Digi- ja väestötietovirasto

Det lönar sig att upprätta en intressebevakningsfullmakt även om du inte kunde bry dig mindre

Dela

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer påminner igen om att upprätta en intressebevakningsfullmakt. Ämbetsverket utvecklar kontinuerligt nya tjänster för att göra det smidigare att uträtta ärenden åt någon annan, eftersom de behövs när vår befolkning åldras. Det går nu lättare och snabbare att ta i bruk en intressebevakningsfullmakt på nätet. Dessutom blir det snart lättare för intressebevakningsfullmäktige att sköta ärenden som gäller fullmaktsgivarens egendom. Har du redan gjort en intressebevakningsfullmakt?

Jorma, Sanna och Soile sitter i soffan
Jorma och Soile som är bekanta från tv samt Sanna Sotaniemi, sakkunnig inom förmyndarverksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (i mitten) diskuterar upprättandet av en intressebevakningsfullmakt i den nya EVVK-handledningsvideon som finns på finska.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer ökar kännedomen om intressebevakningsfullmakten i maj tillsammans med de bekanta tv-ansiktena Jorma och Soile. Kampanjen uppmuntrar alla myndiga att upprätta en intressebevakningsfullmakt, även om man inte kunde bry sig mindre. EVVK – Ett smart sätt att förbereda sig är kampanjens tema denna vår. Förkortningen EVVK betyder på svenska jag kunde inte bry mig mindre och passar också in på den finska termen edunvalvontavaltakirja som betyder intressebevakningsfullmakt.

– Det här är det tredje och sista året för kampanjen I egna händer. Tack vare kampanjen har intressebevakningsfullmakten fått omfattande synlighet redan under tidigare år. Nu vill vi i synnerhet väcka trettio- och fyrtioåringar att agera, det vill säga att göra en intressebevakningsfullmakt åt sig själv och till exempel hjälpa sina föräldrar att göra det, berättar kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Finlands befolknings åldrande ökar avsevärt behovet av att uträtta ärenden åt någon annan och av intressebevakning under de kommande åren. Man räknar med att över 100 000 finländare kommer att ha förordnad och gällande intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt 2030.

  • Vi strävar efter att så många som möjligt som behöver hjälp med att uträtta ärenden får det med hjälp av en intressebevakningsfullmakt.  Sedan år 2022 har fler intressebevakningsfullmakter tagits i bruk än det har förordnats intressebevakningar, berättar ledande sakkunnig Suvi Malinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

År 2023 fastställdes, det vill säga togs det i bruk över 11 000 intressebevakningsfullmakter och i år förutspås antalet öka. För att jämna ut efterfrågan utvecklas ständigt nya digitala tjänster för att det ska vara lättare och smidigare att uträtta ärenden åt någon annan.

Ibruktagandet av en intressebevakningsfullmakt underlättas i och med den nya webblanketten

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tog i april i bruk ett nytt sätt att ansöka om fastställande av en intressebevakningsfullmakt. Intressebevakningsfullmäktigen ansöker om fastställande av en intressebevakningsfullmakt när fullmakten behöver tas i bruk, dvs. när fullmaktsgivaren inte längre kan sköta de ärenden som fullmakten gäller. Med webblanketten får man snabbast sitt ärende vidare, eftersom ansökningarna och bilagorna till dem registreras automatiskt som inkomna.

– Det här är ett stort framsteg för oss i behandlingen av intressebevakningsfullmakter. Vi önskar att webblanketten blir den primära servicekanalen för intressebevakningsärenden, berättar Malinen.

Eftersom en intressebevakningsfullmakt enligt lagen måste upprättas skriftligen, måste den ursprungliga fullmakten i pappersform ännu lämnas in till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata antingen per post eller genom att lämna den i serviceställets postlåda eller till själva servicestället. Den ursprungliga fullmakten returneras till sökanden när den har sparats i systemet.

Ansökan kan fortsättningsvis också göras i pappersform.

Du kan också uträtta ärenden åt en närstående med Suomi.fi-fullmakter

Vilken myndig person som helst kan ge sin förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter. Med hjälp av dem kan man uträtta ärenden åt annan person till exempel på apotek och i flera olika
ärendetjänster såsom MinSkatt och MittKanta. Var och en kan själv bestämma till vem, för vilka ärenden och för vilken tidsperiod hen ger fullmakter.

Suomi.fi-fullmakter kan vara i kraft samtidigt som intressebevakningsfullmakten.

Intressebevakningsfullmäktige kan under maj börja sköta sina fullmaktsgivares ekonomiska ärenden till exempel i Skatteförvaltningens och Traficoms digitala tjänster. De behöver inte längre separata Suomi.fi-fullmakter för att uträtta ärenden, utan rätten att uträtta ärenden kontrolleras i fortsättningen automatiskt med hjälp av Suomi.fi-fullmakter. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter att utveckla de digitala ärendetjänsterna för intressebevakningsfullmäktigen och privata intressebevakare under 2024–2025.  

Jorma och Soile funderar på intressebevakningsfullmakten i kampanjen I egna händer

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har redan i ett par år fört en kampanj för att öka kännedomen om intressebevakningsfullmakten. I den samhälleliga kampanjen I egna händer deltar redan över 90 partner, från ministerierna till juridiska byråer och lokalföreningar runt om i Finland. Många av dem erbjuder tjänster för att upprätta en intressebevakningsfullmakt.

I år deltar pensionärsparet Jorma och Soile Piipponen från Rovaniemi i kampanjen. De är också bekanta för många yngre från tv-programmet Soffpotatisarna. Sanna Sotaniemi, sakkunnig inom förmyndarverksamhet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, hjälper dem att upprätta en intressebevakningsfullmakt i videon som finns på ämbetsverkets YouTube-kanal.

– Ibland kan det vara svårt att få tjurskallar som Jorma att göra saker. Det här ärendet borde nog intressera alla. Ödet för Jormas traktor kan också bestämmas om man så önskar. Lyckligtvis fick vi hjälp av Sanna: det är nu lättare att förstå intressebevakningsfullmakten och att göra den färdig, säger Soile.

Vad är en intressebevakningsfullmakt?

  • En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka.

  • Den som utfärdat fullmakten, dvs. fullmaktsgivaren, fastställer i intressebevakningsfullmakten sin förtroendeperson, dvs. fullmaktstagaren och de ärenden som denne får sköta. Det kan till exempel vara ärenden som gäller egendom eller hälsa. Man förvarar fullmakten själv eller ger den till fullmaktstagaren för förvaring.

  • Fullmaktstagaren ansöker om fastställande av en intressebevakningsfullmakt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata först när fullmaktsgivarens handlingsförmåga har försämrats. Därefter får fullmaktstagaren sköta de ärenden som fullmakten omfattar.

  • En intressebevakningsfullmakt är en annan sak än att personen har en intressebevakare som förordnats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller tingsrätten. Fullmakten är smidigare och mer flexibel, medan intressebevakningens verksamhet är mera övervakad.

  • Du hittar information om upprättande av intressebevakningsfullmakt i Suomi.fi-guiden. Du får också hjälp av rättshjälpsbyråernas eller bankens sakkunniga.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jorma, Sanna och Soile sitter i soffan
Jorma och Soile som är bekanta från tv samt Sanna Sotaniemi, sakkunnig inom förmyndarverksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (i mitten) diskuterar upprättandet av en intressebevakningsfullmakt i den nya EVVK-handledningsvideon som finns på finska.
Ladda ned bild

Länkar

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Tack vare befolkningsdatasystemet är det många saker i Finland som sker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon8.1.2025 09:05:00 EET | Pressmeddelande

Finlands befolkningsdatasystem är unikt i världen och har betjänat informationsförsörjningen i vårt samhälle i redan 50 år. Den första versionen av systemet blev klar och började användas i slutet av 1974. Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer som bor i Finland till exempel inte själva lämna sina uppgifter till flera olika myndigheter, utan de uppgifter som registrerats i systemet är automatiskt tillgängliga för flera olika aktörer. Systemet innebär även att det inte behöver ordnas någon särskild folkräkning i vårt land. Finland är ett av få länder, utöver bland annat Danmark, där man har kunnat frångå en särskild folkräkning.

Väestötietojärjestelmän ansiosta moni asia tapahtuu Suomessa kansalaisten silmissä kuin automaattisesti8.1.2025 09:05:00 EET | Tiedote

Maailman mittaluokassa ainutlaatuinen Suomen väestötietojärjestelmä on palvellut yhteiskuntamme tietohuoltoa jo 50 vuotta. Järjestelmän ensimmäinen versio valmistui ja otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974. Väestötietojärjestelmän ansiosta Suomessa asuvien ihmisten ei esimerkiksi tarvitse itse toimittaa tietojaan usealle eri viranomaiselle, vaan järjestelmään kirjatut tiedot ovat automaattisesti useiden eri toimijoiden käytettävissä. Järjestelmä myös mahdollistaa sen, ettei maassamme tarvitse järjestää erillistä väestönlaskentaa. Suomi on yksi harvoja maita muun muassa Tanskan lisäksi, joissa on voitu luopua erillisestä väestölaskennasta.

Many things happen automatically in the eyes of Finland’s citizens thanks to the population information system8.1.2025 09:05:00 EET | Press release

Globally, Finland’s unique population information system has served our society’s information services for 50 years. The first version of the system was completed and activated in late 1974. Thanks to the population information system, residents of Finland do not have to submit their records to several different authorities separately. Instead, the data recorded in the system is automatically available to several different actors. One of the system's benefits is also that we do not need to organise a separate census in this country. Finland is one of the few countries, in addition to Denmark, that has been able to abandon carrying out censuses.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye