GRK jatkaa Uudenmaan ratojen kunnossapitoa
GRK jatkaa radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitoa Uudellamaalla. Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa ratojen kunnossapitoa vilkkaalla Uudenmaan alueella 31.3.2027 saakka. Sopimuksen arvo on noin 56 miljoonaa euroa.
Suomen rataverkkoa pidetään liikennekelpoisena koko ajan. Se edellyttää jatkuvaa kunnossapitoa, jotta liikennöinti on turvallista ja tehokasta. Rataverkko on jaettu kahteentoista alueeseen, joiden radan ja turvalaitteiden kunnossapidon Väylävirasto kilpailuttaa määräajoin. Kunnossapitoon kuuluvat ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot, viankorjaukset ja lumityöt talvella sekä erikseen tehtäviä radan kunnostustöitä. Työ vaatii rautatietekniikan erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja.
Uudenmaan ratojen lisäksi GRK vastaa myös Lounais-Suomen ratojen kunnossapidosta ja Länsi-Suomen sähkörata- ja vahvavirtakunnossapidosta.
Väyläviraston, Fintraffic Raide Oy:n ja GRK Suomi Oy:n muodostama Kuura-niminen allianssi on vastannut päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapidosta Uudenmaan rataverkolla neljän vuoden ajan. Alkuperäiseen kunnossapitosopimukseen sisältyi mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen. Uudenmaan kunnossapidon jatkosta on sovittu osapuolten kesken maaliskuussa 2024. Se kattaa koko Uudenmaan vilkkaasti liikennöidyn rataverkon, joka sisältää yhteensä noin 1 100 kilometriä rataa, 1 100 vaihdetta, ohjaus- ja turvalaitejärjestelmät, 440 siltaa, 23 kilometriä tunneleita järjestelmineen, 2 600 opastinta ja 100 laitetilarakennusta.
”Olemme todella iloisia siitä jatkosopimuksesta. Se osoittaa, että GRK on vahva kunnossapidon ammattilainen. Tilaaja mittaa työmme laatua esimerkiksi turvallisuudella, vikojen määrällä, junien myöhästymisminuuteilla ja peruttujen junien määrällä. Uudenmaan alue on Suomen vilkkain kunnossapitoalue, esimerkiksi Pasilassa pysähtyy päivittäin lähes 1 000 junaa. Kunnossapitokaudellamme liikennöinti on ollut turvallista ja tehokasta”, GRK:n rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä sanoo.
Ympärivuorikautinen päivystys on tärkeä osa kunnossapitoa
Kunnossapitoon kuuluu suunnitelmallisia tarkastuksia ja huoltoja. Käytännössä GRK:n ammattilaiset päivystävät koko ajan valmiina korjaamaan myös yllättävät ongelmat.
”Työ vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä kunnossapito työllistää noin 140 henkilöä. Käytännössä ammattilaisemme vastaavat siitä, että junat pääsevät kulkemaan ja ihmiset pääsevät töihin, kotiin ja harrastuksiin – tai minne tahansa he ovatkaan matkalla junan kyydissä”, projektipäällikkö Eija Laukkanen GRK:lta kuvailee.
Radan ja laitteiden kuntoa seurataan jatkuvasti. Korjaustoimenpiteiden tarve käy ilmi myös säännöllisissä tarkastuksissa. Vilkkaan junaliikenteen vuoksi kaikki huoltotoimenpiteet tai lumityöt on tehtävä silloin, kun raiteilla ei kulje muuta liikennettä. Junaliikenne on hiljaisempaa öisin, joten isommat korjaukset tehdään yöaikaan.
”Vaikka raiteita huolletaan suunnitelmallisesti, aina sattuu ja tapahtuu myös yllättäviä tilanteita. Näissä tapauksissa vikailmoitukset tulevat suoraan päivystäjälle, joka on aina valmiina hommiin. Päivystys on tärkeä osa kunnossapitoa”, Laukkanen kertoo kunnossapidon arjesta.
”Myös kelit vaikuttavat paljon työhömme. Uudellamaalla on näiden vuosien aikana olleet haastavat kelit, esimerkiksi kahtena viime talvena lunta on satanut tavallista enemmän. Olemme onnistuneet lumitöissä hyvin ja liikenne on voinut kulkea normaalisti.”
GRK on vahva radan kunnossapidon toimija
Lounais-Suomen ratojen kunnossapito, Ralli-allianssi
- GRK:n ja Väyläviraston allianssi
- Urakka työllistää noin 50 ammattilaista
- GRK vastaa kunnossapidosta ainakin vuoteen 2027 saakka
- Aika: 4/2022–3/2027 + 2 vuoden optio
- Arvo: Noin 55 miljoonaa euroa
Sähkökunnossapito
- Sähkökunnossapitoalueen kunnossapitosopimus sisältää sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapidon vuosina 2020–2024 Tampereen käyttökeskusalueella.
- Aika: 2020–12/2024 sekä lunastettu kahden vuoden optio, jonka ansiosta kunnossapito jatkuu 12/2026 saakka
- Arvo: Noin 10 miljoonaa euroa
Uudenmaan ratojen kunnossapito, Kuura-allianssi
- Väyläviraston, Fintraffic Raiteen ja GRK:n muodostama allianssi
- Aika: 4/2020–3/2025 sekä nyt lunastettu kahden vuoden optio, jonka ansiosta kunnossapito jatkuu 3/2027 saakka
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko NyhäVaratoimitusjohtaja, liiketoimintajohtajaGRK Suomi Oy
Puh:+358 40 863 0450mikko.nyha@grk.fiGRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu Helsingissä sijaitsevan eteläisen postipuiston uuden asuinalueen esirakentajaksi, urakan arvo noin 42 milj.euroa15.10.2024 09:37:19 EEST | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsingin uuden asuinalueen maanrakennusurakkaa. Eteläisen Postipuiston urakkaan kuuluvat alueen katurakenteet, siltatöitä, kunnallistekniikka, pohjanvahvistukset, maankaivuut sekä kaatopaikan massanvaihto. Urakan arvo on noin 42 miljoonaa euroa. Tilaajana on Helsingin kaupunki.
GRK alkaa rakentaa merkittävää kaupunkikohdetta, Jätkäsaarenkannaksen siltaa Helsingissä4.10.2024 09:18:18 EEST | Tiedote
GRK on valittu rakentamaan Helsingin Jätkäsaareen uutta Jätkäsaarenkannaksen siltaa. Hankkeessa puretaan nykyinen Jätkäsaarenkannaksen silta ja tilalle rakennetaan uusi teräsputkisiltapari sekä rantamuurirakenne. Projektinjohtourakan arvo on noin 17 miljoonaa euroa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunki.
Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen5.9.2024 08:31:00 EEST | Tiedote
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki.
GRK on valittu mukaan Rail Baltican rakentamiseen, voitti yhteistyökumppaninsa kanssa vajaan 60 milj. euron arvoisen sopimuksen26.8.2024 11:40:27 EEST | Tiedote
GRK on voittanut merkittävän ratahankkeen Virossa. Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n virolaisen tytäryhtiön sekä Merko Ehitus Eestin toteuttamaan ratainfraa Sakun ja Harjumaan rajan sekä Raplamaan välillä. Hankkeen arvo on noin 59,9 miljoonaa euroa. Rail Balticaa on kutsuttu yhdeksi Euroopan mittavimmaksi infrahankkeeksi.
Ravinteet talteen ja kiertoon Lohjan Munkkaan tutkimus- ja kehityshankkeessa14.5.2024 11:12:14 EEST | Tiedote
GRK, Rosk’n Roll, Kiertoravinne ja Redono ovat aloittaneet yhdessä hankkeen, jonka päätavoitteena on luoda Lohjan Munkkaan jätekeskukseen erilaisten biomateriaalien kiertotalouden ekosysteemi. Yritykset testaavat muun muassa, miten biohiili soveltuu eri käyttötarkoituksiin jätevesien puhdistamisesta sienten viljelyyn ja peltojen maanparannukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme