Olympiapurjehdus: Kurbay/Keskinen MM-kisojen seitsemäs

Sinem Kurtbay ja Akseli Keskinen Nacra 17 -luokan MM-kisoissa
Sinem Kurtbay ja Akseli Keskinen Nacra 17 -luokan MM-kisoissa Didier Hillaire/YCGM

Nacra 17 -luokan MM-kisat ja 49er-luokkien EM-kilpailut päättyivät tänään sunnuntaina 12. toukokuuta Ranskassa. Sinem Kurtbay ja Akseli Keskinen purjehtivat sunnuntain mitalilähdössä viidenneksi ja päättivät MM-regatan seitsemäntenä kokonaistuloksissa. Ronja Grönblom ja Veera Hokka olivat 49er FX -luokan EM-kisoissa 15. Suomen 49er-miehet päättivät EM-regatan hopeafinaaleissa sijoille 52., 55. ja 56.

-  Kisaviikko oli vaikea. Jokainen lähtö ja vastatuuli toivat omat haasteensa, oikean linjan löytäminen oli haasteellista, ja erilaiset taktiikat osoittautuivat tehokkaiksi. Onnistuimme tietyissä asioissa, mutta niiden suhde epäonnistuneisiin lähtöihin oli liian suuri, minkä vuoksi emme yltäneet mitalikamppailuun näissä kisoissa, Sinem Kurtbay sanoo.

- Opimme kuitenkin paljon viikon aikana. Löysimme kehityskohteita ja saimme hyviä oivalluksia. Kokonaisuutena kisaviikko on hyvä, kunhan opimme jatkuvasti uutta, Kurtbay jatkaa.

Suomen Olympiakomitea varmisti kesken kisaviikon Ronja Grönblomin ja Veera Hokan paikan Suomen joukkueessa Pariisin olympialaisiin. 49er FX -tiimiin lisäksi joukkuetta täydentää Jakob Eklund (iQFoil). Grönblom ja Hokka aloittivat EM-regatan vahvasti kärkikahinoissa, mutta viimeisten päivien kevyt tuuli aiheutti tiimille haasteita.

- Meillä oli kisan alussa hyvä vire kovemmassa tuulessa. Purjehdimme kolme viimeistä päivää kevyessä ja ailahtelevassa tuulessa, joka on ollut meidän heikoin lenkki. Siihen on keskityttävä ennen olympialaisia, sillä emme saaneet kevyessä tuulessa hommaa toimimaan, Ronja Grönblom kommentoi.

Maajoukkueen toiminta keskittyy kevään ja kesän aikana Suomen harjoituskeskukseen Marseillessa, jonka edustalla Pariisin olympiaregatta purjehditaan 28. heinäkuuta - 8. elokuuta. Perjantaina kisajoukkueeseen valittu kolmikko täydentää seitsemänhenkisen purjehdusjoukkueen. Purjehtijat muodostavat Pariisissa Suomen toiseksi suurimman joukkueen yleisurheilijoiden jälkeen.

Nacra 17 MM-kisat 2024:

7. Kurtbay/Keskinen

49er- ja 49er FX -EM-kisat 2024:

15. Grönblom/Hokka

52. Roihu/Lindell

55. Muhonen/Bremer

56. Kylävainio/Kylävainio

Julkaisuvapaita kuvia löytyy maajoukkueen kuvapankista.

MM-kisojen julkaisuvapaat kuvat tästä.

MM-kisojen kokonaistulokset löytyy tästä.

22.-30.6 Kieler Woche, Saksa
28.7.-8.8. Purjehdus, Pariisin kesäolympialaiset, Marseille, Ranska