Klimatfonden beviljar Meriaura 6,8 miljoner euro för att påskynda ibruktagandet av koldioxidsnåla teknologier inom sjöfarten
Klimatfonden har beviljat ett juniorlån på 6,8 miljoner euro till sjötransportbolaget Meriauras nybyggesprogram för ibruktagande av koldioxidsnåla fartygslösningar. I den utsläppsintensiva fraktfarten har effektivare fartyg som drivs med förnybara bränslen en möjlighet att visa vägen för utsläppsminskningar inom hela sektorn.
Sjöfartens andel av de globala koldioxidutsläppen är cirka 3 % och internationella sjöfartsorganisationen IMO har uppställt som mål att nå nollutsläpp av växthusgaser till eller runt år 2050. Utan åtgärder förväntas utsläppen från sjöfarten öka – rentav fördubblas.
Meriaura har beställt två biooljedrivna hybridfartyg för fraktfart med dödvikten 6750 ton från det holländska skeppsvarvet Royal Bodewes. Med fartygen kan man som bäst uppnå utsläppsminskningar på inemot 98 % i jämförelse med traditionella fraktfartyg som drivs med fossila bränslen. Utsläppsminskningar uppkommer såväl av det förnybara bränslet som av en effektivare motorteknologi och av att spillvärme, batterier eller vindkraft utnyttjas.
”De två fartygen som vi beställt inleder ett nybyggesprogram, med vilket Meriaura strävar efter koldioxidneutralitet med snabb tidtabell. Vi har för avsikt att systematiskt förnya vår flotta med en serie nybyggen. Användning av bioolja i kombination med kompensation gör det möjligt för oss att vara koldioxidneutrala redan på 2030-talet”, berättar Merauras grundare och styrelseordförande Jussi Mälkiä.
Sjöfarten spelar en central roll med tanke på Finlands logistik och kunder som eftersträvar koldioxidneutralitet skapar för sin del ett tryck på sektorn att förnya sig.
”Utsläppsminskningslösningarna inom den sjöbundna trafiken varierar allt från elektrifiering av kortdistansfartyg till förnybara bränslen och rotorseglar inom fraktfarten på världshaven. Teknologin blir också effektivare i och med nya fartygsgenerationer och det påskyndar ytterligare koldioxidsnålheten inom sektorn. I och med att sektorn står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen, är det naturligt för Klimatfonden att vara med om att finansiera olika lösningar, såsom nu när vi börjar samarbete med för sin miljöfokus kända bolaget Meriaura”, säger Klimatfondens tf. verkställande direktör Toni Mikkonen.
Meriauras lösning
Meriaura Oy är ett år 1986 bildat sjötransportservicebolag i Åbo som specialiserat sig på sjötransporter av produkter och råvaror för industrin och transport av krävande speciallaster. Bolagets fartyg trafikerar inom fraktfarten i Europa, huvudsakligen i Östersjön och Nordsjön.
Meriaura har allt sedan bolaget grundades strävat efter att producera sjötransporttjänster på ett så miljövänligt sätt som möjligt med hjälp av valen av fartyg och åtgärder som främjar den operativa effektiviteten. Meriaura har som mål att skapa 1,5 Mt så gott som koldioxidneutral transportkapacitet fram till året 2026. Fartygen som upphandlas minskar utsläppen genom att förbruka mindre mängder bränsle och i huvudsak använda förnybara, gröna bränslen.
Bränslelösningen som utnyttjas i nybyggena som beställs bygger på Meriauras eget utvecklingsarbete och den har med framgång tillämpats i de fartyg som bolaget redan äger och som planerats för användning av biobränslen.
Biooljan produceras av inhemska avfalls- och återvinningsbaserade råvaror och är en ICSS-certifierad produkt. De två fartygens kumulativa utsläppsminskningspotential under en period på 10 år är sammanlagt 50,3 kt CO2-ekv. Utöver utsläppsminskningarna har Meriauras nybyggesprogram en betydande demonstrationsinverkan i ibruktagandet av nya utsläppssnål teknologi för andra aktörer inom sjötransportsektorn.
De två fartygen har beräknats kosta cirka 34 miljoner euro. Utöver Klimatfondens marknadsmässigt prissatta juniorlån på 6,8 miljoner euro finansieras investeringarna med finansiering i form av eget kapital och med bankfinansiering.
Meriaura Oy (bildat 1986) är en betydande sjöfraktare av torrfrakt och krävande specialfrakt i Nordeuropa, särskilt i Östersjö- och Nordsjöområdet. För fraktning har bolaget för närvarande tolv torrfraktfartyg och två däckslastfartyg. Ett kundorienterat förhållningssätt och främjande av sjöfart som skonar miljön är centrala värderingar för företaget. Meriaura har med långtidstester och regelbunden användning i sin egen flotta verifierat att 100 % biobränsle framställt av återvunnen råvara kan användas inom sjöfarten. Meriaura är en del av den offentligt noterade koncernen Meriaura Group.
Nyckelord
Kontakter
Saara MatteroCommunications and Sustainability DirectorKlimatfonden
Tel:+358 400 114 777Saara.Mattero@ilmastorahasto.fiBeppe RosinDirektörMeriaura Oy
Tel:+358 50 557 4323beppe.rosin@meriaura.fiKlimatfonden
Klimatfonden Ab är ett statsägt specialuppgiftsbolag vars verksamhet fokuserar på att bekämpa klimatförändringen, påskynda koldioxidsnålheten inom industrin och främja digitaliseringen. Klimatfonden finansierar objekt av betydande storleksklass där bolagets finansieringsandel gör det möjligt att genomföra projektet överhuvudtaget, eller i större skala eller tidigare än med annan finansiering.
Andra språk
Följ Ilmastorahasto Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ilmastorahasto Oy
Klimatfondens år 2023: finansieringsbeslut för 53,5 M€ – portföljens utsläppsminskningspotential hela 270 Mt CO2-ekv22.3.2024 12:49:46 EET | Pressmeddelande
År 2023 tog Klimatfonden sex finansieringsbeslut som sammanlagt belöpte sig till 53,5 miljoner euro. Klimatfonden reviderade för första gången utsläppsminskningspotentialen för sina år 2021 beslutade finansieringsobjekt och hela finansieringsportföljens sammanräknade kumulativa utsläppsminskningspotential under en period på 10 år beräknas till hela 270 Mt CO2-ekv.
Ilmastorahaston vuosi 2023: 53,5 M€ rahoituspäätöksiä – portfoliolla jopa 270 Mt CO2-ekv päästövähennyspotentiaali22.3.2024 12:49:46 EET | Tiedote
Vuonna 2023 Ilmastorahasto teki kuusi rahoituspäätöstä, joiden yhteenlaskettu summa oli 53,5 miljoonaa euroa. Ilmastorahasto tarkasti ensimmäistä kertaa vuoden 2021 rahoituskohteidensa päästövähennyspotentiaalia, ja koko rahoitusportfolion teoreettinen yhteenlaskettu 10 vuoden kumulatiivinen päästövähennyspotentiaali on arviolta jopa 270 Mt CO2-ekv.
Finnish Climate Fund in 2023: investment decisions totalling EUR 53.5 million and a portfolio with an emissions reduction potential of up to 270 Mt CO2-eq22.3.2024 12:49:46 EET | Press release
In 2023, the Climate Fund made six investment decisions totalling EUR 53.5 million. The Climate Fund reviewed the emissions reduction potential of its 2021 investment targets for the first time, and the theoretical total cumulative ten-year emissions reduction potential of the entire investment portfolio is estimated to be up to 270 Mt CO2-eq.
Klimatfonden beviljar 4 M€ till Filtrabits industriella lösningar för dammavskiljning13.3.2024 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Klimatfonden har beviljat ett kapitallån på 4 M€ till finska Filtrabit Oy som tillverkar stoftavskiljningssystem i industriell skala. Bolagets lösning extraherar effektivt dammhaltiga gasflöden inom industrin och minskar så de luftföroreningar som industrin orsakar och påskyndar utsläppsminskningarna genom att uppsamlat råmaterial återvinns.
Ilmastorahastolta 4 M€ Filtrabitin teollisuuden pölyerotinratkaisuille13.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Ilmastorahasto on myöntänyt 4 M€ pääomalainan suomalaiselle teollisen mittaluokan pölynerotinjärjestelmien valmistajalle Filtrabit Oy:lle. Yhtiön ratkaisu erottaa tehokkaasti teollisuuden pölypitoisia kaasuvirtoja, vähentäen teollisuuden aiheuttamia ilmansaasteita ja vauhdittaen päästövähennyksiä kerätyn raaka-aineen uusiokäytön kautta.