Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään
Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.
![](/data/images/public/69820360/70143848/ed4a83e1-5e32-4ed3-9b9b-8439f06a1a9d-w_720.jpg)
Lidl teetti tutkimuksen suomalaisten talousasenteista. Selvisi, että etenkin elintarvikkeiden hintoja ja hinnanmuutoksia syynätään – 80 prosenttia suomalaisista kertoi seuraavansa elintarvikkeiden hintoja erityisen tai melko tarkkaan. Tarkkaan seurataan myös asumisen (80 %) ja liikkumisen (75 %) hintoja. Sen sijaan harvempi seuraa tarkkaan kirjojen, lelujen ja työkalujen (35 %) tai kulttuurin, liikunnan ja harrastusten (43 %) hintoja.
Tutkimuksen mukaan eniten hintojen on koettu nousseen juuri elintarvikkeiden osalta – peräti 80 prosenttia arvioi hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana. 82 prosenttia kokee ruokakassinsa hinnan nousseen viimeisen puolen vuoden aikana joko hieman tai huomattavasti.
Viimeisen puolen vuoden aikana Lidl on laskenut hintoja, joulukuusta alkaen jopa tuhannen tuotteen hintaa. Arkisen ostoskassin saakin Lidlistä nykyisin halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.
– On kiinnostavaa, että elintarvikkeiden hintojen koetaan nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka todellinen suunta on eri. Ehkäpä pidempään jatkunut inflaatio ja yleinen keskustelu hinnoista pitää sitkeästi yllä mielikuvaa, että hinnat koko ajan nousevat, pohtii Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Näin suomalaiset säästävät ruokaostoksilla
51 prosenttia kuluttajista kuvaa viimeisen puolen vuoden aikana muuttaneensa elintarvikkeiden kulutustapojaan tehdäkseen säästöjä. Elintarvikkeiden kulutustapojaan muuttaneista 89 prosenttia kuvaa ostaneensa edullisempia elintarvikkeita, 67 prosenttia enemmän tarjoustuotteita ja 61 prosenttia enemmän punalaputettuja tuotteita.
84 prosenttia kuluttajista pyrkii tällä hetkellä tinkimään edes jostain elintarvikekategoriasta. Useimmin mainitut kategoriat, joista säästetään, ovat tuoreliha (48 %), tuorekala (43 %) sekä hedelmät, vihannekset ja marjat (37 %). Isoin osa myös kokee juuri näiden tuotteiden hintojen nousseen.
– Asiakkaiden säästökeinot on huomattu myös meillä: omien merkkiemme edulliset tuotteet, tarjoukset sekä alennuksessa olevat tuotteet tekevät hyvin kauppansa. Näiden lisäksi säästöä ostoksiinsa voi tehdä myös sillä, mistä kaupasta ruokaostoksensa tekee. Meillä on lähes tuhannen tuotteen hintaa laskettu viimeisen puolen vuoden aikana. Oikeilla valinnoilla ei tarvitse tinkiä ostoksistaan ja voi silti saada tuntuvasti halvemman ruokakassin, kertoo Forsström.
*Kuluttajakysely on tehty maaliskuussa 2024. Kyselyyn on vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on kerätty Bilendi Finland Oy:n kuluttajapaneelissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Voiko työelämästä selvitä hengissä? – Lidl selvitti nuorten odotuksia työelämälle10.7.2024 07:30:48 EEST | Tiedote
Lidl kysyi yhdessä Suomen Lukiolaisten Liiton ja Sakki Ry:n kanssa lukiolaisilta ja ammattikoululaisilta heidän odotuksistaan työelämää kohtaan. Vaikka palkka on tärkeä osa työtä, eivät nuoret arvosta pelkkää riihikuivaa – kyselyyn vastanneet nuoret kaipaavat työhönsä merkityksellisyyttä ja joustavia työaikoja.
Onko suomalaisten makutottumus muuttumassa? Euroopassa suosittu maku trendasi Lidlin jäätelökilpailussa9.7.2024 09:20:13 EEST | Tiedote
Lidl järjesti suomalaisille jäätelönsuunnittelukilpailun, jonka voittajajäätelö tulee myynteihin Lidleihin ympäri Suomen kesällä 2025. Kilpailuun tuli yli 35 000 herkullista uutuusjäätelöehdotusta. Yllättävänä suosikkimakuna nousi esiin muualla Euroopassa tykätty kirsikka, joka ei ole aiemmin nauttinut suuremmin suomalaisten kuluttajien suosiota.
EM-kentällä tänään suomalaisedustusta – 11 suomalaislasta saattaa Portugalin pelaajat1.7.2024 15:56:21 EEST | Tiedote
Lidl on jalkapallon UEFA EURO 2024TM -turnauksen kumppani kansainvälisesti. Osana yhteistyötä Lidl mahdollistaa yli tuhannelle lapselle ympäri Euroopan ikimuistoisen kokemuksen saattaa tähtipelaajia EM-otteluihin. Tänään 11 onnekasta suomalaislasta saattaa Portugalin joukkueen pelaajat neljännesvälieräotteluun Sloveniaa vastaan.
Lidl ja WWF aloittavat kansainvälisen yhteistyön27.6.2024 09:23:19 EEST | Tiedote
Lidl ja WWF käynnistävät kansainvälisen yhteistyön, joka ulottuu 31 maahan. Viisivuotisen kumppanuuden aikana Lidl ja WWF työskentelevät yhdessä globaalien ekologisten ja sosiaalisten haasteiden hallitsemiseksi. Yhteistyön tavoitteena on tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille maailmanlaajuisesti.
Lidlit ovat juhannusviikolla pidempään auki18.6.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Lidlit ovat auki läpi juhannuksen. Juhannusviikon keskiviikkona ja torstaina suurin osa myymälöistä on auki normaalia pidempään, ja ostoksille pääsee monessa myymälässä aamuseitsemästä tai -kahdeksasta iltakymmeneen. Juhannusviikosta odotetaan vilkasta kauppaviikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme