Tutkimus: Vanhempien huoli lapsen puhelimen käytöstä kasvanut merkittävästi vuodessa – seurauksena tiettyjen palvelujen nopea yleistyminen
Suomalaisvanhempien huoli lastensa puhelimen käytöstä on nyt korkeampi kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Koululaistutkimus 2024. Huolenaiheista yleisimpiä ovat digilaitesisältöjen koukuttavuus, niin sanottu grooming-ilmiö sekä erilaiset tietoturvauhat.

Suomalaisvanhempien huoli lastensa puhelimen käytöstä on nyt korkeampi kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Koululaistutkimus 2024. Huolenaiheista yleisimpiä ovat digilaitesisältöjen koukuttavuus, niin sanottu grooming-ilmiö sekä erilaiset tietoturvauhat.
5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista peräti puolet vastaa olevansa huolestuneita lapsensa puhelimen käytöstä, mikä on kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin vuoden takaisessa tutkimuksessa. 13–16-vuotiaiden lasten vanhempien keskuudessa vastaava luku on 42 prosenttia, eli 9 prosenttiyksikköä aiempaa enemmän.
Useimpien vanhempien mielestä digisisällöt koukuttavat lasta liikaa. Näin kokee lähes kolme neljästä (73 %) alakouluikäisen vanhemmasta ja lähes seitsemän kymmenestä (68 %) yläkouluikäisen vanhemmasta. Kummankin ikäryhmän lasten vanhemmista noin kolme viidestä on myös huolissaan grooming-ilmiöstä, eli siitä, että tuntematon henkilö lähestyy lasta verkossa houkutellakseen tätä seksuaalisessa tarkoituksessa.
”Käytetyn datan määrä kasvaa käytännössä jatkuvasti, eli puhelimen ruudulta avautuva maailma laajenee alati, niin hyvässä kuin pahassa. Viihdyttävän ja opettavaisen digisisällön vastapainoksi lapsi altistuu yhä useammille ja taidokkaammille huijausyrityksille. Siinä missä aikuisen voi lähtökohtaisesti olla helpompi tunnistaa vaaroja ja varautua niihin, lapsen digilukutaidon ei voi olettaa olevan yhtä kehittynyttä. Tässä mielessä vanhemman pitääkin olla hereillä, ja huolestuneisuus on myönteinen asia”, sanoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.
“Älylaitteiden käytön koukuttavuudesta on käyty viime vuosina paljon keskustelua. Onkin todella tärkeää, että lapset ja nuoret viettävät myös aikaa ilman älylaitteita. Yli puolet yläkouluikäisten lasten ja nuorten vanhemmista kertoo perheen viettävän yhdessä älylaitteetonta aikaa, ja 5–12-vuotiaiden vanhemmista näin raportoi puolestaan 70 prosenttia. Peräti 45 prosenttia lapsista ja nuorista on myös itse halunnut rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa. Luku on selvästi kasvanut viime vuodesta”, jatkaa Aavikko.
Huoleen reagoitu ansiokkaasti
Tutkimus osoittaa, että vanhempien kasvanut huoli on johtanut toimenpiteisiin. Vuoden aikana eniten yleistyneet 5–12-vuotiaiden lasten puhelimen tai liittymän ominaisuudet ovat sosiaalisen median turvallista käyttöä tukeva palvelu (nyt 39 %, eli 11 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten), saldoraja (nyt 29 %, eli 9 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten) tietovuotohälytin (nyt 22 %, eli 9 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten) sekä vakuutus identiteettivarkauden tai verkkorikoksen varalle (nyt 21 %, eli 8 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten).
”Kun vanhemmilta kysytään, mitä ominaisuuksia lapsen nykyisessä puhelimessa, kellopuhelimessa tai liittymässä on käytössä, nousee kuukausihintaan sisältyvä rajaton mobiilidatamäärä suosituimmaksi ominaisuudeksi. Samalla vastauksista näkyy, että myös uhkiin reagoidaan parantamalla lapsen puhelimen tietoturvaa. Soitonestot maksullisiin numeroihin on toiseksi yleisimmin käytössä oleva ominaisuus ja tiettyjen sovellusten sallimis- tai kieltomääritys neljänneksi yleisin. Kumpikin on käytössä noin kahdessa kolmasosassa nuorimman ikäryhmän lasten puhelimista. Tämä osoittaa, että vanhempien valppaus alakouluikäisten lastensa puhelinten tietoturvan varmistamiseksi on menossa oikeaan suuntaan”, kehuu Aavikko.
Huijauspuhelujen tunnistus ja esto seuraava trendi
uorempien lasten vanhempien suurimmiksi kokemissa riskeissä (62 %) korostuvat haitalliset kontaktit ja esimerkiksi seksiin, väkivaltaan ja päihteisiin liittyvät sivustot – ainoastaan puhelimen katoaminen (63 %) koetaan suuremmaksi riskiksi. Yläkouluikäisten vanhemmat puolestaan nostavat toiseksi isoimmaksi riskiksi sen, että lapsi lataa sovelluksen, liitteen tai linkin, jonka kautta laitteeseen tulee virus tai muu haittaohjelma. Vain puhelimen käytöstä johtuva unen laadun heikkeneminen tai selkä- tai niskavaivojen kaltainen terveyshaitta on vanhempien mukaan suurempi riski.
Juuri näitä uhkia torjuvat keinot ovat vanhimpia eniten kiinnostavia palveluita, jotka eivät kuitenkaan vielä ole heidän perheessään käytössä. 5–12-vuotiaiden vanhemmista 34 prosenttia ja 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmista 38 prosenttia on kiinnostunut ottamaan käyttöön palvelun, joka tunnistaa huijauspuhelun ja varoittaa käyttäjää siitä. Nuorempien lasten kohdalla seuraavaksi kiinnostavin palvelu (31 %) on huijauspuheluiden tai -viestien estopalvelu, ja vanhempien lasten kohdalla puolestaan palvelu, joka valvoo henkilökohtaisia tietoja vuotojen varalta (37 %).
”Tutkimustulos antaa osviittaa siitä, että nämä ominaisuudet ovat tämän vuoden kasvava trendi. Ensi vuoteen mennessä aie on jo saattanut muuttua toiminnaksi. Eikä ihme, sillä huijauspuhelut ja -viestit ovat aikamme vitsaus, jonka torjuntaan onkin jo panostettu paljon. Tästä tunnustuksena DNA oli muiden operaattoreiden tapaan maaliskuussa yksi Traficomin myöntämän Tietoturvan suunnannäyttäjä -palkinnon vastaanottajista. Yhteistyössä muiden tahojen kanssa laatimiemme ja toteuttamiemme toimenpiteiden ansiosta ihmiset eivät enää altistu lukuisille väärennetyillä suomalaisilla numeroilla soitetuille huijauspuheluille. Huijauspuheluja ja -viestejä blokkaavia palveluja kannattaa kuitenkin käyttää, sillä vilpilliset puhelut ja viestit voivat tulla myös ulkomaisista numeroista”, kertoo Aavikko.
Lisätietoja medialle:
toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Linkit
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.
Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.
Scams are here to stay – online fraud insurance helps victims of fraud31.3.2025 09:00:00 EEST | Press release
Currently, the fastest growing data security threats are scams targeting individuals. There is also a growing need for consumers to protect themselves against all kinds of scams and identity theft. DNA is responding to this need with Nettipetosvakuutus. This online fraud insurance will be added to DNA’s comprehensive Digiturva security service in April. Nettipetosvakuutus insurance helps and supports consumers when they fall victim to online scams. DNA Digiturva already includes Huijausturva – a fraud protection service that was launched earlier this year.
Suomen Yhteisverkon 5G-urakka valmistui, vanhat 3G-taajuudet otettu 4G:n käyttöön24.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Suomen Yhteisverkon hallinnoimien verkkojen modernisointi, 5G-päivitys ja 3G-verkon sulkeminen valmistuivat vuoden 2024 lopussa. SYV:n toimialueella on nyt kattava 5G-verkko, minkä lisäksi viimeisetkin 3G-verkolta vapautuneet taajuusalueet on otettu 4G-verkon käyttöön. Modernisoinnin yhteydessä 4G-kapasiteettia ja -peittoa on myös lisätty huomattavasti.
Voiko netti näyttää hyvältä? DNA tuo markkinoille tyylikkäät modeemikuoret20.3.2025 08:35:00 EET | Tiedote
DNA tuo huhtikuussa markkinoille modeemien koivuviilukuoret, jotka on valmistettu suomalaisesta koivusta. Kuoret valmistetaan Piiroisen tehtaalla Salossa, ja ne toimivat keskustelunavauksena parempaan laitesijoitteluun. Kun modeemi on sijoitettu kodissa keskeiselle paikalle, toimii netti paremmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme