”Itkin enemmän mun kissan kuolemaa, kuin mulle tehtyjä abortteja!" Onnellisia aborttitarinoita -teos paljastaa salatut tunteet

Millaista on moderni aborttipuhe?

Nykyisin raskaudenkeskeytys yhteiskunnallisessa keskustelussa nähdään jo yhtenä terveydenhuollon toimenpiteenä ja yksilön oikeudesta, tehdä elämässään juuri niitä päätöksiä, jotka hänen tulevaisuuttaan määrittää.

Onnellisia aborttitarinoita -kirja antaa äänen sadalle onnelliselle aborttitarinalle, joissa on ajan kerrostumia, vaihtelevia elämäntilanteita, jopa huumoria mutta ennen kaikkea tarinoiden myötä kuvaillaan ihmisoikeutta, jonka eteen on tehty vuosikymmeniä töitä.

Kirja muistuttaa, ettei raskaana oleva ole automaattisesti äiti, nainen tai hetero. Kirjassa jokainen tarinankertoja on antanut kokemukselleen sen arvon, minkä on halunnut, eikä kertomuksissa ole säästelty tunteita, tuntemuksia vaan jaettu moninaisia elämäntilanteita ja ihmissuhteiden kirjoa.

Modernissa aborttipuheessa on toivottavasti jo päästy yli kliseisistä katumuksen ja syyllisyyden tunteista, sillä tutkimusten mukaan raskaudenkeskeyttäjät kokevat sitä abortin jälkeen harvoin.

Onnellisia aborttitarinoita -kirjassa on sata aborttitarinaa, jotka vievät meidät erilaisten aikojen kerrostumiin, tunteisiin ja elämäntilanteisiin, jossa raskaus on alkanut. Toisille abortissa on eritteitä, kipua, oman elämän pelastusta mutta myös äidillisiä tunteita. Joidenkin aborttitarinoissa on lettuja ja lempparijäätelöä, kaksi viivaa krapulassa, vapaaehtoisesti lapsettoman epätoivoa ja lapsilukuja, jotka ovat täynnä.

Moni abortintekijä kokee, että raskaudenkeskeytys on edelleen puheenaiheena tabu. Tai että, siitä saa puhua vain tietyntyyppisellä äänenpainolla, eikä siihen saisi liittyä tyytyväisyyttä, onnea tai iloa. Kirjassa muistutetaankin, ettei pakotettu raskauden jatkaminen lisää kenenkään vastuullisuutta eikä se ole hyvän ihmisyyden tae.

Kirja piirtää sivuilleen mielenkiintoisia elämäntarinoita, joissa yhdistävänä tekijänä on raskaus, jota ei haluta jatkaa. Asiantuntijateksteissä on muun muassa toimittaja Hanna Rädyn kirjoittama omakohtainen teksti siitä, kun hävettää se, ettei abortti kaduttanut. Lue OmaTahto2020-kansalaisaloitteen tarinan alkujuurista.

Kirjassa esitellään myös ainutkertaista tietoa siitä, miten raskaudenkeskeyttäjät kuvailevat abortin vaikuttaneen heidän seksuaalisuuteensa ja ehkäisyn käyttöön.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.