KOVA: Tuetun asumisen investoinnit kasvussa – samaan aikaan erityisryhmien investointiavustusvaltuuteen merkittävä leikkaus

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry selvitti alkuvuodesta 2024 jäsentensä investointeja ja asuntotuotantoa. Kyselyyn vastanneiden yhteisöjen asuntomäärä kattaa 92 prosenttia KOVAn jäsenyhteisöjen koko asuntokannasta.

Vuonna 2024 KOVAn jäsenyhteisöissä käynnistyy rakentamista yhteensä 6 200 asunnon verran. Euromääräisesti käynnistyvä asuntotuotanto tarkoittaa 1 390 miljoonan euron investointeja. Edellisvuoteen verrattuna nämä luvut tarkoittavat yhteensä reilun 600 asunnon ja 80 miljoonan euron kasvua. Vuoden 2024 asuntotuotannosta on 52 prosenttia (3 230 asuntoa) on tavallisia vuokra-asuntoja, 18 prosenttia (1 130 asuntoa) erityisryhmien vuokra-asuntoja ja 30 prosenttia (1 835 asuntoa) asumisoikeusasuntoja.

KOVAn jäsenyhteisöt odottavat alkavan uudisrakentamisen kasvavan edelleen ensi vuonna. Uudistuotannon arvioidaan olevan vuonna 2025 lähes 1 500 miljoonaa euroa. KOVAn jäsenyhteisöt ovat viime vuosina olleet melko tarkkoja seuraavan vuoden investointiennusteissaan; tästä esimerkkinä käy edellisvuoden ennuste vuoden 2024 uudisrakentamiselle, joka vastasi lähes täysin toteumaa.

- On hienoa, että tuettu asumistuotanto on vahvassa myötätuulessa KOVAn jäsenyhteisöissä. Erityisen tärkeää tämä on aikana, jolloin rakennussektori kärsii hankalasta tilanteesta edelleen suhteellisen korkeana olevan inflaation ja lähihistoriaan nähden poikkeuksellisen korkean korkotason seurauksena. Lisäksi on ollut erityisen ilahduttavaa havaita, kuinka lähelle toteutuneita investointimääriä jäsenyhteisöt ovat osuneet edeltävien vuosien ennusteissan, mikä kertoo pitkäjänteisyydestä ja ennusteiden luotettavuudesta, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen toteaa.

Valtioneuvoston julkisen talouden suunnitelmassa (JTS) vuosille 2025–2028 Valtion asuntorahastosta (VAR) myönnettävien erityisryhmien investointiavustusvaltuuden tasoa lasketaan 43 miljoonasta eurosta 15 miljoonaan euroon vuodessa kuitenkin siten, että vammaisten asumiseen liittyvien investointikohteiden rahoitus turvataan. KOVA pitää tässä suhdannetilanteessa erityisryhmien asuntotuotannon vähentämistä erittäin epäonnistuneena. Noin kolmasosa kaikesta valtion tukemasta Ara-asuntotuotannosta on ollut erityisryhmille suunnattua, joten näin merkittävä investointiavustusvaltuutuksen leikkaus heikentää entisestään rakennusalan synkkää tilannetta. Linjaus tarkoittaa, että erityisryhmille suunnattujen asuntojen tuotanto on loppumassa lähes kokonaan. Investointiavustusvaltuutuksen taso on ollut aiempina vuosina noin 90 miljoonan euron luokkaa.

- JTS:ssä vuosille 2025–2028 linjatulla erityisryhmien investointiavustusvaltuutuksen supistuksella on huomattava vaikutus paitsi tuettuun asuntotuotantoon, myös koko rakennussektoriin. Erityisryhmien asuntotuotanto on itsessään hyvin tärkeää ja vaikka hallituksen linjauksessa turvataankin vammaisten asumiseen liittyvät investoinnit, tarkoittaa linjaus, ettei avustusvaltuudesta jää paljoa jäljelle muille erityisryhmille, kuten ikääntyvien yhteisölliseen, asunnottomille tai nuorille tarkoitettuun asuntotuotantoon, Parkkonen päättää.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat normaaleja vuokra-asuntoja, erityisryhmien vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.

KOVAlla on 133 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 130 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 75 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2023 yhteensä lähes 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra- ja asumisoikeusasuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

KOVA: Kohtuuhintainen asuntotuotanto avainasemassa rakennusalan umpisolmun avaamisessa8.7.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Tilastokeskuksen aineistojen mukaan vuonna 2023 rakennuslupia myönnettiin yhteensä 21 000 asunnolle, kun taas käynnistyneitä asuntohankkeita oli 23 000 asunnon verran. Molemmat lukemat olivat alimmat koko 2020-luvulla. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n jäsenyhteisöjen asuntohankkeet, noin 5 600 asuntoa, vastasivat siten noin neljänneksestä Suomessa vuonna 2023 käynnistyneestä uudistuotannosta.

KOVA: Vuokranantajat tarvitsevat lisää työkaluja asumishäiriöihin puuttumiseen12.6.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Monenlaiset äänet ja erilaiset elämäntyylit ja -tavat kuuluvat tavanomaiseen kerros- ja rivitaloasumiseen. Kuitenkaan esimerkiksi liiallista metelöintiä ei tarvitse sietää, ja jo yksi häiritsevästi käyttäytyvä asukas voi huonontaa toiminnallaan toisten asukkaiden asumisrauhaa ja asumisviihtyisyyttä. Yöaikaan tapahtuva metelöinti, kovaääninen musiikin soittaminen ja asunnossa tai parvekkeella tapahtuva tupakointi ovat yleisiä esimerkkejä häiritsevästä elämästä.

KOVA yllättynyt valtion päätöksestä myydä A-Kruunu Oy23.5.2024 15:41:02 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yllättynyt valtion linjauksesta, jonka perusteella se voisi myydä kokonaan omistamansa A-Kruunu Oy:n. Yhtiön myyntiä koskevasta valtuudesta linjattiin tänään 23.5. julkistetussa valtioneuvoston omistajapolitiikkaa koskevassa periaatepäätöksessä. Eduskunta päättäisi valtion omistusosuuden vähentämisestä 100 prosentista nollaan.

KOVA: Vastuullisuusviestintä tekee kohtuuhintaisten asuntotoimijoiden työn näkyväksi29.4.2024 07:36:00 EEST | Tiedote

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa, ja ympäristövastuullisuustekojen merkitys on tulevaisuudessa myös entistä tärkeämpää. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenistössä vastuullinen liiketoiminta sekä ympäristön huomioonottaminen kuuluvatkin keskeisimpiin toiminnan perusperiaatteisiin. Niin ikään yhtiön tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä viestiminen kuuluu keskeisesti vastuullisen vuokranantajan tehtäviin, ja KOVAn jäsenistö viestiikin aktiivisesti paitsi asukkailleen, myös sidosryhmilleen yhtiönsä tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä.