Akavalle ensimmäisenä palkansaajakeskusjärjestönä oma yrittäjyysohjelma: ”Kestävää kasvua yrittäjyydestä”
Akavan hallitus hyväksyi 19.3.2024 kokouksessaan historiansa ensimmäisen yrittäjyysohjelman. Sen laatimisen taustalla on korkeakoulutettujen pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden kasvu. Yrittäjyys on yhä useamman korkeakoulutetun uravalinta.
Ohjelmassa nostetaan esille keskeisimmät ehdotukset korkeakoulutetun yrittäjyyden ja monimuotoisen työn edistämiseksi, yksinyrittäjän aseman parantamiseksi sekä kasvun ja kasvuyrittäjyyden vahvistamiseksi. Tavoitteena on, että Suomessa arvostetaan yrittäjyyttä, yrittäjäksi on helppo ryhtyä sekä mahdollistetaan yrittäjänä kehittyminen ja menestyminen. Seuraavassa muutamia poimintoja ohjelmasta.
Yrittäjän sosiaaliturvan vastattava muuttuneen työelämän vaateita
Sivutoiminen yrittäjyys on erityisesti aineetonta lisäarvoa luovalle korkeakoulutetulle osaajalle mahdollisuus tehdä työtä palkkatyön ohessa ja hankkia lisäansioita. Sivutoimiset yrittäjät mahdollistavat innovaatioiden leviämisen yritysverkostoista työpaikoille, mikä on keskeistä tuottavuuskasvulle ja hyödyttää lisäksi työnantajia ja yhteiskuntaa mm. verotulojen kasvuna.
Sivutoimisen yrittäjyyden tukemiseksi on työttömyysturvassa otettava käyttöön palkansaajana ja yrittäjänä tehdyn työn yhdistelmävakuutus, joka parantaa sivutoimisen yrittäjän sosiaaliturvaa. Tämä voisi toteutua siten, että henkilöllä olisi mahdollisuus vakuuttaa samanaikaisesti sekä palkansaajana että yrittäjänä tehty työ esimerkiksi kuulumalla kahteen työttömyyskassaan.
YEL-vakuutus on yrittäjän sosiaaliturvan perusta. Yrittäjän eläkelain mukaista YEL-vakuuttamista on kehitettävä joustavammaksi järjestelmäksi ja mm. rahastoinnin mahdollisuutta on selvitettävä. YELin tulisi ottaa paremmin huomioon tulojen kuukausittaiset vaihtelut sekä monimuotoisesti työskentelevät.
Kasvuyrittäjyyttä on tuettava
PTT:n rekisteriselvityksen (2023) mukaan korkeakoulutettujen yrittäjyys kasvaa nopeammin ja tuottaa lisäarvoa enemmän kuin muu yrittäjyys.
Tekoäly, datatalous, digitalisaatio ja vihreä siirtymä avaavat merkittäviä mahdollisuuksia yrittäjyydelle ja yritysten kasvulle. Yrittäjien mahdollisuuksista kehittää osaamistaan niiden osalta pitää huolehtia ja lisätä tietoisuutta yritysten kehittämispalveluista. Yritystukien ja verotuksen avulla yrityksiä pitää kannustaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä laajemmin uudistumiseen. Samalla on tärkeää, että huolehdimme yrittäjien halukkuudesta ja voimavaroista tavoitella kasvua ja sietää kasvutavoitteen tuomia riskejä.
Yritysten kasvun tukemisessa ja rahoitusmahdollisuuksien kehittämisessä tulisi huomioida paremmin erikokoiset ja monimuotoiset yritykset. Alkuvaiheen rahoitusta on tarjolla hyvin, mutta erityisesti kasvuvaiheeseen tarvitaan rahoituskanavia. Jos rahoitusta ei saada Suomesta, kasvukykyiset yritykset myydään helposti ulkomaille. Pääoma- ja riskirahoittajasijoituskentän kehittyminen ja monipuolistuminen on tärkeää yrittäjyysekosysteemin kehittymiselle. Yksityisen rahan kanavoitumista kasvuyrityksiin pitää lisätä tekemällä sijoituksista houkuttelevampia. Lisäksi yksityishenkilöiden mahdollisuutta osallistua pääomasijoitustoimintaan pitää lisätä esimerkiksi rahastojen kautta.
Suomessa työnantajayritysten määrä vähenee. Tavoitteeksi on asetettava, että tulevaisuudessa lisätään työnantajayrittäjien määrää. Osana tätä on luotava entistä paremmat edellytykset Suomen startup- ja kasvuyrittäjyysekosysteemin vahvistamiseksi.
Emme pärjää ilman kansainvälisiä osaajia
Osaajat tekevät innovaatiot. Korkeasti koulutettujen osaajien puute ei saa muodostua pullonkaulaksi TKI-toiminnalle. Suomen houkuttelevuutta on vahvistettava ja tässä on osaajien lisäksi huomioitava koko perheen asettautuminen Suomeen.
Maahanmuuttajataustaisten yrittäjien tukemiseksi on lisättävä monikielistä ja selkosuomenkielistä esimerkiksi omistajanvaihdoksiin liittyvää ohjausta ja materiaalia sekä helpotettava pankkiasiointia ja yritystilin avaamista. Uusyrityskeskusten palveluita on tarjottava riittävästi myös englanniksi.
Omistajanvaihdos on hyvä polku yrittäjyyteen
Oman yrityksen ei tarvitse aina olla itse perustettu. Kannustetaan potentiaalisia yrittäjiä olemassa olevien yritysten jatkajiksi mm. luomalla ”Yrittäjäksi yritysostoilla” -valmennuskoulutusohjelma sekä lisää ns. jatkajakouluja ja ohjausta oppilaitosten yhteyteen.
Julkisten hankintojen kautta vahvistetaan yrittäjyyttä
Moni akavalainen työskentelee yrittäjänä sotealalla. Sote-uudistuksen valuviat on korjattava, jotta myös mikro- ja pk-yritysten toimintaedellytykset säilyvät eivätkä kilpailu ja palvelutarjonta heikkene. Julkisten hankintamenettelyjen pitää mahdollistaa monituottajamalli nykyistä paremmin, koska se on parhaimmillaan kustannustehokkain tapa varmistaa asiakkaan saaman palvelun laatu. Hyvinvointialueiden palveluiden kustannusten pitää olla läpinäkyviä ja seurantaa on kehitettävä. Palveluseteleiden arvo pitää määritellä sellaiselle tasolle, joka mahdollistaa kannattavan yritystoiminnan. Pienemmät hankintakokonaisuudet antavat myös mikro- ja pk-yrityksille mahdollisuuden osallistua palveluiden tuottamiseen. Hyvin hoidetut julkiset hankinnat ovat muidenkin alojen yrityksille mahdollisuus toiminnan kasvuun ja kehittämiseen.
Yrittäjyysterveisin,
AKY-Akavalaiset yrittäjät
Timo Saranpää
puheenjohtaja, ekonomiyrittäjä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo SaranpääpuheenjohtajaAKY – Akavalaiset yrittäjät
Puh:050 523 6005timo.saranpaa@ekonomit.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
AKY – Akavalaiset yrittäjät ry on korkeakoulutettujen yrittäjien edunvalvontajärjestö, johon kuuluu 24 jäsenjärjestöä ja näiden lähes 18 000 pää- ja sivutoimista yrittäjäjäsentä. AKY on Suomen yrittäjien toimialajärjestöjäsen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta AKY - Akavalaiset yrittäjät ry
Akavalaisten yrittäjien soteliittojen vaikuttamistyö tuotti tulosta: STM taipui Soteri-ruuhkan vuoksi29.8.2024 12:23:40 EEST | Uutinen
Soteri-rekisterin hakemuskäsittely on ollut pahasti ruuhkautunut rekisterin käyttöönotosta lähtien. Ruuhkan taustalla ovat uudistuneen sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain mukaisen rekisterijärjestelmän käyttöönoton vaikeudet sekä suuret hakemusmäärät. Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoitti 27.8. käynnistävänsä lainvalmistelun yritystoiminnan aloittamisen nopeuttamiseksi itsenäisten ammatinharjoittajien osalta. Näin halutaan varmistaa, että ammatinharjoittajien on mahdollista aloittaa toiminta heti sen jälkeen, kun he ovat jättäneet hakemuksen Valviran tai aluehallintoviraston Soteri-rekisteriin.
AKY – Akavalaiset yrittäjät: Hyväksytyn rekisteröintipäätöksen saaminen kestää edelleen kuukausia11.6.2024 12:23:33 EEST | Tiedote
Rekisteröintihakemusten suuri määrä yllätti valvontaviranomaiset vuoden alussa täysin ja keskeneräisenä käyttöön otettu rekisterijärjestelmä ruuhkautui nopeasti viivästyttäen yritystoiminnan aloittamista.
Kahden kassan jäsenyydellä työttömyysturvaa kaikesta tehdystä työstä8.4.2024 12:17:46 EEST | Blogi
Sosiaali- ja terveysministeriö on ilahduttavasti ryhtynyt työhön hallitusohjelmaan kirjatun työttömyysturvan yhdistelmävakuutuksen toteuttamiseksi. Uudistuksen taloudelliset reunaehdot ovat tiukat (kulut eivät saa kasvaa) eikä kysynnästä ole varmuutta. Matalan kynnyksen malli olisikin ensimmäiseksi yhdistelmävakuutukseksi järkevin. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa vakuuttamisen työttömyyden varalle vain palkansaajana tai yrittäjänä, mutta ei molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Työelämä on kuitenkin monimuotoisempaa kuin koskaan ennen ja yhä useammat henkilöt vaihtelevat palkkatyön ja yrittäjyyden välillä tai toimivat molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Tulevaisuudessa perinteisten työnteon muotojen rinnalle tulevat vielä alustatalouden tarjoamat mahdollisuudet. Vanhat työttömyysturvan ratkaisut eivät enää vastaa kaikkien osalta näiden työskentelymuotojen tarpeisiin ja siksi tarvitaan malli molemmissa rooleissa tehdyn työn vakuuttamiseksi työttömyyden varalle samanaikaisesti.
AKY – Akavalaiset yrittäjät vaatii valvontaviranomaisilta ja ministeriöltä ripeitä toimia rekisteriruuhkan purkamiseksi19.2.2024 11:20:31 EET | Tiedote
Sote-valvontalaki astui voimaan vuoden 2024 alussa. Laki toi mukanaan uuden kansallisen Soteri-rekisterin, johon kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien tulee rekisteröityä. Aiemmin palveluita tuottaneiden tiedot on siirretty valvontaviranomaisten toimesta vanhasta rekisteristä uuteen, mutta uusien yrittäjien on vuoden alusta alkaen tullut tehdä rekisteröintihakemus Soteriin.
AKY – Akavalaiset yrittäjät: Uusi hallitusohjelma tukee yrittäjyyttä ja luo eväät kestävälle kasvulle21.6.2023 12:52:43 EEST | Tiedote
Uuden hallituksen ohjelmassa on paljon työmarkkinoiden ja talouden dynamiikkaa vahvistavia toimia. Meidän suomalaisten on uskallettava nähdä niissä mahdollisuuksia uhkien sijaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme