"Krishnamurtin ajatuksia ja havaintoja arvostetaan nykyisin enemmän kuin koskaan - uudistettu suomennos sisältää aiemmin julkaisematonta aineistoa"

Krishnamurti on tällä hetkellä arvostetumpi kuin elinaikanaan, 40 vuotta sitten. Hänen radikaaleja opetuksiaan tutkitaan nykyisin akateemisestikin ja nykytiede on yhtä mieltä monista hänen keskeisistä teeseistään ihmisen paikasta maailmassa.

Hän sanoi, että me olemme maailma, emme erillisiä yksilöitä, vaan erottamattomasti yhteydessä toisiimme riippumatta siitä mitä ajattelemme itsestämme ja toisista. Jokaisen kohtalo kietoutuu maailman kohtaloon. Krishnamurtille erillinen ego on ajatuksen oma luomus, totta vain tajunnassa, ei todellisuudessa.

Krishnamurtin Havaintoja on erityinen kirja. Se on ainoa, jossa tämä kumouksellinen näkijä ja elämänfilosofi paljastaa omia sisäisiä tajunnantilojaan. Yhdeksän kuukauden ajan kesäkuusta 1961 maaliskuuhun 1962 Krishnamurti kirjoitti lähes päivittäin ylös huikean tarkkoja havaintojaan luonnosta, maailmasta ja ihmisestä.

Kirja julkaistiin vasta vuonna 1976, ja se herätti runsaasti huomiota. Tämä täysin uudistettu suomennos perustuu vuonna 2003 ilmestyneeseen painokseen, jossa on 60 sivua aiemmin julkaisematonta aineistoa. Krishnamurti käsittelee muista kirjoistaan tutuksi tulleita teemoja raikkaalla ja herkällä, mutta tinkimättömällä tavalla ja avaa näkymän ulottuvuuteen, joka on mahdollinen jokaiselle.

”Jo kauan ennen kuin kyyhkyset laskeutuivat katolle, parvekkeen täytti meditaation ilo. Tällä ekstaasilla ei ollut mitään syytä - jos ilolla on syy, se ei enää ole iloa. Se vain yksinkertaisesti oli, eikä ajatus päässyt siihen kiinni tehdäkseen siitä muistikuvan.”

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.