Angela Merkelin muistelmat julkaistaan suomeksi marraskuussa

Angela Merkelin muistelmateos Vapaus – Muistelmat 1954–2021 julkaistaan syksyllä yli 30 maassa. Suomeksi kirja ilmestyy 26. marraskuuta 2024, samana päivänä saksankielisen alkuteoksen kanssa. Kirjan suomalainen kustantaja on Tammi.

Kansi: © Urban Zintel

Angela Merkel oli 16 vuotta hallitusvastuussa Saksassa, johti maata lukuisien kriisien halki ja löi toiminnallaan ja asenteellaan leimansa saksalaiseen ja kansainväliseen politiikkaan ja yhteisöön. Mutta ei hän kansleriksi syntynyt.

Yhdessä pitkäaikaisen poliittisen neuvonantajansa Beate Baumannin kanssa kirjoittamissaan muistelmissa Angela Merkel tarkastelee elämäänsä kahdessa saksalaisessa valtiossa – DDR:ssä ja jälleen yhdistyneessä Saksassa.

Kirjassaan Merkel kertoo ennennäkemättömän omakohtaisesti lapsuudestaan, nuoruudestaan ja opinnoistaan DDR:ssä sekä dramaattisesta vuodesta 1989, jona Berliinin muuri murtui ja hänen poliittinen elämänsä alkoi.

Muistelmissaan Merkel ottaa lukijan mukaansa tapaamisiin ja keskusteluihin maailman johtajien kanssa sekä valaisee merkittävien kansallisten, eurooppalaisten ja kansainvälisten käännekohtien kautta havainnollisesti ja teräväpiirteisesti sitä, miten omaa aikaamme leimaavia ratkaisuja tehtiin.

Hänen kirjansa tarjoaa ainutlaatuisen näköalan vallan ytimeen – ja on päättäväinen puolustuspuhe vapauden puolesta.

”Mitä vapaus minulle merkitsee? Tämä kysymys on askarruttanut minua koko elämäni ajan. Tietenkin poliittisesti, sillä vapaus edellyttää demokraattisia oloja, ilman demokratiaa ei ole vapautta, ei oikeusvaltiota, ei ihmisarvojen turvaamista. Mutta kysymys askarruttaa minua toisellakin tasolla. Vapaus – minulle se on myös omien rajojeni luotaamista ja omille rajoilleni menemistä. Minulle vapaus on sitä, ettei lakkaa oppimasta, ettei tarvitse pysähtyä vaan että saa jatkaa eteenpäin, senkin jälkeen, kun politiikka on jäänyt taakse”, Angela Merkel sanoo.

”Angela Merkel on ehdottomasti yksi Euroopan lähihistorian tärkeimmistä poliitikoista, ja hänen muistelmiensa julkaisu on merkittävä tapaus myös poliittisen historiankirjoituksen kannalta. Tammelle on suuri kunnia saada kustantaa teos Suomessa”, Tammen kustannuspäällikkö Markku Aalto sanoo.

Angela Merkel, Saksan liittotasavallan liittokansleri vuosina 2005–2021, oli ensimmäinen nainen vaikutusvaltaisimmassa virassa, joka tällä maalla on antaa. Vuonna 1954 Hampurissa syntynyt Merkel varttui DDR:ssä, missä hän opiskeli fysiikkaa ja väitteli luonnontieteiden tohtoriksi, ja tuli valituksi vuonna 1990 Saksan liittopäiville. Vuosina 1991–1994 hän toimi naisasia- ja nuorisoministerinä, 1994–1998 ympäristö-, luonnonsuojelu- ja ydinturvallisuusministerinä, 2000–2018 Saksan kristillisdemokraattisen unionin puheenjohtajana. Vuonna 2021 Merkel päätti poliittisen uransa.

Teoksen suomentavat Tähti Schmidt, Kari Koski ja Kirsimarja Tielinen. Kirjan suomalainen kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:

tiedotus@tammi.fi

Angela Merkel kertoo muistelmissaan ennennäkemättömän omakohtaisesti varhaisesta elämästään DDR:ssä sekä Saksojen yhdistymisen jälkeen alkaneesta poliittisesta urastaan. Kuva: © Urban Zintel

Satujen saaret -lastenkirjasarja hurmaa pian myös teatterissa – myös kirjasarjan elokuvaoikeudet optioitu20.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Satu Rämön ja kirjailija-kuvittaja Satu Kontisen lastenkirjasarja Satujen saaret nähdään myös teatterissa ja elokuvina. Tampereen komediateatteriin Satujen saaret dramatisoi Panu Raipia. Kantaesitys nähdään kesällä 2025. Elokuvaoikeudet on puolestaan optioinut Take Two Studios. Satujen saaret – kirjasarjan ensimmäinen osa Lottalehto ilmestyi tänään. Kirjasarja kertoo serkuksista, Islannissa asuvasta Sagasta ja Suomessa asuvasta Sadusta. Kirjasarjaa kustantaa Tammi.

Hanna Brotheruksen uutuusteos Äitini, tyttäreni käsittelee elämän haurainta ja vahvinta suhdetta9.4.2024 14:47:53 EEST | Tiedote

Kahden rakastetun romaanin jälkeen Hanna Brotherus julkaisee kauniin haastatteluteoksen, joka sisältää ainutlaatuisia tarinoita äidin ja tyttären suhteesta. Hän kutsui erilaisia äitejä ja tyttäriä keskusteluihin löytääkseen uusia näkökulmia ja peilatakseen omia ajatuksiaan. Tiistaina 23.4. ilmestyvässä teoksessa Äitini, tyttäreni (Tammi) kokemuksiaan avaavat esimerkiksi Katja Ståhl, Eva Wahlström, Minna Tervamäki ja Aira Samulin.