EVVK? Edunvalvontavaltakirja kannattaa tehdä, vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa
Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja muistuttaa jälleen tekemään edunvalvontavaltuutuksen. Virasto kehittää jatkuvasti uusia palveluja toisen puolesta asioinnin sujuvoittamiseksi, sillä niitä tarvitaan väestömme ikääntyessä. Edunvalvontavaltuutuksen käyttöön ottaminen sujuukin nyt helpommin ja nopeammin verkossa. Lisäksi edunvalvontavaltuutetut pääsevät pian hoitamaan valtuuttajan omaisuuteen liittyviä asioita helpommin. Joko sinä olet tehnyt edunvalvontavaltuutuksen?
Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja tekee edunvalvontavaltuutusta tunnetuksi toukokuussa tuttujen TV-kasvojen Jorman ja Soilen kera. Kampanja kannustaa jokaista täysi-ikäistä tekemään edunvalvontavaltakirjan, vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa. EVVK – Fiksu tapa varautua on kampanjan teemana tänä keväänä. Lyhenne sopii myös edunvalvontavaltakirjaan.
– Tämä on Omissa käsissä -kampanjan kolmas ja viimeinen vuosi. Edunvalvontavaltuutus on saanut sen ansiosta näkyvyyttä jo laajasti aiempina vuosina. Nyt haluamme herätellä etenkin kolme-nelikymppisiä toimimaan eli tekemään edunvalvontavaltakirjan itselleen ja auttamaan esimerkiksi vanhempiaan sen tekemisessä, kertoo viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto Digi- ja väestötietovirastosta.
Suomen väestön ikääntyminen lisää merkittävästi toisen puolesta asioinnin ja edunvalvonnan tarvetta tulevina vuosina. Odotettavissa on, että vuonna 2030 yli 100 000 suomalaisella on voimassa oleva määrätty edunvalvonta tai edunvalvontavaltuutus.
– Tavoitteenamme on, että mahdollisimman monen apua tarvitsevan asioiden hoito järjestetään edunvalvontavaltuutuksen avulla. Vuodesta 2022 alkaen edunvalvontavaltuutuksia onkin otettu käyttöön enemmän kuin edunvalvontoja on määrätty, kertoo johtava asiantuntija Suvi Malinen Digi- ja väestötietovirastosta.
Vuonna 2023 vahvistettiin eli otettiin käyttöön yli 11 000 edunvalvontavaltuutusta, ja tänä vuonna määrän ennustetaan kasvavan. Kysyntää tasaamaan kehitetään jatkuvasti uusia digipalveluja, jotta asiointi toisen puolesta olisi helpompaa ja sujuvampaa.
Edunvalvontavaltuutuksen käyttöönotto helpottuu uuden verkkolomakkeen myötä
Digi- ja väestötietovirasto otti huhtikuussa käyttöön uuden tavan hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista. Edunvalvontavaltuutettu hakee edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista silloin, kun valtuutus on tarpeen ottaa käyttöön eli kun valtuuttaja ei pysty enää hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee. Verkkolomakkeella asiansa saa nopeimmin eteenpäin, sillä sen kautta saapuvat hakemukset ja niiden liitteet kirjataan saapuneiksi automaattisesti.
– Tämä on meille suuri edistysaskel edunvalvontavaltuutusten käsittelyssä. Toivomme, että verkkolomakkeesta tulisi ensisijainen asiointikanava edunvalvontavaltuutusasioissa, Malinen kertoo.
Koska edunvalvontavaltakirja täytyy lain mukaan tehdä kirjallisesti, alkuperäinen paperinen valtakirja täytyy vielä toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon joko postitse tai tuomalla se palvelupaikkaan tai sen postilaatikkoon. Alkuperäinen valtakirja palautetaan hakijalle, kun se on tallennettu järjestelmään.
Hakemuksen voi edelleen tehdä myös paperisena.
Läheisen puolesta voi asioida myös Suomi.fi-valtuuksilla
Kuka tahansa täysi-ikäinen voi antaa luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia. Niiden avulla voi asioida toisen henkilön puolesta esimerkiksi apteekeissa ja useissa asiointipalveluissa, kuten OmaVerossa ja OmaKannassa. Jokainen voi päättää itse, kenelle, mihin asioihin ja mille ajanjaksolle antaa valtuudet.
Suomi.fi-valtuudet voivat olla voimassa samaan aikaan edunvalvontavaltuutuksen kanssa.
Edunvalvontavaltuutetut voivat toukokuun aikana ryhtyä hoitamaan valtuuttajansa taloudellisia asioita esimerkiksi Verohallinnon ja Traficomin digipalveluissa. He eivät enää tarvitse asiointiin erillisiä Suomi.fi-valtuuksia, vaan asiointioikeus tarkastetaan jatkossa automaattisesti Suomi.fi-valtuuksien avulla. Digi- ja väestötietovirasto jatkaa edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien digiasioinnin kehittämistä vuosina 2024–2025.
Jorma ja Soile pohtivat edunvalvontavaltuutusta Omissa käsissä -kampanjassa
Digi- ja väestötietovirasto on jo parin vuoden ajan kampanjoinut edunvalvontavaltuutuksen tunnettuuden lisäämiseksi. Yhteiskunnallisessa Omissa käsissä -kampanjassa on mukana jo yli 90 kumppania ministeriöistä lakiasiaintoimistoihin ja paikallisyhdistyksiin ympäri Suomen. Monet niistä tarjoavat palveluja edunvalvontavaltakirjan laatimiseksi.
Tänä vuonna kampanjassa on mukana rovaniemeläinen eläkeläispariskunta Jorma ja Soile Piipponen, jotka ovat monelle nuoremmallekin tuttuja Sohvaperunat-tv-ohjelmasta. Digi- ja väestötietoviraston holhoustoimen asiantuntija Sanna Sotaniemi auttaa heitä edunvalvontavaltakirjan laatimisessa viraston YouTube-kanavalta löytyvässä videossa.
– Jorman tapaisia jääräpäitä voi olla välillä vaikea saada tekemään asioita. Tämän asian kyllä kannattaisi kiinnostaa kaikkia. Jorman traktorinkin kohtalon voi halutessaan määrätä. Onneksi saimme Sannalta apua: edunvalvontavaltuutus on nyt helpompi ymmärtää ja tehdä valmiiksi, Soile sanoo.
Mikä on edunvalvontavaltuutus? |
|||
|
|||
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Suvi MalinenJohtava asiantuntijaDigi- ja väestötietovirasto
Holhoustoimi: edunvalvontavaltuutus
Kuvat
Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Tack vare befolkningsdatasystemet är det många saker i Finland som sker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon8.1.2025 09:05:00 EET | Pressmeddelande
Finlands befolkningsdatasystem är unikt i världen och har betjänat informationsförsörjningen i vårt samhälle i redan 50 år. Den första versionen av systemet blev klar och började användas i slutet av 1974. Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer som bor i Finland till exempel inte själva lämna sina uppgifter till flera olika myndigheter, utan de uppgifter som registrerats i systemet är automatiskt tillgängliga för flera olika aktörer. Systemet innebär även att det inte behöver ordnas någon särskild folkräkning i vårt land. Finland är ett av få länder, utöver bland annat Danmark, där man har kunnat frångå en särskild folkräkning.
Väestötietojärjestelmän ansiosta moni asia tapahtuu Suomessa kansalaisten silmissä kuin automaattisesti8.1.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Maailman mittaluokassa ainutlaatuinen Suomen väestötietojärjestelmä on palvellut yhteiskuntamme tietohuoltoa jo 50 vuotta. Järjestelmän ensimmäinen versio valmistui ja otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974. Väestötietojärjestelmän ansiosta Suomessa asuvien ihmisten ei esimerkiksi tarvitse itse toimittaa tietojaan usealle eri viranomaiselle, vaan järjestelmään kirjatut tiedot ovat automaattisesti useiden eri toimijoiden käytettävissä. Järjestelmä myös mahdollistaa sen, ettei maassamme tarvitse järjestää erillistä väestönlaskentaa. Suomi on yksi harvoja maita muun muassa Tanskan lisäksi, joissa on voitu luopua erillisestä väestölaskennasta.
Many things happen automatically in the eyes of Finland’s citizens thanks to the population information system8.1.2025 09:05:00 EET | Press release
Globally, Finland’s unique population information system has served our society’s information services for 50 years. The first version of the system was completed and activated in late 1974. Thanks to the population information system, residents of Finland do not have to submit their records to several different authorities separately. Instead, the data recorded in the system is automatically available to several different actors. One of the system's benefits is also that we do not need to organise a separate census in this country. Finland is one of the few countries, in addition to Denmark, that has been able to abandon carrying out censuses.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde fem år – arbetet för att främja ett smidigt Finland fortsätter2.1.2025 11:23:47 EET | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde den 1 januari 2025 fem år. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har främjat samhällets digitalisering, tryggat tillgången till information och erbjudit tjänster för medborgarna i olika livssituationer.
Digi- ja väestötietovirasto täytti viisi vuotta – työ sujuvan Suomen edistämiseksi jatkuu2.1.2025 11:23:47 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto täytti keskiviikkona 1. tammikuuta 2025 viisi vuotta. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on edistänyt yhteiskunnan digitalisaatiota, turvannut tietojen saatavuutta ja tarjonnut palveluja kansalaisten eri elämäntilanteisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme