Olympiapurjehdus: Jakob Eklund varmisti Suomelle maapaikan miesten purjelaudassa!

Jakob Eklund, iQFoil
Jakob Eklund, iQFoil Johan Ekblom/SPV

Jakob Eklund purjehti iQFoil-miesten viimeisen olympiakarsinnan puolivälierässä neljänneksi. Tämä tulos riitti lunastamaan Suomen historian ensimmäisen olympiapaikan miesten purjelautailussa.

- Tämä tuntuu tosi hyvältä. Nämä päivät olivat enemmän henkisesti tiukkoja ja kovia kuin fyysisesti haastavia, Jakob Eklund sanoo.

Kamppailu miesten maapaikoista oli äärimmäisen tiukkaa. Viimeisten lähtöjen aikana tapahtui suuria muutoksia sijoituksissa, mutta Jakob onnistui varmalla suorittamisella nousemaan mukaan finaaleihin ja varmistamaan maapaikkasijan.

- Eilisen maratonlähdön jälkeen olin vielä kahdentenatoista, mutta onneksi saimme vielä illalla purjehdittua kaksi lähtöä, sillä muuten en olisi päässyt finaaleihin. Homma pysyi eilen kasassa, ja tänään ei ollut enää mitään hävittävää, Jakob Eklund toteaa.

Noora Ruskola jäi ilman maapaikkaa Formula Kite -luokassa purehdittuaan semifinaaleissa kahdeksanneksi. Suomi jäi myös ilman maapaikkaa naisten iQFoilissa, Aleksandra Blinnikka oli kokonaistulosten 14:s.

Purjehduksen viimeiset maapaikkakarsinnat jatkuvat vielä tänään ja huomenna Hyères'issä. 49er- ja 49er FX -luokissa purjehditaan torstaina viimeiset karsintalähdöt. Luokkien maapaikat ratkaistaan kymmenen parhaan mitalilähdöissä perjantaina 26. huhtikuuta.

Suomen Purjehdus ja Veneily seuraa kilpailua Sailing Team Finlandin Facebookissa ja Instagramissa sekä mediatiedottein kilpailun kohokohdista. Artikkelikuva ja mutia julkaisuvapaita kuvia löytyy maajoukkueen kuvapankista

Last Chance -regatan kokonaistulokset löytyy tästä.