Varsinais-Suomen ELY-keskus

Antalet turer inom kollektivtrafiken i Seutu+ minskar i Egentliga Finland och Satakunta från början av hösttidtabellssäsongen 2024

Dela

Det nuvarande utbudet av turer på de förbindelsesträckor i regiontrafiken som NTM-centralen i Egentliga Finland ansvarar för kommer att minskas stegvis under 2024 och 2025. Statens anslag för upprätthållande av regiontrafiken återgår till nivån före coronapandemin. Under fyra års tid har anskaffningskostnaderna för trafiken ökat och med den finansieringsnivå som finns att användas kan inte det nuvarande utbudet upprätthållas. Behovet av besparingar är så betydande att det oundvikligen uppstår konsekvenser för passagerarnas rörlighet. Närmare information om objektspecifika ändringar ges senare.

På riksnivå har det länge beviljats ett permanent årligt anslag för upprätthållande av den regionala kollektivtrafiken. Beloppet har fördelats mellan nio NTM-centraler för upphandling av trafik utanför städer och stadsregioner. Under de senaste fyra åren har tilläggsanslag anvisats för upphandling av regiontrafik som upprätthålls av NTM-centralerna. Med tilläggsanslagen har man täckt förlusten av resenärsinkomster till följd av coronaåren samt kostnadsökningen till följd av de höjda bränslepriserna. Under de senaste åren har det anslag som NTM-centralen i Egentliga Finland haft till sitt förfogande varit cirka fem miljoner euro per år. I anslagen för den regionala kollektivtrafiken kommer man att återgå till 2019 års nivå, vilket innebär ett sparmål på cirka 1,6 miljoner euro i Egentliga Finland och Satakunta jämfört med nuläget. Man strävar efter att hålla minskningarna måttliga och inrikta dem så att arbets-, studie- och nödvändiga resor för att uträtta ärenden ska fungera även i fortsättningen. Behovet av besparingar är så betydande att det oundvikligen uppstår konsekvenser för passagerarnas rörlighet.

Minskningar i Åboregionens objekt från början av höstterminen 2024

Busslinjerna för regiontrafiken i Åbo är till antalet de största i den trafik som NTM-centralen i Egentliga Finland upphandlar av kollektivtrafikmyndigheten. Planeringen av minskningen av antalet turer inleds med busslinjerna i Virmo, Nousis och Masku, Nystad samt Pargas och skärgården. I fråga om dessa linjenät kommer minskningarna att genomföras från början av hösttidtabellsperioden 2024. De övriga regionlinjerna gallras stegvis.

Regiontrafiken upphandlas via offentliga anbudsförfaranden per förbindelsesträcka med cirka 3–5 års mellanrum. Spartrycket på den offentliga ekonomin har varit synligt i några år och därför har man i upphandlingsskedet redan i några år på förhand minskat objekten för regiontrafiken. Men de besparingar som krävs uppnås inte bara på detta sätt.

Kostnadsnivån för den regionala busstrafiken har stigit

Upphandlingskostnaderna för den regionala busstrafiken är högre än för fem år sedan. Prisutvecklingen för bränslen syns direkt i busstrafikens offertpriser. Även om situationen har jämnats ut från den topp som upplevdes 2022, är dieselpriset klart högre än 2019. Även den allmänna höjningen av energipriserna påförs de för bussbranschen viktiga verkstads- och däckkostnaderna.

Samtidigt som kostnadsnivån har stigit har intäkterna från regiontrafikens biljettintäkter minskat. Många aktörer inom stadstrafiken har rapporterat att resandet har återgått till samma nivå som före coronapandemin. Utvecklingen i den regionala trafiken har varit långsammare. Distansarbete och distansstudier har blivit det nya normala och det syns som en minskning av den regelbundna pendlingen. Detta har minskat biljettintäkterna och försämrat ekonomin för kollektivtrafiken som anskaffats med offentliga medel.

Närmare information om ändringar i trafiken ges senare

Planeringen av höstsäsongens tidtabeller och minskningen av turerna pågår som bäst, men i detta skede kan vi ännu inte exakt berätta vilka turer som kommer att dras in. Tidtabellerna för körsäsongen hösten 2024 publiceras senast i mitten av juli. Vi informerar närmare om ändringarna per rutt under sommaren. Dessutom informerar NTM-centralens kollektivtrafikmyndighet om kommande ändringar på webbplatsen Seutu+.

Det gällande utbudet av regional trafik syns i reseplaneraren och tidtabellstjänsten. Tidtabellerna för sommaren 2024 har publicerats på webbplatsen Seutu+.

