Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle

Jaa

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Kuva pikaratikasta alaviistosta kuvattuna.
Pikaratikka 15 Aarni Salomaa Kaupunkiliikenne Oy

"Olemme mitanneet äänitasoja esimerkiksi Helsingissä Oulunkylän aseman seudulla ja Maunulassa sekä Espoossa Leppävaarassa, Laajalahdessa ja Otaniemessä, sillä näiltä alueilta olemme saaneet asiasta eniten asiakaspalautetta", kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Meluun vaikuttaa useita eri tekijöitä, joiden vaikutusta pyritään selvittämään. Kevään aikana tehdään tarkempia äänimittauksia, analysoidaan mittaustulokset ja pyritään löytämään juurisyy ongelmalle. Tätä kautta tullaan löytämään vaikuttavat meluntorjuntakeinot.

Välittöminä toimenpiteinä Kaupunkiliikenne on lisännyt kaarteiden rasvausta etenkin kuivalla säällä. Rataan tullaan myös lisäämään automaattirasvauslaitteita pahimpiin ongelmakohtiin. Ensimmäiset rasvauslaitteet asennetaan kevään kuluessa Oulunkylään Maaherrantien kaarteeseen. Lisää laitteita saadaan myöhemmin kesällä.

Raitiovaunun liikkuessa ääntä aiheutuu eniten jyrkissä kaarteissa kiskon ja pyörän rajapinnassa. Myös raitiovaunun nopeuden laskeminen erityisesti kaarteissa vähentää äänen syntymistä, ja Kaupunkiliikenteen kuljettajat tulevatkin jatkossa huomioimaan myös ajonopeudet yhtenä melua vähentävänä toimenpiteenä. 

Loppukesästä radalle tehdään lisäksi hionta, joka myös pienentää melua. Samoin tutkimme vaunun pyörien kulumisen sekä ylipäätään pyöräprofiilin vaikutusta meluun. 

"Vaikka raitioliikenteeseen aina kuuluu jonkin verran ääntä, ymmärrämme, että paikoin pikaratikan ääni on ollut poikkeuksellisen kova. Teemme Kaupunkiliikenteellä kaikkemme, että tilannetta saataisiin korjattua", sanoo Lähdetie.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva pikaratikasta alaviistosta kuvattuna.
Pikaratikka 15
Aarni Salomaa Kaupunkiliikenne Oy
Lataa

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Matinkylässä metroaseman ja bussiterminaalin väliset liukuportaat ja hissit poissa käytöstä ma-pe 9.-13.9.20.8.2024 14:27:16 EEST | Tiedote

Matinkylän metroaseman kauppakeskuksen puoleisen sisäänkäynnin sulku siirtyy elokuulta syyskuulle. Metroaseman kauppakeskukseen ja bussiterminaaliin vievät liukuportaat ja hissit ovat poissa käytöstä 9.-13.9., jonka aikana liukuportaiden yläpuolella olevat rakennustelineet puretaan pois. Telineet on rakennettu kattorakenteiden huoltotöitä varten heinäkuun alussa.

Metron työmaat etenevät aikataulussa – matkustajamäärien odotetaan kasvavan tällä viikolla6.8.2024 09:35:37 EEST | Tiedote

Metron matkustajamäärien odotetaan kasvavan tällä viikolla, kun koulut alkavat pääkaupunkiseudulla. HSL ja metron työmaista vastaava Kaupunkiliikenne Oy kehottavat matkustajia varautumaan hieman tavanomaista pidempiin matka-aikoihin. Kehotamme myös pyörän kanssa matkustavia välttämään Helsingin yliopiston ja Kampin asemia, jotta kaikki hissejä tarvitsevat pääsisivät käyttämään niitä sujuvasti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye