VisitSalo.fi

Ruukit & Retket -tapahtuma kutsuu ruukkikyliin ja Teijon kansallispuistoon 11.5.

Teijon kansallispuiston ja sitä ympäröivien ruukkikylien Kirjakkalan, Teijon ja Mathildedalin kesäkausi avataan lauantaina 11.5., jolloin alueella järjestetään Ruukit & Retket -tapahtumapäivä.

Teijon kansallispuisto - Roosinniemi
Teijon kansallispuisto - Roosinniemi Metsähallitus © Saija Salo

Ruukit & Retket on kesäkauden avaustapahtuma, joka on suunnattu kaikenikäisille ja kaikenlaisille ryhmille. Hyvinvointiin, retkeilyyn ja kulttuuriin painottuva tapahtuma järjestetään nyt toista kertaa. Teijon kansallispuistossa voi osallistua opastetuille retkille, vuokrata välineitä, tutustua luontopolkuihin ja ihailla alueen upeaa luontoa. Ruukkikylissä Mathildedal, Teijo ja Kirjakkala odottavat taidenäyttelyt, käsityöpajat, opastetut ruukkikierrokset, juoksutapahtuma, talutusratsastus, kotieläinpiha, kuntoportaiden avajaiset, minigolf ja padel-kentät sekä herkulliset ruokaelämykset ja majoitusmahdollisuudet.

Tapahtumapäivän aikataulut ja tarkemmat tiedot löytyvät tapahtuman verkkosivuilta osoitteesta Tapahtumat.salo.fi/ruukit-retket-2024 . Ruukit & Retket -tapahtuman järjestävät yhteistyössä paikalliset yritykset ja yhdistykset sekä kansallispuiston hoidosta vastaava Metsähallitus ja Salon kaupunki/VisitSalo. Tapahtumaa ovat mukana järjestämässä 16 eri toimijaa.

Kansallispuistossa tapahtuu

Metsähallituksella on useampia yhteistyökumppaneita Teijon kansallispuiston alueella. Kansallispuiston tuomasta brändistä hyötyy laaja yritysrypäs matkailu- ja ravitsemussektorilta lähikauppaan sekä kansallispuiston hoitotöitä tekeviin yrityksiin.

Kirjakkalan Ruukkikylällä toimivan Extreme Fun yrityksen ohjelmassa on melontaa ja saunomista sekavuoroissa.

Teijon Arkilta lähtee Retki Teijon kansallispuistoon, Sahajärven puistometsään. Retkellä ihastellaan Sahajärven puistometsää päätyen järven rannalle 30 minuuttiseen rentoutushetkeen sointukylvyn muodossa. Retken toteuttaa yhteistyössä Teijon Arkki ja Valon Keveys.

Teijon luontokeskuksen kahvila ja vuokraamo ovat avoinna. Matildanjärven rantasauna lämpiää yhteisen saunavuoron merkeissä (uikkarit mukaan). Kahvilasta ostat makkarat ja palan painikkeet mukaan retkelle. Natura Vivan välinevuokraukset tapahtuman aikana puoleen hintaan. Natura Viva järjestää opastetun fatbike -retken.

Kohde Outdoor toteuttaa kaksi opastettua retkeä päivän aikana, Aistipolun ja Matildajärven kierroksen, joiden lähtöpaikkana toimii Matildanjärven parkkipaikka. Aistipolku sisältää rauhallista kävelyä ja eri aistein luonnon havainnoimista ja pysähtymistä hetkeen.

Muurahaispolku (1,3 km) löytyy Luontokeskuksen läheisyydestä. Omatoiminen luontopolku on suunnattu pienemmille lapsille.

Teijon Kuntoportaiden avajaiset

Teijon Alueen Kyläyhdistys ry on rakentanut Kuntoportaat laskettelukeskuksen Teijo Ski & Action Parkin läheisyyteen. Kuntoportaiden viralliset avajaiset alkavat klo 14 ja ohjelmassa on musiikkia, puheita ja kuntoporrastreenit.

Kylillä tapahtuu

Kirjakkalan kylällä urheilukentällä on Kullanpuun järjestämä avoin juoksutapahtuma – Kullanpuun viesti. Osallistumalla tuet Salon Vilpas ry:n sekä Kirjakkalan Alun toimintaa. Samalla kohotat yrityksesi, kaveriporukkasi, perheesi tai muun vastaavan porukan kuntoa ja yhteishenkeä.

Teijon kylällä opastettuja kyläkierroksia järjestää Teijo Cafe & Bakery Oy/Ravintola Teijon Arkki ja Teijon Masuuni. Molemmissa paikoissa voi myös kahvitella ja Ravintola Teijon Arkissa on Saaristolaisbuffet. Teijon kirkko on avoinna Teijon Alueen kyläyhdistyksen toimesta ja lisäksi Teijon Masuunissa ovat avoinna myös taide- ja käsityöputiikki sekä viisi taidenäyttelyä, joihin on vapaa pääsy.

Perheille sopivaa ohjelmaa tarjoaa lisäksi Teijon Talli, jossa voit tutustua kotieläinpihaan sekä osallistua talutusratsastukseen.

Mathildedalin kylällä voi osallistua Café Mathildedalin järjestämälle ruukkikierrokselle tai osallistua lapsille suunnattuun kuvabingoon. Ruukkitehtailla on Teijon Tehtaat Vuosisatojen Saatossa -historianäyttely avoinna. Mathildedalin keskuspuistossa voi pelata ulkona Adventure MiniGolfia, Padelia tai Tennistä.

Kylän kahviloista ja ravintoista tapahtumassa ovat mukana Matildankartanon leipomo ja leipomoravintola, jossa voit herkutella esim. Teijo –pullalla. Ruukin Krouvissa voi koko perhe nauttia, vaikka hampurilaisannokset. Mathildan Marina palvelee myös kahvittelijoita tai ruokailijoita.

Kansallispuisto houkuttelee yhä enemmän kävijöitä alueelle, jotka ovat valmiita käyttämään rahaa palveluihin ja tuotteisiin. Tämä puolestaan edistää paikallisten yritysten kehitystä ja luo työpaikkoja alueelle.

Tapahtumaa tekemässä:

Extreme Fun, Kirjakkalan Ruukkikylä
Kullanpuun maatilamajoitus
Teijon Alueen Kyläyhdistys ry
Teijo Cafe & Bakery Oy / Ravintola Teijon Arkki
Valon Keveys
Teijon Masuuni
Teijon Talli
Matildankartanon leipomo ja leipomoravintola
Mathildedalin Ruukkitehtaat, Hotel & Café Mathildedal
Mathildan Marina
Ravintola Ruukin Krouvi
Matildan Liikuntapuisto, Mathildedalin Keskuspuisto
Kohde Outdoor
Natura Viva, Teijon luontokeskus
Teijon kansallispuisto Metsähallitus
Salon kaupunki / VisitSalo

#RuukitjaRetket #VisitSalo #Teijonkansallispuisto

Teijon kansallispuisto - Roosinniemi
Metsähallitus © Saija Salo
Kirjakkalan ruukkikylässä melomaan lähdössä.
Teijon kansallispuistossa Kirjakkalan Ruukkikylässä
Metsähallitus © Jussi Helimäki
Teijon kansallispuistossa Muurahaispolulla aikuisia ja lapsia.
Teijon kansallispuistossa Muurahaispolulla
Metsähallitus © Jussi Helimäki
Teijon kirkko
Salon kaupunki / VisitSalo © Sanna Lammervo
Teijon kansallispuistossa luontotalolla karttaa tutkimassa.
Teijon kansallispuistossa
Metsähallitus © Jussi Helemäki