Osassa perustoimeentulotuen päätöksistä on ollut puutteellinen ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen
Osassa Kelan 17.3.–22.3.2024 antamissa perustoimeentulotuen päätöksistä on ollut puutteellinen ohje oikaisun tekemiseen. Puutteellisen ohjeen on saanut noin 7 000 asiakasta. Virhe on korjattu 22.3.2024.
Teknisen virheen vuoksi osasta Kelan antamista perustoimeentulotuen päätöksistä on puuttunut tarkat ohjeet siihen, miten asiakas voi pyytää päätöksen muutosta eli tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätöksessä olleesta liitteestä on puuttunut esimerkiksi päivämäärä, johon mennessä oikaisuvaatimus on toimitettava Kelaan. Ohjeessa on ilmoitettu ainoastaan osoitteet, joihin asiakas voi oikaisuvaatimuksen toimittaa.
Puutteellisen ohjeistuksen sai noin 7 000 asiakasta, jotka saivat perustoimeentulotuen päätöksen 17.3.–22.3.2024.
– Virhe huomattiin Kelassa torstaina, ja se korjattiin heti. Olemme pahoillamme, että osa asiakkaista on saanut puutteelliset ohjeet, Kelasta pahoitellaan.
Asiakkaan ei tarvitse olla yhteydessä Kelaan puutteellisen ohjeen takia. Jos Kelan tekemä toimeentulotuen päätös on asiakkaan mielestä virheellinen, hänen kannattaa ensin hakea tarkistusta ottamalla yhteyttä Kelaan ja kertomalla virheestä päätöksessä. Kelassa päätös voidaan tarkistaa, jos siinä on selkeä virhe tai jos päätös on tehty puutteellisten tietojen perusteella. Asian tarkistaminen Kelassa on nopeampaa kuin oikaisuvaatimuksen käsittely. Jos päätöstä ei voida korjata Kelassa, asiakas voi tehdä oikaisuvaatimuksen.
Puutteellinen ohje ei estä oikaisuvaatimuksen tekemistä. Puutteellisen ohjeen saaneet asiakkaat voivat tarvittaessa pyytää uuden ohjeen soittamalla Kelaan tai asioimalla Kelan palvelupisteellä. Oikaisuvaatimusaika alkaa kulua vasta, kun asiakas on saanut oikeanlaisen ohjeen.
Suurin osa asiakkaista on saanut päätöksen mukana oikean ohjeen oikaisuvaatimuksen tekemiseen. Liite on oikea, jos oikaisuvaatimusohjeessa on mainittu päivämäärä, johon mennessä oikaisuvaatimus on viimeistään toimitettava Kelaan.
Lue lisää
Avainsanat
Linkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme