Över 40 båtar med i båtbranschens stora provkörningsevenemang

Den finländska båtbranschens gemensamma Suomiveneilee.fi provkörningsevenemang samlar över 40 olika motorbåtar för testkörning på Drumsö, Helsingfors, den 17–18 maj. Tillställningen bjuder på alla sorters båttyper, från traditionella roddbåtar till vattenskotrar, och från arbetsbåtar med katamaranskrov i aluminium till stora fritidsbåtar.

På provkörningsevenemanget Suomiveneilee.fi, som hålls på Båtbyggarvägen i Drumsö, Helsingfors, den 17–18 maj, finns över 40 olika båtar att testa. Under tillställningen kan du provköra roddbåtar, styrpulpetbåtar, mittkabinsbåtar, RIB-båtar, elbåtar och stora fritidsbåtar.

“Den största delen av urvalet består dock av styrpulpetbåtar försedda med utombordare, som är populära stug- och utflyktsbåtar i Finland. AMT, Falcon, Faster, Silacraft, Silver och Suvi kommer att vara med och erbjuda provkörningar med båtar i olika storlekar”, säger Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat, som organiserar evenemanget.

Provkörningarna pågår non-stop på fredagen från klockan 11 till 19 och på lördagen från klockan 11 till 16. Provkörningarna avgår var trettionde minut; sista avgången är klockan 18.30 på fredagen och klockan 15.30 på lördagen.

"Evenemanget har fri entré och riktar sig till alla som funderar på att köpa en båt eller byta till en ny. Ingen annanstans i Finland kan du testköra ett så stort urval av båtar under en och samma dag," säger Pajusalo.

Samtidigt som provkörningsevenemanget pågår, äger även sommarsäsongens invigning rum på Båtbyggarvägen på Drumsö, där företag inom båtbranschen anordnar egna aktiviteter. Båtbyggarvägen är Finlands största centrum för båtbranschen, med ett brett utbud av tjänster som sträcker sig från reparationsdockor till butiker med båtutrustning.

Stora långfärdsbåtar från Galeon och Quarken

Den största båten på årets provkörningsevenemang är Galeon 470 Skydeck, en nästan 15 meter lång båt i lyxklassen. Båten är försedd med unika egenskaper, som bland annat inkluderar fribord som kan fällas ut till terrasser. Quarken 35 Cabin och Marex 310 är exempel på familjebåtar i tiometersklassen med långfärdsegenskaper.

Det finns totalt fyra eldrivna båtar med, inklusive de traditionella Päijän-roddbåtarna som har utrustats med Mercurys elektriska Avator-utombordsmotorer. En av dessa roddbåtar har dessutom en frontmonterad Motorguide Xi3-elmotor, som är populär bland fiskare. De större elbåtarna i utställningen är Candela C-8 HT, som har ett skrov som reser sig på bärplan och en kajuta i fören, samt den eleganta elektriska daycruisern Rand Mana 23, som rymmer upp till 10 personer.

Förutom styrpulpetbåtar i olika storlekar, erbjuder provkörningsevenemanget ett särskilt brett utbud av mittkabinbåtar, som är populära både som transportbåtar och bland fritidsfiskare. Dessa båtar ses i olika storlekar och inkluderar modeller som Alukin C650Arronet 245Silver SeaHawk Cabin, Terhi 480 och TG 6.1. Bland de större båtarna med liknande design, som samtidigt fungerar som beboeliga långfärdsbåtar, finns Targa 27.2 GTFinnmaster P7 och Jeanneau Merry Fisher.

Provkörningsevenemanget erbjuder sammanlagt sex hårdbottnade RIB-gummibåtar, från Highfield, Zodiac och 3D Tender. Denna typ av båt är känd för sin robusthet och mångsidighet. För dem som söker en båtupplevelse som avviker från den typiskt praktiska stilen i Norden, erbjuder Sea Ray sina fartfyllda modeller Sea Ray 230 SunSport och Sea Ray 19 SPOE.

Provkörningsevenemangets robustaste båtar är MAX-katamaranerna i aluminium, som är utformade för att möta en rad olika transportbehov i skärgården.

Alla båtar är tillgängliga för provkörning, med en professionell skeppare

Samtliga båtar på evenemanget är tillgängliga för provkörning och har en professionell skeppare ombord. Tillställningen är gratis för besökare.

"Drumsö är en utmärkt plats för att provköra båtar. De större båtarna testas på öppet hav, medan de mindre motorbåtarna med utombordsmotor kan provköras på Fölisöfjärdens skyddade vattenområde. I varje båt finns en kunnig förare som instruerar om säker användning av båten," säger Pajusalo.

• Suomiveneilee.fi-provkörningsevenemanget på Drumsö, Helsingfors, vid kajen på Båtbyggarvägen (Båtsbyggarvägen 1–7, 00210 Helsingfors).
  • Provkörningar sker enligt non-stop-principen på fredagen från kl. 11 till 19 och på lördagen från kl. 11 till 16.
  • Avgångarna för provkörningarna sker var 30:e minut: på fredagen är den sista avgången kl. 18.30 och på lördagen kl. 15.30.
  • Evenemanget är gratis och flytvästar finns tillgängliga för alla som provkör båtarna.
  • Förbered dig för att ge dig ut på vattnet med kläder som är lämpliga för vädret – havet är fortfarande kallt i mitten av maj, oavsett väderförhållanden.

Mer detaljerad information om evenemanget och en lista över båtar som är tillgängliga för provkörning finns på suomiveneilee.fi.

Båtsommaren når sin höjdpunkt i Drumsö i augusti när Helsingfors flytande båtmässa Uiva Flytande presenterar säsongens bästa produkter och lanserar nästa säsongs nyheter. Mässan pågår från torsdag till söndag, 15–18 augusti 2024.

Andra språk

Utmanande år för Finlands båtsektor, trots ökning i exportvärdet9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Konsumenternas försvagade köpkraft och den osäkra situationen återspeglades i båtsektorns försäljningssiffror. Enligt statistik över registrering och leveranser i grossistledet minskade antalet sålda nya båtar med nästan trettio procent jämfört med föregående år, och omsättningen för båtbranschens företag sjönk med 7 procent. Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland. Medlemsföretagen i Finnboat genererade en omsättning på över 800 miljoner euro.