Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua voidaan tarjota vain vuorovaikutukseen ihmisen kanssa
Kela on tarkentanut ohjeistustaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluista, sillä se ei voi järjestää tallenteiden, kuten podcastien, televisio- ja radio-ohjelmien tai elokuvien tulkkaamista. Kela on pahoillaan siitä, ettei se ole tuonut asiaa aiemmin riittävän selvästi esiin.
Lain mukaan erilaisten ääni- ja kuvatallenteiden ja elokuvien tulkkaaminen eivät kuulu Kelan järjestämisvelvollisuuteen.
Maaliskuussa tallenteiden osalta tarkennettu Kelan ohje tulkkauspalveluista perustuu tulkkauspalvelulakiin ja sen esitöihin (HE 220/2009 vp). Lain mukaan tulkkaus järjestetään tilanteissa, joissa tarvitaan vuorovaikutusta toisen ihmisen kanssa. Lisäksi tulkkauksen voi saada tiedonsaantiin liittyviin lyhyisiin teksteihin, kun asiakkaalla on siihen vammansa vuoksi tarve.
Podcastit ja televisio-ohjelmat eivät ole vuorovaikutuksellisia tulkkaustilanteita
Vuorovaikutuksellista tulkkaustilannetta ei ole tulkkauspalvelun asiakkaan ja teknisen tallenteen, esimerkiksi podcastin tai televisio-ohjelman, välillä. Tällaiset tekniset tallenteet eivät siksi kuulu tulkkauspalvelulain mukaiseen tulkkaukseen.
Suurin osa Kelan järjestämästä palvelusta on lain tarkoittamia vuorovaikutustilanteita, kuten asioiden hoitamista. Lain kirjoittamisen jälkeen uusien tallennemuotojen kuten äänikirjojen, podcastien ja webinaaritallenteiden määrä on kuitenkin lisääntynyt. Ohjeistuksessa täsmennetään nyt siis tilanteita, joissa asiakas tilaa tulkin esimerkiksi tulkkaamaan podcastia ilman, että kyseiseen tilanteeseen liittyy vuorovaikutusta.
- Äänikirjojen kuuntelemiseen ei ole aiemminkaan järjestetty tulkkausta. Uusien sisältöjen, esimerkiksi podcastien, myötä olemme joutuneet arvioimaan tällaisia tilanteita uudelleen ja täsmentämään ohjeitamme. Pahoittelemme, ettemme ole tuoneet asiaa aiemmin tarpeeksi selkeästi esille, etuuspäällikkö Seija Peltomäki Kelan Etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksiköstä sanoo.
Tallenteiden tulkkaus on mahdollista osana vuorovaikutustilanteita
Joissain tilanteissa tallenteiden tulkkaus on kuitenkin mahdollista, jotta asiakas selviytyy esimerkiksi opinnoissaan tai työssään. Tämä on tuotu esille myös Kelan ohjeistuksessa.
Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi oppitunti, johon kuuluu tallenne. Jos oppilaitos ei ole ehtinyt tehdä tallennetta saavutettavaksi, se voidaan tulkata. Tulkki voi tulkata myös vuorovaikutustilanteeseen kiinteästi liittyvät lyhyet nauhoitteet tai tallenteet, kuten puheluiden valintanauhoitteet tai lentokenttäkuulutukset.
- Yllättävien vuorovaikutustilanteessa esille tulevien yksittäisten, lyhyiden tallenteiden, kuten kuulutusten tulkkaus tai kokouksen osallistujan yllättäen esittämän tallenteen tulkkaus on tietenkin järjestettävä. Materiaalin saavutettavuudesta huolehtiminen kuuluu kuitenkin ensisijaisesti oppilaitoksille, työpaikoille ja tilaisuuksien järjestäjille, Peltomäki toteaa.
Kela kutsuu järjestöt keskustelemaan tilanteesta
Tulkkauspalveluiden käyttäjiä ja tuottajia edustavat järjestöt jättivät Kelalle 25.3. kannanoton tulkkauspalvelun linjauksista. Kela kutsuu asiakasjärjestöt mahdollisimman pian tapaamiseen, jonka tarkoituksena on rakentaa yhteisymmärrystä ja kuulla asiakkaiden ja palveluntuottajien näkemyksiä tulkkauspalvelun käytöstä.
Tilastotietoa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta
Tulkkauspalvelun käyttö on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2023 tulkkauspalvelua käytetiin yhteensä 543 000 tuntia ja vuonna 2022 yhteensä 509 000 tuntia.
Kustannukset ovat käytön myötä kasvaneet. Ne olivat vuonna 2022 yhteensä 48,7 miljoonaa ja vuonna 2023 yhteensä 54,1 miljoonaa euroa.
Kela tulkkauspalvelua käytti vuonna 2023 yhteensä 3194 asiakasta. Asiakkaiden määrä laski edelliseen vuoteen verrattuna.
Lisää tietoa tulkkauspalvelun käytöstä on Kelan tilastotietokanta Kelastossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seija Peltomäkietuuspäällikkö
Puh:020 635 8832seija.peltomaki@kela.fiLinkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70129708/e3a8fade-1c96-42d0-9136-6f4e4395c68f-w_780.png)
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu2.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Uudenkaupungin palvelupisteessä ajalla 8.7.–16.8. Palvelupiste on avoinna tiistaisin klo 12–15 ja muulloin ajanvarauksella.
Socialarbetare vid sjukhus kan nu få uppgifter om sina patienters förmåner med stöd av lagen1.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Lagen om behandling av kunduppgifter ändras i början av juli. Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården har i fortsättningen rätt att få sådana uppgifter om patientens förmåner som behövs för att trygga patientens bästa. Uppgifter kan begäras per telefon eller per skyddad e-post.
Sairaalan sosiaalityöntekijä voi nyt saada tietoa potilaansa etuuksista lain perusteella1.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Asiakastietolaki muuttuu heinäkuun alussa. Jatkossa terveydenhuollossa työskentelevällä sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on oikeus saada potilaansa etuuksista välttämättömät tiedot, joilla turvataan potilaan etu. Tietoja voi pyytää puhelimitse tai suojatulla sähköpostilla.
Kelan strateginen tulevaisuuskuva suuntaa sosiaaliturvan palveluiden johtamista ja kehittämistä28.6.2024 14:03:50 EEST | Tiedote
Kelan tuore strateginen tulevaisuuskuva kertoo, miten Kela haluaa kehittää palvelujaan ja toimintaansa kymmenen vuoden aikajänteellä. Tavoitteissa korostuvat palveluiden digitaalisuus ja elämäntilannelähtöisyys.
Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning främst för att sköta ärenden – de som använder tolkning i arbetslivet önskar kontinuitet27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote
Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme