Asuntoyhteisöjen lainakannan kasvu hidastunut

Asuntoyhteisöjen lainakannan kasvu hidastunut

Asuntoyhteisöjen1 lainakanta oli 43,9 mrd. euroa helmikuun 2024 lopussa. Vuoden 2023 lopussa näistä lainoista oli 22,8 mrd. euroa kotitalouksien maksettavana, mikä vastasi 52:ta % kaikista asuntoyhteisölainoista.2 Korkojen nousun ja rakentamisen hidastumisen myötä asuntoyhteisöjen lainakannan kasvuvauhti on hidastunut voimakkaasti. Helmikuun lopussa lainakannan vuosikasvuvauhti oli 3,2 %. Vaikka asuntoyhteisölainakannan kasvu on hidastunut selvästi, se kasvaa nopeammin kuin kotitalouslainakanta (−1,0 %) ja yrityslainakanta3 (0,7 %).

Helmikuussa 2024 asuntoyhteisöt nostivat uusia lainoja4 350 milj. euron edestä, mikä on 11,5 % vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Korkojen noustua asuntoyhteisöt ovat neuvotelleet ahkerasti lainoja uudelleen. Asuntoyhteisöt neuvottelivat lainoja uudelleen viimeksi kuluneiden kahdentoista kuukauden aikana yhteensä 5,6 mrd. euron edestä. Vastaava luku vuoden takaa oli 4,8 mrd. euroa, joten kasvua uudelleen neuvotteluissa asuntoyhteisölainoissa oli 14,9 % vuoden aikana.

Helmikuussa 2024 uusien nostettujen asuntoyhteisölainojen keskikorko oli 4,73 %. Vaikka uusien lainanostojen korko on laskenut vuoden 2023 lopusta, niin se oli yhä vuodentakaista korkeampi (4 %).  Helmikuun 2024 lopussa asuntoyhteisöjen lainakannan keskikorko oli 4,51 %; se oli alempi kuin yritysten (pl. asuntoyhteisöt) (4,97 %) tai kotitalouksien (4,63 %) lainakannan korko. Kotitalouksien asuntolainakannan korko (4,08 %) oli alempi kuin asuntoyhteisöjen lainakannan korko.

Lainat

Suomalaiset kotitaloudet nostivat helmikuussa 2024 uusia asuntolainoja 0,9 mrd. euron edestä, mikä on 60 milj. euroa vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Uusista nostetuista asuntolainoista sijoitusasuntolainoja oli 90 milj. euroa. Uusien asuntolainojen keskikorko nousi tammikuusta ja oli 4,37 % helmikuussa. Asuntolainakanta oli helmikuun 2024 lopussa 106,2 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu −1,4 %. Sijoitusasuntolainoja oli 8,6 mrd. euroa asuntolainakannasta. Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli helmikuun lopussa kulutusluottoja 17,8 mrd. euroa ja muita lainoja 17,7 mrd. euroa.

Suomalaiset yritykset5 nostivat uusia lainoja6 helmikuussa 1,0 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko laski tammikuusta ja oli 5,37 %. Suomalaisille yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli helmikuun lopussa 63,3 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli helmikuun 2024 lopussa 108,0 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 1,29 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 67,6 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 12,4 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat helmikuussa 1 630 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli helmikuussa 3,45 %.

Lisätietoja antavat

• Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi,
  • Antti Hirvonen, puh. 09 183 2121, sähköposti: antti.hirvonen(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotied1ote julkaistaan 29.4.2024 klo 10.

[1] Asuntoyhteisöihin luetaan kaikki yhteisömuotoisen asumisen yksiköt, kuten muut julkiset asuntoyhteisöt. Taloyhtiöiden (yksityiset kotimaiset asunto-osakeyhtiöt) lainat kattavat noin 57 % asuntoyhteisöjen lainakannasta. Loppuosa koostuu pääasiassa muiden julkisten asuntoyhteisöjen ja muiden yksityisten kotimaisten asuntoyhteisöjen lainoista. Muut asuntoyhteisöt (kuin asunto-osakeyhtiöt) sisältävät muun muassa yksityisiä vuokra-asuntokonserneja, kiinteistöyhtymiä, julkisia, pääasiassa kunnallisia vuokra-asuntoyhtiöitä ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARAn) yleishyödyllisiksi nimeämiä yhteisöjä, kuten asuntovuokraajia. Sektoriluokituksesta vastaa Tilastokeskus.

[2] Tieto taloyhtiölainoista on saatu Tilastokeskuksen 28.3.2024 julkaisemasta Kansantalouden rahoitustilinpidosta

[3] Pl. asuntoyhteisöt.

[4] Pl. tili- ja korttiluotot.

[5] Pl. asuntoyhteisöt

[6] Pl. tili- ja korttiluotot.

Households’ deposit stock grew in the second quarter of the year8.8.2024 10:00:00 EEST | Press release

In the second quarter of 2024, the stock of Finnish households’ deposit stock grew by EUR 1.7 billion in net terms. Most of all, households reallocated their assets to fixed-term deposit accounts (EUR 1.2 billion) and second most to investment deposit accounts1 (EUR 420 million). Meanwhile, households deposited EUR 80 million on overnight deposit accounts2. At a quarterly level, the last period with positive growth in overnight deposits was in the third quarter of 2022. At the end of June, EUR 68.1 billion of households’ deposits were overnight deposits, EUR 14 billion deposits with an agreed maturity and EUR 28.7 billion investment deposits. Despite the growth in the second quarter, the total household deposit stock (EUR 110.8 billion) contracted by 0.1% from a year earlier. The deposit stock has contracted on a year-on-year basis since February 2023, but the rate of decline has slowed down this year. The total deposit stock has decreased due to the reduction in balances on overnight

Inlåningen från hushållen ökade under årets andra kvartal8.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Inlåningen från de finländska hushållen ökade med 1,7 miljarder euro netto under andra kvartalet 2024. Hushållen överförde mest tillgångar till tidsbundna inlåningskonton (1,2 miljarder euro) och näst mest till konton för placeringsdepositioner1 (420 miljoner euro). Till konton för inlåning över natten2 överförde hushållen tillgångar till ett värde av 80 miljoner euro. På kvartalsnivå har inlåningen över natten ökat senast under det tredje kvartalet 2022. Vid utgången av juni var 68,1 miljarder euro av inlåningen från hushållen inlåning över natten, 14 miljarder euro tidsbunden inlåning och 28,7 miljarder euro placeringsdepositioner. Trots tillväxten under det andra kvartalet minskade den totala inlåningen från hushållen (110,8 miljarder euro) med 0,1 % från året innan. Årsförändringen i inlåningen har varit negativ från och med februari 2023, men minskningen har bromsat in under innevarande år. Den totala inlåningen har minskat till följd av att tillgångarna på konton för inlåning öve