Saimaa ilman kaivoksia ry

Mediakutsu: Kansanedustajat retkelle kaivosjätealueelle

Kansanedustajat tutustuvat Enonkosken ja Savonlinnan rajalla sijaitsevaan Laukunkankaan kaivosjätealueeseen perjantaina 10. toukokuuta kello 12 alkaen.

Median edustajat ovat tervetulleita mukaan. Retken järjestävät Eduskunnan Love Saimaa -ryhmä ja Saimaa ilman kaivoksia ry.

Metsikön keskellä on keltaisenruskea, saastuneen näköinen vesilammikko.
Laukunkankaan vanhan kaivosalueen jätealtaat vuotavat ympäristöön. Kuva: Miisa Mink

Retkelle osallistuvat:

Hanna Holopainen, vihreät

Vesa Kallio, keskusta

Sheikki Laakso, perussuomalaiset

Krista Mikkonen, vihreät

Pinja Perholehto, sosiaalidemokraatit

Oskari Valtola, kokoomus

Oppaina toimivat:

Miisa Mink, Saimaa ilman kaivoksia ry:n perustaja ja puheenjohtaja

Matti Rautiainen, Savonlinnan kaupungin ympäristöpäällikkö

Kari Turunen, Enonkosken kunnanhallituksen varapuheenjohtaja

Peter Brandt, DI, teollisuuden vaativien tiivisrakenteiden asiantuntija

Juha ”Norppa” Taskinen, kalastaja

Ohjelma 10.5.2024:

12.00 -- Laukunkangas (kokoontumispaikan osoite: Laukunkangas 242, 57310 Savonlinna): Tutustuminen suljetun kaivoksen jätealtaan vuotaviin penkkoihin

12.45 -- Siirtyminen Särkijärvelle autoilla

13.00 -- Tutustuminen kuolleeseen Särkijärveen rannalta ja soutuveneellä

13.45 -- Siirtyminen Savonlinnaan

14.30 -- Iltapäiväkahvi ja pientä purtavaa hotelli Lossiranta Lodgessa (Olavinkatu 8 / Aino Acktén puistotie, Savonlinna) keskustelua Etelä-Savon maakuntastrategiasta, elinvoimasta ja matkailusta

15.30 -- Tilaisuus päättyy

Laukunkankaalla sijaitsee Outokumpu Oy:n vanha kaivosalue, jossa toimi kupari-nikkelikaivos ja rikastamo vuosina 1984–1994. Rikastushiekka-altaan pohja ja seinämät on rakennettu puutteellisesti, ja myrkylliset vedet valuvat niiden läpi ympäristöön. Jätevedet johdettiin aikanaan laskeutusaltaiden kautta Sortavalanjärveen ja Särkijärveen, mistä ne virtaavat edelleen Saimaan Haukiveteen. Myrkyt ovat saaneet pilata alueen vesiä jo 30 vuotta.

Nyt Saimaan alueella on kaksi kaivoshanketta, jotka ovat edenneet malminetsinnän jatkolupavaiheeseen. Enonkoskella FinnAust Mining (Bluejay Mining Plc) kartoittaa nikkeli-kupari-kobolttiesiintymää. Heinävedellä Grafintec (Beowulf Mining Ltd) haluaa louhia grafiittia.

Vaikka kaivannaisjäteasetus kieltää yksiselitteisesti ympäristön pilaamisen, kaivostoiminta on aiheuttanut Suomessa vakavia ympäristövahinkoja. Ne johtuvat muun muassa tehottomista ja virheellisistä rakenteista, joita toistetaan myös uusissa, suunnitteilla olevissa kaivoshankkeissa.

Viemällä kansanedustajat paikan päälle tutustumaan entiseen kaivosalueeseen Saimaa ilman kaivoksia ry haluaa osoittaa päättäjille konkreettisesti, mikä kaivosten luvituksessa ja valvonnassa on pielessä.

Tarjoilun järjestämiseksi pyydämme median edustajia ilmoittautumaan tapahtumaan viimeistään keskiviikkona 8. toukokuuta.

Metsikön keskellä on keltaisenruskea, saastuneen näköinen vesilammikko.
Laukunkankaan vanhan kaivosalueen jätealtaat vuotavat ympäristöön.
Kuva: Miisa Mink

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Saimaa ilman kaivoksia ry