Anordnare av regional trafik

Kollektivtrafikmyndigheterna ordnar kollektivtrafik som bekostas med offentliga medel. Nio NTM-centraler fungerar som kollektivtrafikmyndigheter i områden utanför städer och stadsregioner. NTM-centralen i Egentliga Finland är ansvarig myndighet i landskapen Egentliga Finland och Satakunta i området utanför Åbo och Björneborgs regionala myndigheter samt Salo och Raumo. NTM-centralerna får finansiering för sin verksamhet under momenten Köp och utvecklande av tjänster inom den kollektiva persontrafiken. NTM-centralernas anslag för kollektivtrafik har länge varit cirka 30 miljoner euro per år i statsbudgeten. Effekterna av coronapandemin och de stigande energikostnaderna på busstrafiken har lappats med ytterligare anslag på cirka 10 miljoner euro per år som beviljas från tilläggsbudgetar. Enligt regeringsprogrammet utlovas inte längre tilläggsfinansiering för kollektivtrafiken i NTM-centralernas anslag för kollektivtrafiken, vilket innebär ett sparmål på cirka 10 miljoner euro jämfört med nuläget.

Mer information:

NTM-centralen i Egentliga Finland, projektcheferna Markus Kivelä, tfn 0295 022 007, Soile Koskela tfn 0295 022 798 och Antti Setälä tfn 0295 022 816.

Nyckelord

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Förnyandet av Norrbys förbindelsebåtsbrygga inleds i Iniö3.10.2024 09:20:00 EEST | Pressmeddelande

NTM-centralen i Egentliga Finland inleder byggandet av en ny förbindelsebåtsbrygga i Norrby i Iniö vecka 42. Byggnadsarbetet pågår fram till slutet av 2024. Den nya förbindelsebåtsbryggan byggs på samma plats som den nuvarande bryggan. Bryggan är ur bruk under tiden arbetet pågår och som ersättande hamn fungerar Kanvik. Vi beklagar de olägenheter som byggnadsarbetet orsakar förbindelsefartygstrafiken.

Vid NTM-centralen i Egentliga Finland inleds en temaansökan för allmännyttiga miljö- och klimatinvesteringar2.10.2024 09:07:58 EEST | Pressmeddelande

NTM-centralen i Egentliga Finland har öppnat en ny temaansökan för allmännyttiga miljö- och klimatinvesteringar för tiden 1.10.2024–15.11.2024. För temaansökan finns en separat finansieringskvot på 800 000 euro för allmännyttiga miljö- och klimatinvesteringar. Med hjälp av allmännyttiga miljö- och klimatinvesteringar kan man stävja klimatförändringen, förbättra vattnens status eller främja en hållbar skötsel av naturresurserna och den biologiska mångfald. Det offentliga stödet för investeringar utgör högst 80 % av de stödberättigande kostnaderna. Som privat finansiering duger t.ex. talkoarbete. Stöd kan beviljas offentligrättsliga eller privaträttsliga sammanslutningar, t.ex. föreningar och kommuner. Föremålet för investeringen ska i regel vara tillgängligt för områdets invånare och aktörer i allmännyttigt syfte. Stödansökningarna behandlas och avgörs efter urvalsperiodens slut. Ansökningar som uppfyller stödvillkoren bedöms utifrån urvalskriterierna. NTM-centralerna i Egentliga Finlan

Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa alkoi yleishyödyllisten ympäristö- ja ilmastoinvestointien teemahaku2.10.2024 09:07:58 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on avannut uuden teemahaun EU:n maaseuturahoitukseen kuuluville yleishyödyllisille ympäristö- ja ilmastoinvestoinneille 1.10.2024–15.11.2024 väliseksi ajaksi. Teemahaulle on käytettävissä erillinen yleishyödyllisiin ympäristö- ja ilmastoinvestointeihin kohdennettu 800 000 euron rahoituskiintiö. Yleishyödyllisten ympäristö- ja ilmastoinvestointien avulla voi hillitä ilmastonmuutosta, parantaa vesien tilaa tai edistää luonnonvarojen kestävää hoitoa ja luonnon monimuotoisuutta. Investointien julkisen tuen osuus on enintään 80 % tukikelpoisista kustannuksista. Yksityiseksi rahoitukseksi käy esimerkiksi talkootyö. Tukea voidaan myöntää julkisoikeudelliselle tai yksityisoikeudelliselle yhteisölle, esimerkiksi yhdistyksille ja kunnille. Investoinnin kohteen tulee pääsääntöisesti olla alueen asukkaiden ja toimijoiden yleishyödyllisessä käytössä. Tukihakemukset käsitellään ja ratkaistaan valintajakson päätyttyä. Tukiehdot täyttävät hakemukset arvioidaan valintaperust

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye