Kuluttajilla on tuhansia sähköisiä liikkumisvälineitä, jotka ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa

Jaa

Kesäkuun alusta voimaan tuleva liikennevakuutuslaki tuo monia sähköisiä liikkumisvälineitä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuutus tulee hankkia sellaisille moottorilla kulkeville laitteille, jotka painavat yli 25 kg tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa. Jos vakuutusta ei ole, laite on käyttökiellossa.

Sähköinen liikkumisväline metsätiellä.
Kuluttajien vastuulla on selvittää omien liikkumisvälineidensä osalta, tuleeko ne vakuuttaa. Jos vakuutus tarvitaan, ilman sitä laite on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa edes metsässä. Freepik

Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä. Jatkossa vakuutus tulee hankkia mm. vanhusten liikkumista helpottaville senioriskoottereille sekä nuorison ja ruokalähettien suosiossa oleville sähköskoottereille. Myös osa sähköpyöristä tulee jatkossa vakuuttaa, mutta valtaosa kuluttajille myytävistä sähköpotkulaudoista ja sähköavusteisista polkupyöristä jää vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle. 

- Kuluttajien vastuulla on selvittää omien liikkumisvälineidensä osalta, tuleeko ne vakuuttaa. Samoin kuluttajat ovat itse vastuussa siitä, että vakuuttamattomalla kulkupelillä ei lähdetä ajelemaan, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa.   

Rekisteröimättömien laitteiden kohdalla vakuutus tarvitaan silloin, kun laitteella lähdetään liikkeelle, ajetaanpa sillä sitten liikenteessä, maastossa tai vaikka omalla pihalla.  Ilman vakuutusta laite on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa missään.

- Mitä hankalampi maasto, sitä todennäköisempi on haveri – vahinko ei tule kello kaulassa. Liikennevakuutuksella turvataan korvausten saaminen myös silloin, kun vahinko tapahtuu jossain muualla kuin tieliikenteessä, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu selventää.  

Vakuuttamattomalla kulkupelillä ajaminen on yksiselitteisesti kielletty. Vakuutuksen laiminlyönti on iso riski, sillä kolaritapauksissa vakuuttamisen laiminlyönyt vahingonaiheuttaja jää kokonaan ilman korvauksia. Etenkin vakavissa vammautumisissa liikennevakuutuksesta maksetut korvaussummat ansionmenetyksestä voivat nousta vuosien saatossa satoihin tuhansiin euroihin. Lisäksi laiminlyönnistä joutuu maksamaan vakuuttamattomuusmaksun.  

Jos vakuuttamatta jätetty ajoneuvo kolaroi, sivulliset saavat kuitenkin liikennevakuutuksen mukaiset korvaukset henkilö- ja omaisuusvahingoistaan. Korvauksista vastaa Liikennevakuutuskeskus.  

- On tärkeää, että vakuuttamisen laiminlyönti ei vaikuta sivullisten saamiin korvauksiin. Liikennevakuutuskeskus hoitaa korvausten maksun, jos onnettomuuden aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen painottaa.    

Oma vakuutuspaletti syytä tarkistaa kokonaisuudessaan 

Liikennevakuutuslain muutoksilla saattaa olla vaikutusta myös vapaaehtoisten vakuutusten vakuutusturvaan. Turvan laajuus ja kattavuus kannattaa selvittää omasta vakuutusyhtiöstä.  

 - Lakimuutoksen myötä kuluttajalle voi tulla myös muihin vakuutuksiin liittyviä muutoksia. Esimerkiksi kotivakuutus ei välttämättä enää korvaa mitään ajoneuvolle aiheutuvia vahinkoja, ja samoin tapaturmavakuutuksen tarjoama suoja saattaa kaventua tai poistua kokonaan. Vakuutusyhtiöstä kannattaa kysyä, olisiko vahinkojen varalle syytä hankkia joku muu vakuutus, Jumppanen kehottaa. 

Liikennevakuutuksella saa itselleen kattavan turvan kohtuulliseen hintaan, ja vakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska vakuutuksen sisältö on määritelty laissa, liikennevakuutus on samanlainen kaikissa vakuutusyhtiöissä. Suomalaisessa liikennevakuutuksessa on kansainvälisesti verrattuna laajempi korvauspiiri kuin monissa muissa maissa, joissa lakisääteinen liikennevakuutus ei kata kuljettajan omia vahinkoja. 

Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W. 

Lisätietoja sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta

Usein kysyttyjä kysymyksiä sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Sähköinen liikkumisväline metsätiellä.
Kuluttajien vastuulla on selvittää omien liikkumisvälineidensä osalta, tuleeko ne vakuuttaa. Jos vakuutus tarvitaan, ilman sitä laite on käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa edes metsässä.
Lataa

Liikennevakuutuskeskus lyhyesti

Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Vinkit sähköisten liikkumisvälineiden sääntöviidakkoon: liikennevakuutus ja liikennesäännöt18.6.2024 06:34:00 EEST | Tiedote

Kesäkuun alusta voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki varmistaa vakuutusturvan entistä useammalle sähköiselle liikkumisvälineelle. Yli 25 kg painavat tai yli 25 km/h kulkevat laitteet ovat jatkossa vakuuttamisvelvollisuuden ja näin ollen liikennevakuutuksen tarjoaman korvausturvan piirissä. Nopeus on tärkeä ominaisuus myös arvioitaessa, millä liikennesäännöillä mitäkin kulkupeliä ajetaan.

Uusi liikennevakuutuslaki: helppo pääsääntö ja muutama poikkeus7.6.2024 06:20:00 EEST | Tiedote

Liikennevakuutuslain uudistus kesäkuun alussa on tuonut uusia sähköisiä ajopelejä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Lain perussääntö on selkeä ja helppo muistaa – kaikki yli 25 kiloa painavat tai moottorilla kovempaa kuin 25 km/h kulkevat menopelit tulee vakuuttaa. Lakiin on kirjattu myös muutamia poikkeuksia, jotka kuluttajan on hyvä tietää. Epävarmaa tai pykäläpoikkeuksiin eksyvää kuluttajaa auttaa Liikennevakuutuskeskuksen uusi verkkotesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye