Pk-yritykset: Tavoitteena vähintään 1300 uutta työpaikkaa Uudellemaalle

Uudenmaan kasvutahtoisilla pk-yrityksillä on mahdollisuus luoda vähintään 1300 uutta työpaikkaa vuoteen 2027 mennessä. Helsinkiläinen Content Corner rekrytoi maltilla, mutta määrätietoisesti. Yrityksen erikoisuus on vahva, 14 naisen osaajapohja.

Kuvituskuva
Kuvituskuva / Kasvu Open

Emme sano ei miehille, nauraa Content Cornerin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Jessica Rantala. Hän kuitenkin tunnustaa, että yritys rekrytoi mielellään nuoria naisia, joita ei muualle olla heti palkkaamassa. Content Corner on Suomen ensimmäinen luova toimisto, joka on erikoistunut vaikuttajamarkkinointiin.

–  Työllistämme nyt 19 henkilöä, joista 14 on yrityksen perustajaosakkaita. Tarvitsemme lisää hyviä osaajia, mutta haluamme kasvaa määrällisesti maltilla ja vastuullisesti, Rantala sanoo.

Hän kertoo, että yrityksen suunnitelmissa on seuraavan kolmen vuoden aikana rekrytoida 2–6 työntekijää, joista 1–3 mahdollisesti jo vuoden sisällä.

– Kasvua haastaa raha. Jos raha ei jarruttaisi, investoisimme enemmän markkinointiin.

Uudenmaan pk-yrityksillä vahva ote kasvuun

Uudenmaan yritysten rekrytointisuunnitelmat perustuvat Näkymiä pk-yritysten kasvuun -julkaisun tietoihin. Julkaisu perustuu 202 suomalaisen pk-yrityksen keväällä 2024 antamaan dataan. Uudenmaan yritysten osuus on joukon suurin, 34 prosenttia (70 kpl) kaikista vastanneista.

– Uudenmaan pk-yritysten keskimääräinen tavoite on tuplata henkilöstö kolmen vuoden
sisällä. Tämä tarkoittaa määrällisesti 1329 uutta työntekijää. (Keskiarvot: henkilöstö nyt 17
henkilöä, tavoite 35 henkilöä.)

Uudellamaalla pk-yritysten liikevaihdon kasvutavoite on kovempi kuin muualla
maassa. Uudenmaan alueen pk-yrityksistä 74 prosenttia hakee voimakasta kasvua, ja 26
prosenttia maltillista kasvua. (Muu maa 63 % / 36 %)

– Uudenmaan pk-yritysten liikevaihdon yhteenlaskettu kasvutavoite on yli 450 miljoonaa
euroa seuraavan kolmen vuoden aikana.

– Uudenmaan pk-yritysten kasvun rahoitustarve on keskimäärin 5,4 miljoonaa euroa
seuraavan kolmen vuoden aikana. Kasvu aiotaan rahoittaa yritystukien (73 %), sijoittajien
(63 %) ja lainan (49 %) avulla.

Uudenmaan kasvuhaluisista pk-yrityksistä enemmistö edustaa ICT-alaa.

LUE MYÖS

HAASTATTELUPYYNNÖT
Jaana Seppälä
toimitusjohtaja, Kasvu Open
jaana.seppala@kasvuopen.fi

Jessica Rantala
toimitusjohtaja, Content Corner
jessica@contentcorner.fi

SUPERFINNS 2024 -voittaja QOCO Systems oli piilossa oleva helmi11.6.2024 10:48:10 EEST | Artikkeli

Lentokonehuoltoon liittyviä prosesseja digitalisoiva QOCO Systems vastasi täsmällisesti SUPERFINNS-ohjelman voittajan kriteereihin. Yrityksellä on selkeä ja skaalautuva bisnesmalli, markkinapotentiaalia, kunnianhimoinen ja osaava tiimi sekä rohkeutta ajatella isosti. – QOCO Systemsissä erityisen hienoa oli hyvä ja valmis tuote, joka on ison menestystarinan kynnyksellä, sanoo Nordea Startup & Growth -kasvuyrityspankin johtaja ja tuomariston puheenjohtaja Vesa Riihimäki.