HUIPPUKITARISTIT AL DI MEOLA JA DEVON ALLMAN SEKÄ SAKSOFONISTIT JOSHUA REDMAN JA NUBYA GARCIA KONSERTOIVAT KESÄLLÄ KIRJURINLUODOSSA

Pori Jazz julkistaa 12 uutta kansainvälistä esiintyjää. Festivaalilauantain artistikattaus täydentyy lähipäivinä.

Al Di Meola: Electric years esiintyy Pori Jazz 2024 festivaalilla torstaina 18.7.

Yhdysvaltalaiset kitaristit Al Di Meola ja Devon Allman ovat kesän Pori Jazzin uusia kiinnityksiä. Al Di Meola on jättänyt vahvan jäljen jazzin, rockin ja maailmanmusiikin fuusioon. Hänet tunnetaan myös yhteistyöstä John McLaughlinin ja Paco de Lucian kanssa. Tämä kolmesta huippukitaristista koostuva trio teki maailmankiertueita ja suosittuja levyjä, jotka toivat uuden kuulijakunnan erityisesti flamenco-jazzille. Ensimmäistä kertaa Pori Jazziin saapuvan mestarikitaristin kokoonpano esiintyy nimellä Al Di Meola: The Electric Years.

The Devon Allman Project kantaa kunnialla Southern rockin parhaita perinteitä yhdistelemällä tyylikkäästi eri musiikkigenrejä ja hallitsemalla Allman Brothersin perinteelle tunnusomaisen jammailun. Kitaristi Devon Allmanilla on vahva kiinnitys tähän musiikkiin jo perheensä kautta. Devonin isä oli muusikko ja laulaja/lauluntekijä Gregg Allman. Myös Devon Allmania kuullaan ensikertaa Porissa.

Kirjurinluodossa esiintyvät myös saksofonistit Joshua Redman ja Nubya Garcia yhtyeineen. Joshua Redman kuuluu jazzin tämän hetken arvostetuimpiin saksofonisteihin. Hänellä on omia albumeja jo 16, joista viimeisin on Blue Noten viime syksyn julkaisu Where Are We -levy yhteistyössä yhdysvaltalaisen laulaja Gabriella Cavassan kanssa. Tämän albumin materiaalia kuullaan heinäkuussa Porissa.

Saksofonisti Nubya Garcia on noussut nopeasti brittijazzin kärkijoukkoon. Hänen musiikilliset juurensa ovat kiinni jazzin perinteessä, mutta Nubya Garcian monikulttuurinen taustansa tuo musiikkiin omat mausteensa. Hänen konserttejaan on äänitetty muun muassa Royal Albert Hallissa Lontoossa.

Kirjurinluodossa kuullaan myös neljää erityyppistä pianistia. Brasilialaisen Amaro Freitasin musiikki on afrobrasilialaista jazzia, jossa voi kuulla elementtejä myös sambasta. Kuubalaistaustaisen Harold López-Nussan pianismi hyödyntää synnyinmaansa rikasta musiikkitraditiota. Samoin tekee armenialaistaustainen Tigran Hamasyan, joka yhdistää soitossaan amerikkalaisen jazztradition armenialaiseen kansanmusiikkiin. Englantilainen pianisti ja laulaja Fariana Palladinon musiikki on lähellä soulia ja legendaarisia Motown-tuotantoja.

Yhdysvaltalaisella soul/funk -musiikilla on vahva edustus Porissa. Los Angelesista tulee Scary Pockets -yhtye, joka tekee uusia funk-versioita vanhoista hiteistä. Funkahtavaa uusiokäsittelyä ovat saaneet muun muassa Policen, Beatlesin ja Guns N´ Rosesin kappaleet. Newyorkilaiset Adi Oasis ja INIKO yhdistävät r&b-musiikkia, modernia soulia ja funkia.

Englantilaisen saksofonisti ja laulaja Alabaster DePlumen musiikissa yhdistellään spirituaalista jazzia, brittiläistä folkia ja afrobeatia. Hän on myös beat-runoilija, joka kuuluu kappaleiden sanoituksissa ja konserttien juonnoissa.

FESTIVAALILAUANTAIN ARTISTINEUVOTTELUT JATKUVAT

Pori Jazzin festivaalilauantain päälavan artistien osalta neuvottelut ovat vielä työn alla.

”Uskon, että voimme kohta julkistaa myös Kirjurinluodon lauantaille lisää mielenkiintoisia nimiä. Maailmalla ja erityisesti Euroopassa on tulevana kesänä paljon festivaaleja ja vetovoimaisia artisteja on tarjolla huomattavasti vähemmän kuin aiempina kesinä. Tämä tietysti osaltaan myös nostaa palkkioita. Erityisesti Etelä- ja Keski-Euroopassa on kesällä paljon festivaaleja ja konsertteja, ja Porin sijainti sekä liikenneyhteydet ovat hieman haastavia artistien kiertuelogistiikkaan nähden”, sanoo Pori Jazzin toimitusjohtaja Sampsa Jolma.

Pori Jazz 2024 järjestetään 12.–20. heinäkuuta. Festivaalilla esiintyvät muun muassa Pet Shop Boys (18.7.) sekä Sophie Ellis-Brextor (18.7.) ja Jason Derulo (19.7.). Aiemmin ohjelmaan ilmoitettu kitaristi Kurt Rosenwinkel on joutunut perumaan tulonsa Poriin.

Tänään julkaistut artistit:

TORSTAI 18.7.
Al Di Meola: The Electric Years, The Devon Allman Project, Scary Pockets, Harold López-Nussa feat. Gregoire Maret

PERJANTAI 19.7.
Joshua Redman Group feat. Gabrielle Cavassa, INIKO, Amaro Freitas Trio, Alabaster DePlume

LAUANTAI 20.7.
Tigran Hamasyan, Nubya Garcia, Fabiana Palladino, Adi Oasis

Festivaalin pääkonserttien liput ovat myynnissä Ticketmasterin kanavissa kautta maan.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Sampsa Jolma 044 590 2555, sampsa.jolma@porijazz.fi
Tiedottaja Mikko Peltola 0500 820 057, mikko.peltola@porijazz.fi

Linkit

Pori Jazz -festivaalia on vuodesta 1966 lähtien järjestänyt Pori Jazz 66 ry, joka on yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon yhteisö. Yhdistyksen tavoitteena on tukea jazzmusiikin harrastuksen edistämistä ja leviämistä. Merkittävä osa festivaalin ohjelmasta on pääsymaksutonta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pori Jazz 66 ry

HITTILAULAJA MYLES SMITH, BLUES-KITARISTI ANA POPOVIC, GROOVEURKURI CORY HENRY JA TANSSITTAVAN JAZZIN KULTTIYHTYE DALINDÈO KONSERTOIVAT KIRJURINLUODOSSA7.6.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Tulevan Pori Jazzin (12.–20.7.) Kirjurinluodon pääkonserttien festivaaliohjelma ja esiintymislavojen aikataulut ovat nyt valmiina. Ohjelmaa täydentää vielä brittiläinen laulaja Myles Smith, jonka uusi kappale ”Stargazing” on tällä hetkellä iso hitti maailmanlaajuisesti. Kirjurinluodon konsertti on nousevan tähden ensivierailu Suomeen. Poriin saapuva Ana Popovic on taitava kitaristi ja sielukas laulaja, jonka musiikissa kuuluu blues, rock ja soul/funk. Hän tuo festivaalille Fantastafunk-yhtyeensä. Urkuri ja pianisti Cory Henry muistetaan suositun jazz/fuusio-yhtye Snarky Puppyn monivuotisena jäsenenä. Hänet tunnetaan myös yhteistyöstään Bruce Springsteenin kanssa. Heinäkuussa Cory Henry groovaa Kirjurinluodossa omalla yhtyeellään. Kotimaisen jazzin kulttiyhtye Dalindèo tuo uutta ja tanssittavaa jazzia festivaalille. Yhtyeen juuri julkaistu ”Tropicalia Nordica” on musiikkimatkailua lähinnä Brasilian ja Jamaikan suuntaan. Dalindéon uudessa soundissa jazziin yhdistyy nyt surf, ska ja twist

PORI JAZZ KIDSIN OHJELMA JULKAISTU22.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Pori Jazz Kids järjestetään tänä kesänä jo 18. kerran! Koko perheen festivaali kutsuu tuttuun tapaan kaikenikäiset mukaan musiikillista iloa ja yhdessä tekemisen riemua pulppuavaan tapahtumaan. Kaikki konsertit, työpajat ja muu ohjelma ovat Pori Jazz Kidsissä pääsymaksuttomia ja esteettömiä. Pori Jazz Kids ordnas redan för den adertonde gången i sommar! Hela familjens festival bjuder som känt människor i alla åldrar i evenemanget som bubblar av glad musik och glädjen av att få göra tillsammans. Alla konserter, workshopar och övrigt program i Pori Jazz Kids är avgiftsfria och tillgängliga.

LOKKILAVALLA KASMIR JA SARA BEE15.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Pori Jazz tarjoaa yhteistyössä Satakunnan Osuuskaupan kanssa pääsymaksutta Lokkilavalla keskiviikkona 17.7. ikärajattoman konserttikokonaisuuden, jossa esiintyvät kello 18:00 Kasmir: AMK Dropout 10v. R&B-vaikutteisen popin mestari Kasmir teki läpimurtonsa vuonna 2014 debyyttialbumillaan ”AMK Dropout”, jolta lohkaistu hittisingle ”Vadelmavene” on ollut kesäinen suosikki siitä lähtien. Lahjakas laulaja ja biisintekijä palkittiin vuoden tulokkaana ja ”Vadelmavene” vuoden biisinä Emma-gaalassa 2015. Kolme albumia ja yhden EP:n julkaissut Kasmir on ollut mukana Vain elämää -sarjassa ja Elämäni biisi -ohjelmassa. Pori Jazziin Kasmirin mukana tulee debyyttialbumin alkuperäinen AMK Dropout bändi. ja kello 20:30 Sara Bee Sara Bee on 24-vuotias karismaattinen artistilupaus, joka nousi YleX Läpimurto 2024 -listalle. Hän yhdistelee sujuvasti räppiä, r’n’b:tä ja poppia suurella sydämellä. Musiikissa kuuluvat monipuolisen artistin juuret Algeriasta ja Suomesta. Sara Been musiikissa kaikuu hänen suos