Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
"Olemme mitanneet äänitasoja esimerkiksi Helsingissä Oulunkylän aseman seudulla ja Maunulassa sekä Espoossa Leppävaarassa, Laajalahdessa ja Otaniemessä, sillä näiltä alueilta olemme saaneet asiasta eniten asiakaspalautetta", kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.
Meluun vaikuttaa useita eri tekijöitä, joiden vaikutusta pyritään selvittämään. Kevään aikana tehdään tarkempia äänimittauksia, analysoidaan mittaustulokset ja pyritään löytämään juurisyy ongelmalle. Tätä kautta tullaan löytämään vaikuttavat meluntorjuntakeinot.
Välittöminä toimenpiteinä Kaupunkiliikenne on lisännyt kaarteiden rasvausta etenkin kuivalla säällä. Rataan tullaan myös lisäämään automaattirasvauslaitteita pahimpiin ongelmakohtiin. Ensimmäiset rasvauslaitteet asennetaan kevään kuluessa Oulunkylään Maaherrantien kaarteeseen. Lisää laitteita saadaan myöhemmin kesällä.
Raitiovaunun liikkuessa ääntä aiheutuu eniten jyrkissä kaarteissa kiskon ja pyörän rajapinnassa. Myös raitiovaunun nopeuden laskeminen erityisesti kaarteissa vähentää äänen syntymistä, ja Kaupunkiliikenteen kuljettajat tulevatkin jatkossa huomioimaan myös ajonopeudet yhtenä melua vähentävänä toimenpiteenä.
Loppukesästä radalle tehdään lisäksi hionta, joka myös pienentää melua. Samoin tutkimme vaunun pyörien kulumisen sekä ylipäätään pyöräprofiilin vaikutusta meluun.
"Vaikka raitioliikenteeseen aina kuuluu jonkin verran ääntä, ymmärrämme, että paikoin pikaratikan ääni on ollut poikkeuksellisen kova. Teemme Kaupunkiliikenteellä kaikkemme, että tilannetta saataisiin korjattua", sanoo Lähdetie.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Artturi LähdetieKaupunkiliikenne Oy, Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja
Puh:040 6731602artturi.lahdetie@kaupunkiliikenne.fiKuvat
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Ruskeasuon varikko on valmis ja luovutettu tilaajalle17.5.2024 08:00:25 EEST | Tiedote
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko on valmistunut, ja pääurakoitsija Skanska luovutti varikon tilaajalle eli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiölle Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:lle 16.5.2024. Raitiovaunujen liikennöinti sekä huoltotoiminta varikolla voidaan käynnistää tämän vuoden lopulla.
Metroliikenne katkeaa Rautatientorilla 3.6. – poikkeuksia myös idässä16.5.2024 10:29:22 EEST | Tiedote
Kesällä 2024 on käynnissä useita metron parannushankkeita, joiden takia metroliikenteeseen tulee katkoja. Metroliikenne katkeaa Rautatientorin metroasemalla 3.6. Rata-alueella tehtäviä töitä ei pystytä tekemään ilman metroliikenteen keskeyttämistä.
Tältä Koskelan uusi varikko voisi näyttää – hankkeelle asetettu korkeat ympäristö- ja toiminnallisuustavoitteet6.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Koskelan nykyisen varikon tilalle rakennettavan uuden varikon suunnittelu on edennyt tiiviissä yhteistyössä allianssin osapuolien ja varikon käyttäjien kesken kohti toiminnallisuus- ja ympäristötavoitteitaan. Seuraavaksi suunnitelmia tarkennetaan. Toteuttamisen on tarkoitus alkaa alkuvuodesta 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella.
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme