66 vuotta sitten: Turistiautojen valvonta helpottuu – ”matkakirjat” poistuvat
Keväällä 1958 Suomessa päätettiin keventää moottoriajoneuvojen väliaikaisen maahantuonnin valvontaa. Tähän saakka Suomeen saapuvilta turistiautoilta oli vaadittu kansainvälistä tulliasiakirjaa (carnet de passage en douanes). Järjestelmän yksinkertaistamista oli pyytänyt Suomen Autoliitto. Muutos astui voimaan 1. heinäkuuta 1958.
Jos henkilö ei asunut Suomessa pysyvästi, hän sai käyttää autoaan Suomessa tullittomasti vuoden ajan. Tulli oli valvonnan yksinkertaistamisen kannalla. Sen mukaan ”sellaisissa maahamme läheisissä matkailusuhteissa olevissa maissa kuin Ruotsissa ja Saksan liittotasavallassa” oli vuoden 1958 alussa lakattu vaatimasta matkakirjoja. Samoin oli tehty Norjassa, eikä matkakirjaa Tullin saamien tietojen mukaan vaadittu turistiautoilta enää Ranskassakaan. Koko Euroopassa oli ”siirrytty varsin vapaisiin valvonnan muotoihin”.
Suomessakaan matkakirjoja ei vaadittu Pohjoismaihin rekisteröidyiltä moottoriajoneuvoilta ja samaten muiden Pohjoismaiden liikennevakuutukset olivat voimassa Suomessa. Pohjoismaista maahan tulevan auton kuljettajalta vaadittiin pelkkä kirjallinen sitoumus siitä, että hän veisi ajoneuvonsa määräajan kuluessa pois maasta.
Muilta kuin pohjoismaisilta autoilijoilta vaadittiin edelleen matkakirjaa (carnet de passage en douanes), jolla Suomen autoliitto takasi ulkomaisen veljesjärjestönsä jäsenen autosta tullit ja verot. Matkakirjojen valvonta vaati paljon työtä ja sisämaassa Tulli joutui turvautumaan jatkuvasti poliisin apuun. Niinpä Tulli esitti, että matkakirjoista voitaisiin muiden maiden tapaan luopua kokonaan. Poliisi, joka muutenkin valvoi tieliikenteessä moottoriajoneuvoja, voisi valvoa myös ulkomaisia autoja. Tullin tehtävänä olisi enää leimata tulopäivänä ajoneuvon kansainvälinen liikennevakuutus. Poliisi voisi tien päällä helposti tarkistaa päivämääräleimasta, oliko auton tullivapaus voimassa vai ei.
Vuonna 1957 Suomeen oli tullut vajaat 22 000 ulkomaiden rekisterissä olevaa moottoriajoneuvoa. Niistä suurin osa oli ollut ruotsalaisia, norjalaisia ja länsisaksalaisia. Lähes kaikki autot oli tuotu maahan kesä-elokuun aikana. Vilkkain autoilukuukausi oli heinäkuu.
Kaikki autot saapuivat joko maarajojen ylitse tai laivoissa. Vielä tässä vaiheessa Suomeen ei liikennöinyt ulkomailta yhtään autolauttaa. Satamassa autot saatiin laivasta vain nosturilla. Ulkomaisten turistiautojen suhteellinen osuus teillä liikkuvista autoista oli silti huomattava, sillä vuonna 1957 Suomen rekisterissä oli vasta vajaat 127 000 henkilöautoa. Uusia autoja oli tuolloin rekisteröity 20 000.
Ero nykypäivään on suuri. Viime vuoden lopussa Suomen rekisterissä oli yli 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Vuonna 2023 Suomen satamiin saapui ulkomailta yli 970 000 henkilö- ja pakettiautoa. Esimerkiksi Tornioon saapui Ruotsista yli 2,2 miljoonaa autoa.
Tähän saakka Suomeen rekisteriin tuoduilta autoilta oli peritty säännöstelymaksua. Vuoden 1958 alussa se oli poistunut ja tilalle oli tullut saman suuruinen autovero. Uuden veron kanto oli määrätty Tullin tehtäväksi.
Uusi helpotettu järjestelmä herätti Tullin sisällä myös huolta. Vaasassa oli käynnistymässä Suomen historian ensimmäinen autolauttayhteys. Uumajan ja Vaasan välillä liikennöivässä Korsholm III-matkustajalaivassa oli ajettava autokansi, jonne mahtui kolmisenkymmentä ajoneuvoa. Vaasan tullikamari pelkäsi, että Suomeen voitaisiin pian tuoda turististatuksella myös mopoja, jotka voisivat jäädä maahan veroja maksamatta.
Tullihallitus rauhoitteli Vaasan tullikamaria ja totesi, että kunhan maahantulopäivää valvottaisiin tarkasti, mahdollisuus väärinkäytöksiin jäisi varsin pieneksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tulliylitarkastaja Janne Nokki, janne.nokki@tulli.fi tai p. 040 332 2774
Kuvat
Autolauttaliikenne & Tulli
Vuosina 2023-24 Tullin historiaviestinnässä muistellaan Suomen ja ulkomaiden välisen autolauttaliikenteen yli 60-vuotiasta historiaa. Autolautoilla on ollut Suomen talouteen ja kulttuuriin valtava vaikutus.
Tullimuseon autolauttaliikenteen historiaa käsittelevä näyttely ”Lautalla lännestä” avoinna yleisölle jälleen toukokuun puolivälistä, kun Suomenlinnassa sijaitseva Tullimuseo avautuu kesäkauteensa.
Tietoja julkaisijasta
Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Lisäksi Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tulli
Tulli paljasti laajan dopingaineiden maahantuonnin rikoskokonaisuuden – jutun pääepäilty valmisti ja sekoitti aineet itse25.7.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Tulli on suorittanut esitutkinnan laajaan dopingrikoskokonaisuuteen. Tulli tutki tätä laajaa törkeää dopingainerikoskokonaisuutta aktiivisesti noin puolentoista vuoden ajan. Esitutkinnassa selvisi, että yksityishenkilö tilasi Kiinasta dopingaineita sekä niiden lähtöaineita Suomeen.
Oletusarvojen käyttö muuttuu hiilirajamekanismin päästötietojen raportoinnissa18.7.2024 12:40:00 EEST | Tiedote
EU:n uuden hiilirajamekanismin myötä maahantuojien on raportoitava tuomiensa CBAM-tavaroiden päästötiedot Euroopan komissiolle. Toistaiseksi siirtymäkauden raportointivelvoitetta on helpotettu mahdollisuudella käyttää oletusarvoja, mutta heinäkuusta alkaen niitä saa käyttää enää hyvin rajoitetusti eli maahantuojien on selvitettävä todelliset päästötiedot valmistajilta.
Tullin vinkit Ahvenanmaalla lomaileville – huomioi tuontirajoitukset17.7.2024 09:10:00 EEST | Tiedote
Moni matkailija ei tule ajatelleeksi, että Ahvenanmaan maakunnan ja muun Suomen välillä on tuontirajoituksia. Ahvenanmaalta saapuvia matkailijoita koskevat tiukemmat tuontirajoitukset kuin EU-maista saapuvia, sillä Ahvenanmaa kuulu EU:n tullialueeseen mutta ei veroalueeseen. Myös Ahvenanmaalle mentäessä on tuontirajoituksia.
Petoksia torjutaan kansainvälisellä yhteistyöllä16.7.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomen tulli ja EU:n petostentorjuntavirasto OLAF ovat tehneet tuloksellista yhteistyötä jo 25 vuoden ajan. Kansainvälisillä operaatioilla suojataan EU:n taloudellisia etuja ja suojellaan kansalaisia sekä laillisesti toimivia yrityksiä.
Tulli takavarikoi 15 kg kokaiinia – katukauppa-arvo yli 2 miljoonaa euroa12.7.2024 08:25:00 EEST | Tiedote
Tulli paljasti kesäkuussa 2024 suuren kokaiinierän maahantuonnin. Kokaiinierä tuotiin Ruotsin kautta Suomeen, jossa kokaiini oli tarkoitus levittää edelleen pääkaupunkiseudulle. Tulli on tutkinut tapausta törkeänä huumausainerikoksena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme