HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 554
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.

Kehä I:tä pitkin pääsee 12.8. alkaen matkustamaan uudella poikittaisella bussilinjalla 554, jota ajetaan reittiä Itäkeskus–Kehä I–Lassila–Pitäjänmäen asema–Leppävaara–Tapiola–Westendinasema.
Linjalla 554 pääsee Kehä I:n päästä päähän. Nykyiset bussireitit palvelevat vain tien eri osia, eikä esimerkiksi Itä-Helsingistä Leppävaaran tai Tapiolaan pääse bussilla vaihdotta. Uutta linjaa ajetaan arkisin noin klo 5-23 ja viikonloppuisin noin klo 6-23.
”Linja 554 palvelee mittavaa asiakaskuntaa, sillä kävelyetäisyydellä Kehä I:n bussipysäkeistä asuu yhteensä 100 000 helsinkiläistä ja espoolaista”, aluepäällikkö Miska Peura HSL:stä sanoo. ”Linja yhdistää Helsingin ja Espoon aluekeskuksia, raideliikenteen asemia ja muita tärkeitä joukkoliikenteen solmukohtia. Vaihtomahdollisuudet junista linjalle 554 hyödyttävät matkustajia aina Keravalta, Kirkkonummelta ja Siuntiosta asti. Uusi linja risteää myös kymmenen runkobussilinjan kanssa.”
Kehä I:n nykyisissä bussilinjoissa tapahtuu muutoksia, kun linjan 554 liikenne alkaa. Uusi linja korvaa kokonaisuudessaan linjan 523 Westendinasemalta Leppävaaraan sekä linjan 553 K-vuorot, joita ajetaan iltaisin ja viikonloppuisin.
Linjan 54 vuorot vähenevät jonkun verran, koska bussi 554 tuo lisää tarjontaa linjan vilkkaimmalle reittiosuudelle Itäkeskuksesta Kaupintielle.
HSL kartoitti asiakkaiden tarpeita uudistusten pohjaksi
HSL on suunnitellut Kehä I:n bussiliikenteen uudistukset vuoropuhelussa asiakkaittensa kanssa. Tarve vaihdottomasta yhteydestä Kehä I:n päästä nousi vahvasti esille, kun HSL syksyllä 2022 keräsi tien käyttäjiltä asiakasymmärrystä osana Kehä I:n linjastotarkastelua. Muita toiveita olivat muun muassa joukkoliikenteen vuorotarjonnan lisääminen etenkin iltaisin ja viikonloppuisin.
”Linja 554 tukee HSL:n tavoitetta saada joukkoliikenteeseen lisää asiakkaita samalla kun tuotamme palvelut kustannustehokkaasti”, Miska Peura sanoo. ”Olemme varanneet vuodelle 2024 kuuden miljoonan euron lisärahoituksen joukkoliikennepalveluiden kehittämiseen. Kohdennamme rahat niille alueille ja linjoille, joilla arvioimme olevan suurin mahdollisuus matkustuksen kasvuun. Kehä I:n joukkoliikenteen kehittäminen valikoitui yhdeksi tärkeimmistä kohteista.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tulosalueen johtaja Johanna Wallin, p. 050 337 5685
Aluepäällikkö Miska Peura, p. 040 176 8660
Liitteet
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme