Käsitykset ammatillisesta koulutuksesta parantuneet – Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK on amisten maineikkain
(Julkaisuvapaa 27.3. klo 00.01)
T-Median toteuttama ammatillisten oppilaitosten Luottamus&Maine 2024 -tutkimus paljastaa, että Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK on ammatillisten oppilaitosten maineikkain. Suurimman mainenousun teki SASKY koulutuskuntayhtymä.

Tutkimus toteutettiin nyt ammatillisen koulutuksen parissa kolmatta kertaa ja sen yhteydessä tutkittiin ammatillisen koulutuksen mainetta yleisesti sekä 30 koulutusta tarjoavan oppilaitoksen maineet suomalaisten keskuudessa.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK on maineikkain – erityisammattioppilaitokset ovat vahvasti hyvässä maineessa
T-Median tutkimus ei paljastanut ainuttakaan yksiselitteisen huonomaineista oppilaitosta. Tutkituista organisaatioista yli puolet olivat maineen keskiarvoltaan hyviä, loput kohtalaista mainetta nauttivia oppilaitoksia.
Tutkittujen ammatillisten oppilaitosten maineikkaimmaksi tämän vuoden tuloksissa nousi Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK. Myös erityisammattioppilaitokset ovat vahvasti hyvässä maineessa.
Suurimman mainenousun teki SASKY koulutuskuntayhtymä. SASKY teki myös verrattain suurimman mielikuvanousun talous-, innovaatio-, vuorovaikutus- ja työnantajamielikuvissa.
“Tutkituista organisaatioista lähes puolet olivat onnistuneet nostamaan omaa mainettaan. Tämä on poikkeuksellista. Valtaosa kaikista toteuttamistamme tutkimuksista toimialoista riippumatta osoittaa, että suuren yleisön odotukset ja vaateet organisaatioiden toimintaa kohtaan ovat kiristyneet. Täten myös muutokset maineluvuissa ovat olleet pikemminkin negatiivisia”, toteaa T-Median asiantuntija Susanna Saarenpää.
Ammatillisten oppilaitosten ero korkeakoulusektoriin on kaventumassa
Tutkimuksen yhteydessä kansalaisia pyydettiin arvioimaan Suomessa toimivia ammatillisia oppilaitoksia yleisesti. Vaikka suomalaisten organisaatioiden maineet ovat olleet laskusuunnassa, tutkimus osoitti että ammatillisen opetussektorin osalta käsitykset ovat paranemassa. Tuotteisiin ja palveluihin liitetyt mielikuvat nousivat ammatillisen koulutuksen osalta jo hyvälle tasolle.
“Tämä on koko alan kannalta erittäin ilahduttava uutinen. Ammatillinen koulutus on edelleen maineen osalta jäljessä korkeakoulusektoria, mutta ero alkaa kaventua”, T-Median asiantuntija Andrei Sergejeff sanoo.
“Ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja tunnettuuden vahvistamiseksi on tehty koko järjestäjäkentän voimin pitkään töitä. On hienoa nähdä, että työ näkyy”, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n puheenjohtaja Laura Rissanen sanoo.
Näin tutkimme
Tulokset pohjautuvat T-Median tammi-helmikuussa 2024 toteuttamaan ammatillisten oppilaitosten Luottamus&Maine-tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin suuren yleisön mielikuvia 30 ammattioppilaitoksesta sekä toimialasektorista. Tutkitut oppilaitokset edustivat niin koulutusprofiilinsa kuin omistuspohjansa osalta hyvin erityyppisiä organisaatioita. Tutkimuksessa mukana oli niin monialaisia koulutuskuntayhtymiä, erikoistuneita aikuiskoulutuskeskuksia, elinkeinoelämän oppilaitoksia kuin erityisoppilaitoksia.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 106 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallissa oppilaitoksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: kuinka hyvin johdettuina, taloudellisesti vakaina, innovatiivisena kutakin tutkittua ammatillista oppilaitosta pidettiin, sekä millaisena sen tuotteiden ja palveluiden hinta-laatusuhde koettiin, kuinka hyvin oppilaitos on vuorovaikutuksessa ja miten hyvinä työnantajina, oikein toimivina ja vastuullisina oppilaitokset koettiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Andrei SergejeffAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 3030204andrei.sergejeff@t-media.fiSusanna SaarenpääAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 40 706 6019susanna.saarenpaa@t-media.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme