Lapin Kauppakamari: "Osaajamarkkinoinnin romuttaminen on lyhytnäköistä." – työvoimapula estää Lapin menestymisen
Lapin yhteisen markkinointitalon, House of Laplandin, tulevaisuus on vaakalaudalla. Lapin kauppakamari on huolissaan asukas- ja osaajamarkkinoinnin tulevaisuudesta tilanteessa, jossa yritykset jo nyt kamppailevat työvoimapulan kanssa.

Lapin yhteisen markkinointiorganisaatio House of Laplandin tehtäväksi määriteltiin aiemmassa strategiauudistuksessa osaajamarkkinointi. Ensin tahtotilana oli siirtää organisaatio osaksi Lapin liittoa. Nyt koko yhtiötä uhkaa toiminnan alas ajaminen mediatietojen (LK 17.4.) perusteella.
Lapin tulevaisuuden menestymisen hidasteeksi on tulossa työvoiman riittävyys. Helmikuun tilastojen perusteella Lapin työttömyysprosentti on erittäin alhainen (9,9 %). Prosenteissa on merkittäviä kuntakohtaisia eroja: esimerkiksi Kittilän työttömyysprosentti on 6,4 %. Kauppakamarien vuoden 2022 osaajakyselyssä noin ¾ yrityksistä ilmoitti kokevansa työvoimapulaa. Vuonna 2023 puolestaan 54 % lappilaisista yrityksistä koki rekrytointivaikeuksia (lähde: TEM/Tilastokeskus).
“Lapin tulevaisuuden suurin taklattava haaste on työvoimapula. Ikäluokkien pieneneminen ja nykyisen työvoiman siirtyminen eläkkeelle aiheuttavat ennennäkemättömän rekrytointitarpeen seuraavien vuosien aikana. Työvoimaa tarvitaan niin muualta Suomesta kuin ulkomailta. Osaajien houkuttelu vaatii aktiivista markkinointityötä”, toteaa Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala.
Lapin kauppakamarin laskelmien mukaan Lapissa on useita kymmeniä teollisten investointihankkeiden alkuja esimerkiksi kaivos- ja energiasektoreille sekä kiertotalouteen. Lisäksi matkailussa eletään kasvukautta. Matkailun työvoimavaltaisuus ja teollisten investointien työvoimatarpeet ovat lähivuosina merkittävät. Ongelmat työvoiman saatavuudessa voivat johtaa siihen, että investoinnit viedään muille alueille.
“Kunnat tekevät nyt lyhytnäköisen päätöksen, jos nykyinen osaaminen ja yhteinen markkinointi romutetaan. Koska kunnat vastaavat elämisen edellytyksistä Lapissa, tulee osaajamarkkinoinnin kulkea käsi kädessä kuntien kaavoituksen ja asuntopolitiikan kanssa. Yritykset hoitavat investoinnit ja kasvun, jos voimme luottaa siihen, että yhteiskunta huolehtii hyvästä asumis- ja toimintaympäristöstä, sekä työvoiman riittävyydestä. Toivomme järkevää ratkaisua, jossa työvoiman houkutteluun sitoudutaan pitkäjänteisesti”, jatkaa Ansala.
Lapin liitto on käynnistänyt Lappi-brändin uudistushankkeen. Sinällään nykyisessä Lappi-brändissä ei ole suurta korjattavaa: korkeintaan tarvitaan pientä päivitystä ja ajantasaistamista. Suurempi haaste on se, että brändiä kehitetään pöytälaatikkoon, koska markkinointiin ei ole tarkempaa suunnitelmaa tai resursseja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa AnsalaToimitusjohtajaLapin kauppakamari
Puh:044 577 7514liisa.ansala@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lapin kauppakamari
Puoliväliriihessä huolina sähkön verotus ja henkilöjunaliikenne17.4.2025 12:21:02 EEST | Tiedote
Hallitus kokoontuu pääsiäisen jälkeen puoliväliriiheen. Hallitus on jo ilmoittanut suunnitelmastaan siirtää kaivokset ja datakeskukset korkeampaan sähköveroluokkaan kuin muu teollisuus. Lapin kauppakamari huomauttaa, että kasvun pohjaa ei saa heikentää elinkeinoelämään kohdistuvilla veronkorotuksilla.
Anumaria Salminen vahvistamaan Lapin kauppakamarin vaikuttamistyötä12.3.2025 08:07:00 EET | Tiedote
KTM Anumaria Salminen aloitti Lapin kauppakamarin vaikuttamistyön koordinaattorina maaliskuun alussa.
Lapin matkailu tuotti yli 290 miljoonan euron veropotin – tuore tilasto ennakoi potin kasvua30.1.2025 09:28:27 EET | Tiedote
Matkailusta saatavia verotuloja kertyi vuonna 2023 yhteensä 293 miljoonaa euroa. Lapin kauppakamarin arvion mukaan vuoden 2024 verokertymä on tätä suurempi, sillä majoitusvuorokaudet ovat kasvaneet.
Lapin elinkeinoelämässä tulevaisuuden talousnäkymät normalisoituneet23.1.2025 08:38:16 EET | Tiedote
Suomen talous on edelleen matalasuhdanteessa. Odotukset kasvun vauhdittumiselle ovat silti vahvistuneet. Lapin osalta suhdannetilanne on normalisoitunut.
Vuoden naisjohtaja -palkinto Noora Aholalle10.12.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Vuoden naisjohtaja -palkinnon tarkoituksena on nostaa esille esimerkillistä johtajuutta niin yrityksissä kuin julkisella sektorilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme