Ratkaisuasiantuntijoiden nimet poistuvat perustoimeentulotuen päätöksistä kokeilun ajaksi
Kela on käynnistänyt kokeilun, jossa asiakkaat saavat perustoimeentulotuen päätökset ilman päätöksen tehneen ratkaisuasiantuntijan nimeä. Pitkään valmisteltu kokeilu ei vaikuta asiakkaan saamaan palveluun tai päätöksestä valittamiseen.
Kelan päätöksissä on yleensä allekirjoituksena sen ratkaisuasiantuntijan nimi, joka on käsitellyt asiakkaan hakemuksen. Huhtikuussa on kuitenkin alkanut kokeilu, jonka ajan perustoimeentulotuen päätöksissä ei ole ratkaisuasiantuntijan nimeä, vaan allekirjoittajana on Kansaneläkelaitos. Muutos ei koske oikaisuvaatimuskeskuksen päätöksiä tai muiden Kelan maksamien etuuksien päätöksiä.
Ratkaisuasiantuntijan nimen poistuminen päätöksestä ei vaikuta asiakkaan tilanteeseen. Jos asiakas on tyytymätön päätökseen, hän voi toimia kuten ennenkin: asiakas voi kysyä päätöksen sisällöstä Kelan asiakaspalvelusta tai valittaa päätöksestä siinä olevien ohjeiden mukaisesti. Kaikissa Kelan päätöksissä on edelleen Kelan asiakaspalvelun yhteystiedot. Kelan kumppanit voivat myös jatkossa olla Kelan viranomaislinjaan yhteydessä, jos he tahtovat kysyä yhteisen asiakkaan asiasta Kelasta.
– Meille Kelassa on tärkeää, että asiakkaamme saavat vastaukset epäselviin tilanteisiinsa. Asiakas voi esimerkiksi varata ajan, jolloin juuri hänen asiaansa voidaan syventyä. Neuvoja saa myös puhelimitse tai palvelupisteellä, tulosyksikön johtaja Sari Hänninen kertoo.
Hänninen toivoo kokeilun korostavan, että Kelan asiantuntijat tekevät päätökset lakiin perustuen ja Kelan etuusohjeiden mukaisesti.
– Kaikki päätökset tehdään Kelan etuusohjeiden mukaisesti huolimatta siitä, kuka päätöksen tehnyt kelalainen on. Pystymme tekemään sisäistä laadunvalvontaa kuten ennenkin, vaikka päätöksen tekijän nimi ei näy asiakkaalle, Hänninen korostaa.
Ratkaisuasiantuntijan nimen näkyminen päätöksessä on myös aiheuttanut uhkatilanteita. Asia on ollut Kelassa esillä pitkään, ja kokeilun toivotaan auttavan myös tähän.
– Toimihenkilöihin kohdistuvia uhkatilanteita on vuoden aikana Kelassa noin 200. Yksikin on liikaa, joten toivottavasti kokeilun aikana myös tähän asiaan tulee parannusta, Hänninen sanoo.
Kokeilu kestää 31.12.2024 saakka, minkä jälkeen Kelassa päätetään jatkotoimenpiteistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari HänninenpalvelujohtajaValtakunnallisten asiakkuuspalvelujen tulosyksikkö
Puh:020 635 7200etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme