Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin uudet ulkomainoslaitteet tulevat käyttöön elokuusta lähtien

Jaa

Yleisten alueiden ulkomainonnan uusi sopimuskausi alkaa 1.8.2024. Ulkomainoslaitteita, kuten katumainostauluja ja suurnäyttöjä, tulee jatkossa myös kantakaupungin ulkopuolelle. Uudet mainostussopimukset nostavat merkittävästi kaupungin saamia mainostuloja. Uusien sopimusten käyttöönotto myöhästyi markkinaoikeuteen tehdyn valituksen takia. Uudet sopimukset ovat voimassa 1.8.2024 - 31.3.2035.

Mainostaulu keskustassa, joka vaihtuu uusien sopimusten myötä.
Katukuvassa näkyvät mainoslaitteet, kuten mainostaulut, vaihtuvat uusien ulkomainostussopimusten myötä.

Helsingin kaupungin ulkomainonnan operaattoreiksi valittiin kilpailutuksen perusteella kaksi kotimaista yritystä. Keskusta-alueella katumainostauluista ja mainospilareista vastaa jatkossa Outshine Oy.

Keskustan ulkopuolisilla alueilla suurnäyttömainonnasta ja katumainostauluista vastaa puolestaan Keskisuomalainen Oyj. Toimijat vastaavat myös mainostilan myynnistä. Uusissa mainoslaitteissa voidaan käyttää myös liikkuvaa kuvaa.

Julkisen liikenteen pysäkkien ja kaupunkipyörien mainospaikkojen operaattori ei vaihdu tässä yhteydessä.

Sopimukset mahdollistavat mainoslaitteiden sijoittamisen aiempaa laajemmin myös esikaupunkialueille. Mainoslaitteiden sijoittelussa otetaan huomioon liikenneturvallisuus ja kaupunkikuvalliset arvot, joista on linjattu kaupungin yleisten alueiden ulkomainonnan periaatteissa.

Mainoslaitteita voidaan käyttää liikenneseurannan apuna

Helsingin kaupunki saa mainoslaitteiden operaattoreilta vuokratuloja mainoslaitteiden sijoituspaikoista ja mainospaikkojen myynnistä. Uusien sopimusten ja mainoslaitteiden lisäämisen myötä kaupunki saa sopimuskaudella merkittävästi enemmän tuloja aiempaan verrattuna.

Kaupunki saa myös omiin tarpeisiinsa veloituksetta ulkomainosaikaa vähintään 10 prosenttia kokonaisnäyttöajasta. Uusien mainoslaitteiden avulla tehdään myös anonyymiä kulkijamääräseurantaa, jota voidaan hyödyntää osana kaupunkisuunnittelua.

Uusiin mainoslaitteisiin liittyvät rakennus- ja muutostyöt alkavat kesällä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Minna Pesu
Projektipäällikkö
Helsingin kaupunki
Kaupunkiympäristö/Palvelut ja luvat
minna.pesu@hel.fi
09 310 52247

Kuvat

Mainostaulu keskustassa, joka vaihtuu uusien sopimusten myötä.
Katukuvassa näkyvät mainoslaitteet, kuten mainostaulut, vaihtuvat uusien ulkomainostussopimusten myötä.
Lataa

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611

http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.

The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release

At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye