Sanojen hoitava voima: Uutuusteos valaisee kirjallisuusterapian käyttömahdollisuuksia kouluissa ja päiväkodeissa

Maailma on mullistusten kourissa, ja terapeuttisten alojen osaajia tarvitaan yhä enemmän tukemaan ihmisiä heidän haasteissaan sekä ennaltaehkäisemään mielenterveyden ongelmia. Myös lasten ja nuorten tunne-elämään liittyvät haasteet näkyvät kouluarjessa koko ajan voimakkaammin.

Silja Mäen ja Annamari Typön toimittama uutuusteos Tarinat lapsen tienviittoina. Kirjallisuusterapian menetelmät koulumaailmassa esittelee kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä, jotka toimivat tehokkaasti opetuksen tukena ja auttavat lapsia ja nuoria työstämään oppimista estäviä tunteita ja jännitteitä.

Kirjallisuusterapia on tutkittu ja toimivaksi havaittu luovien terapioiden muoto, joka
tarjoaa keinoja mieltä painavien asioiden käsittelyyn, itsetuntemuksen lisäämiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Tarinat lapsen tienviittoina. Kirjallisuusterapian menetelmät koulumaailmassa -teoksessa esitellään kirjallisuusterapeuttisten menetelmien käyttöä koulumaailmassa ja päiväkodissa. Näkökulma on pääasiassa ennalta ehkäisevä.

Muiden luovien terapioiden tavoin kirjallisuusterapia tarjoaa oppilaille lempeitä oppimisen kanavia ja oivaltamisen iloa. Lasten ja nuorten kirjallisuusterapia pitää sisällään monenlaista lukemista ja kirjoittamista sadutuksesta sarjakuviin. Keskeistä on myös vuorovaikutus opettajan tai ohjaajan ja ryhmän muiden jäsenten kanssa.

Kirjan ensimmäisessä osassa esitellään lyhyesti kirjallisuusterapian teoriaa. Tämän jälkeen luodaan katsaus satujen ja myyttien historiaan sekä tarkastellaan ihmisen tarvetta tuntea juurensa. Toisessa osassa esitellään tarinoiden ja kirjallisuusterapeuttisten menetelmien käyttöä päiväkodissa ja alakoulussa. Kolmas osa avaa näkökulmia kirjallisuusterapeuttisten menetelmien käyttöön yläkoulussa, lukiossa, toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa sekä opettajankoulutuksessa.

Kirja on suunnattu opettajille ja koulun muulle henkilökunnalle, päiväkotien työntekijöille, erilaisten ryhmien ohjaajille ja terapeuteille. Myös vanhemmat saavat kirjasta ideoita kasvatustehtäväänsä. Teoksen kirjoittajat ovat kirjallisuusterapian ja koulumaailman asiantuntijoita. Kirjan ovat toimittaneet Silja Mäki ja Annamari Typpö.

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.