Isommat päivärahat kasvattivat YTK:n korvaussummaa

YTK Työttömyyskassan etuusmenot ylittivät vuoden 2023 talousarvion. Etuusmenoja nostivat etenkin suurempiin palkkoihin perustuvat ansiopäivärahat. Onnistunut sijoitustoiminta nosti kassan tuloksen positiiviseksi.

YTK Työttömyyskassan vuoden 2023 tilinpäätös kertoo, että Suomen suurimman työttömyyskassan tulos oli viime vuonna 2 miljoonaa euroa plussan puolella.

Etuuksia YTK maksoi viime vuonna yhteensä 697 miljoonaa euroa. Tämä oli 21 miljoonaa euroa enemmän kuin mitä talousarviossa oli ennakoitu.

”Työttömyys (7,3 %) oli lähes ennakoimallamme tasolla, mutta keskimääräinen ansiopäivärahan taso oli korkeampi, mitä olimme etukäteen laskeneet. Tämä johtui siitä, että ansiopäivärahaa maksettiin aiempaa keskimääräistä korkeampiin palkkoihin perustuen”, kertoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen

Jäsenmaksutuotto pieneni, vaikka jäsenistö kasvoi

Vuodelle 2023 YTK Työttömyyskassa laski jäsenmaksuaan 115 eurosta 99 euroon. Tämän vuoksi jäsenmaksutuotto pieneni vuodesta 2022 noin 7,2 miljoonaa euroa, vaikka jäsenmäärä kasvoi kymmenillä tuhansilla.

Työttömyyskassat rahoittavat oman osuutensa etuusmenoista jäsenmaksuilla. Jäsenmaksu määritellään siten, että se riittää kassan vastuulla olevien menojen rahoittamiseksi.

Vakuutustoiminnan tuotto jäi miinukselle

Vuonna 2023 YTK Työttömyyskassan henkilöstökulut olivat 10,4 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut toteutuivat talousarvion mukaisesti. Hallintokulut olivat yhteensä 20,4 miljoona euroa ylittäen talousarvion 0,5 miljoonalla eurolla.

“Ylitys johtui enimmäkseen ICT- ja kehityskuluista. Kattavan IT-arkkitehtuurin hyödyntäminen ja sen jatkuva kehitystyö on meille tärkeää”, Auli Hänninen sanoo.

Kun etuusmenot ylittivät talousarvion ja samalla jäsenmaksutuotto pieneni, jäi vakuutustoiminnan tuotto 2,2 miljoonaa euroa miinukselle.

Sijoitukset poikivat onnistuneen tuloksen

Työttömyyskassalla on tasoitusrahasto, joka vakauttaa kassan taloutta ja toimii puskurina huonoille ajoille. YTK Työttömyyskassan tasoitusrahaston koko on yli sata miljoonaa euroa. Rahastoon kertynyt varallisuus sijoitetaan tuottavasti, mutta turvallisesti. Vuonna 2023 sijoitustoiminta tuotti 4,2 miljoonaa euroa.

“Yhteenlaskettuna vakuutus- ja sijoitustoiminta jättivät meille 2 miljoonan euron tuloksen. Taloudenpitomme vuonna 2023 siis onnistui. Laskimme jäsenmaksua ja jäimme plussan puolelle, vaikka etuusmenot kasvoivat ennakoitua enemmän”, Auli Hänninen kertoo.

YTK Työttömyyskassan rahastoaste ylittää 200 prosenttia. Toiminta on siis turvattu siten, että kassalla on säästössä määrä, joka vastaa sen vastuulla olevia kahden vuoden etuusmenoja ja hallintokuluja.

Työttömyyden nousu ei ole yllättänyt

YTK Työttömyyskassa nosti jäsenmaksuaan kuluvalle vuodelle. Syynä oli ennuste työttömyyden noususta. Kuluvan vuoden aikana etuusmenot ovat toteutuneet YTK:n ennusteiden mukaisesti. Tällä hetkellä näyttää siis siltä, että kassan talouden osalta ei ole yllätyksiä tulossa.

“Taloutemme pysyy vahvana. Pystymme edullisella jäsenmaksulla tarjoamaan parasta palvelua ja samalla voimme jatkaa toimintamme pitkäjänteistä kehittämistä”, Auli Hänninen kertoo.

YTK Työttömyyskassa haluaa toimintansa olevan mahdollisimman avointa ja on siksi julkaissut myös taloudelliset tunnusluvut sivustollaan. Lue lisää: https://www.ytkkassa.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/tilinpaatoksen-aikaa/

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi

YTK Työttömyyskassan jäsenet voivat halutessaan liittyä myös YTK Työelämä ry:hyn. YTK Työelämä ry on Suomen suurimpia yhdistyksiä yli 250 000 jäsenellään. YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen muun muassa Lakikaverin työsuhteen pulmatilanteisiin, vakuutuksia työhön ja vapaa-aikaan sekä tukea työnhakuun ja työkaluja osaamisen kehittämiseen. https://www.ytkpalvelut.fi