare ner jämfört med föregående vintrar. Detta har avspeglats på landsvägarna genom ställvis kraftigare tjälbildning jämfört med en vanlig vinter. Väganvändaren upplever tjälbildningen som överraskande studsar, kast och sprickor i grusvägar och belagda vägar. Tjälskador i vägarna beror på vattnet som har frusit i vägkonstruktionerna.
När det gäller skötseln av menföre på grusvägarna har vintern varit lätt på vägarna i vårt område, eftersom de varma perioderna har varit korta och grusvägarnas ytor har hållits frusna. Det har snöat mycket i vinter, vilket har sysselsatt plogfordonen mer än under de senaste årens genomsnittliga vintrar.
- Tack vare vädret har området de senaste två vårarna huvudsakligen besparats från betydande trafikolägenheter på grund av menföre. Endast några tiotal kilometer väg har viktbegränsats på grund av menföre. Under ett dåligt menföresår har man varit tvungen att förse över 100 km väg med viktbegränsningar. Även i vår hoppas vi på soligt och torrt väder, vilket underlättar menförestiden på vägarna, berättar väghållningsexpert Ville-Petteri Luomanen.
Menförestiden utmanar väghållningen
Vägarna tinar upp med början från kustområdet och framskrider stegvis mot inlandet. Först smälter ytorna på grusvägarna, vilket kan göra grusvägens yta gyttjig och hal. Detta fenomen kallas ytmenföre. Allt eftersom våren framskrider kan vattnet som frusit djupare ner i vägkonstruktionen orsaka tjällossning i vägstommen, vilket skapar problem framför allt för den tunga trafiken. Därför är det bäst att tyngre transporter körs antingen före eller efter tjällossningen.
Om menföresläget tilltar och blir besvärligt på grusvägen och vägens trafikerbarhet riskeras, kan spridning av krossgrus och lätt sladdning av vägen fungera som korrigerande åtgärder. Om menföret inte kan hanteras med dessa åtgärder, förses vägen som sista åtgärd med viktbegränsning, som hindrar omfattande skador på vägen.
Längs grusvägarna har man börjat sätta upp trafikmärken som varnar för menföre. Vägspecifika viktbegränsningar på grund av tjällossning är att vänta åtminstone i liten utsträckning. Även i det belagda vägnätet kan man bli tvungen att införa viktbegränsningar på vägar med mindre trafik, vilka inte är grundligt byggda.
På viktbegränsade vägar tillåts dock viss trafik som överskrider begränsningarna, vilka är bland annat utrycknings- och vägunderhållsfordon, bussar i linjetrafik, transporter inom livsmedelsproduktion, hushållsavfallstransporter, energiförsörjningstransporter, butikbilstrafik och affärernas dagligvarutransporter.
Den lokala NTM-centralen beviljar undantagslov för viktbegränsade landsvägar, mer information: Undantagslov för landsvägar under menförestid
Väganvändarna måste iaktta försiktighet på våta grusvägar. Meddela om trafikfarliga problem direkt till Vägtrafikcentralens Vägtrafikantlinje på nummer 0200 2100 (24/7).
Responskanalen som sköts av Trafikens kundservice är den primära responskanalen i frågor som gäller vägens skick.
Kontakter
Ville-Petteri LuomanenVäghållningsexpert, Väghållningsplanering
Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
Bilder
Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Avslag i skyddsärendet som gäller före detta folkskolan i Terjärv (Österbotten)2.1.2025 11:44:07 EET | Pressmeddelande
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten har 17.12.2024 fattat ett beslut om avslag i byggnadsskyddsärendet som gäller Terjärv skola.
Teerijärven entisen kansakoulun suojeluasiassa kielteinen päätös (Pohjanmaa)2.1.2025 11:44:07 EET | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on tehnyt 17.12.2024 kielteisen rakennussuojelupäätöksen Teerijärven koulun rakennussuojeluasiassa.
Etelä-Pohjanmaalla marraskuun lopussa 6633 työtöntä työnhakijaa23.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli Etelä-Pohjanmaan alueella 7,7 prosenttia, joka oli Manner-Suomen toiseksi alhaisin. Koko maassa työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 10,9 prosenttia.
Fyra områden med betydande översvämningsrisk har angetts i de österbottniska landskapen (Landskapen i Österbotten)20.12.2024 14:53:18 EET | Pressmeddelande
Jord- och skogsbruksministeriet har 19.12.2024 angett 18 områden med betydande översvämningsrisk längs vattendrag och havskusten i Finland för åren 2025–2030. Fyra av dessa finns i de österbottniska landskapen: Ilmajoki–Seinäjoki och Ylistaro–Kvevlax (Kyro älv), Laihela–Toby–Runsor (Toby-Laihela å) och Lappfjärd (Lappfjärds å).
Pohjalaismaakuntien alueelle nimettiin neljä merkittävää tulvariskialuetta (Pohjalaismaakunnat)20.12.2024 14:53:18 EET | Tiedote
Maa- ja metsätalousministeriö on nimennyt 19.12.2024 Suomeen 18 merkittävää vesistöjen ja meren rannikon tulvariskialuetta vuosille 2025–2030. Näistä neljä sijaitsee pohjalaismaakuntien alueella: Ilmajoki-Seinäjoki ja Ylistaro-Koivulahti (Kyrönjoki), Laihia-Tuovila-Runsor (Laihianjoki) sekä Lapväärtti (Lapväärtin-Isojoki).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum