Uusi Hakaniemensilta otetaan käyttöön 20.5.2024
Sörnäisten rantatiellä sijaitseva, Siltavuorensalmen ylittävä uusi Hakaniemensilta otetaan käyttöön maanantaina 20.5.2024.

Käyttöönotto aloitetaan klo 12 kaikille avoimella yleisötilaisuudella, joka järjestetään sillan Hakaniemen puoleisessa päässä. Jalankulkijat pääsevät siis sillan ajoradoille kävelemään, ehkä jopa tanssahtelemaan, ennen sillan avaamista autoille. Moottoriajoneuvoille silta avataan noin klo 14. Siihen saakka vanha Hakaniemensilta on normaalisti liikenteellä.
Jo maanantaina aamupäivällä ennen uuden sillan käyttöönottoa Sörnäisten rantatiellä suljetaan osa moottoriajoneuvoliikenteen kaistoista, mutta liikenne kulkee molempiin suuntiin vähintään yhdellä kaistalla suuntaansa. Paikalla on liikenteenohjaus. Käyttöönotosta saattaa aiheutua tilapäistä liikenteen ruuhkautumista.
Liikennejärjestelyt muuttuvat
Kun uusi silta avataan liikenteelle, siirtyy moottoriajoneuvoliikenne uudelle linjaukselle molemmin puolin siltaa. Hakaniemen puolella otetaan käyttöön uusi sillalle johtava Merihaankatu. Väliaikainen liikenneympyrä poistuu käytöstä.
Uuden sillan idänpuoleinen, eli meren puolella oleva, jalankulku- ja pyöräilyväylä avataan liikenteelle jo 20.5. varhain aamulla. Näin sitä pitkin on mahdollista tulla klo 12 alkavaan avajaisjuhlaan. Läntinen eli vanhan sillan puolella oleva jalankulun ja pyöräilyn väylä voidaan ottaa käyttöön vasta sitten, kun vanha silta on purettu ja sen kohdalla on tehty kaikki tarvittavat pohjanvahvistus- ja kadunrakennustyöt. Tästä syystä myös Sörnäisten rantatieltä pohjoisen suunnasta pääsee uudelle sillalle vain kadun itäreunan jalankulku- ja pyöräilyväylää pitkin.
Näkinkulku ja vanhan sillan alittavat jalankulku- ja pyöräilyväylät poistuvat tilapäisesti käytöstä. Näkinkulun jalankulku- ja pyöräliikenteen yhteys siirtyy Hakaniemenkadun itäreunaan. Kaikki Sörnäisten rantatien ja Haapaniemenkadun risteyksen suojatiet ovat käytössä. Myös uudelle, sillalle johtavalle Merihaankadulle avataan suojatie. Lopulliset liikennejärjestelyt saadaan käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.
Myös Kruununhaassa liikennejärjestelyt ovat tilapäisiä, sillä sielläkin tehdään vielä pohjanvahvistus- ja kadunrakennustöitä vanhan sillan kohdalla. Kruununhakaan rakennetaan esimerkiksi uusi ramppi, jota pitkin autoilijoiden on sen valmistuttua mahdollista kääntyä sillan pielestä Siltavuorenrantaan. Pohjoisranta 20-24 -kiinteistöjen kohdalla tehtävien töiden takia pyöräily ohjataan kesä-heinäkuun vaihteeseen saakka Pohjoisrannasta kiertoreitille Välikatu-Kristianinkatu-Maurinkatu-Liisankatu. Lopulliset järjestelyt saadaan Kruununhaassakin käyttöön tämän vuoden loppuun mennessä.
Miksi Hakaniemensilta uusittiin?
Alkuperäinen Hakaniemensilta on valmistunut vuonna 1961, ja se on jo huonokuntoinen. Sillan uusimistarve on ollut lähtölaukaus koko alueen kehittymiselle, ja se on tuonut mukanaan mahdollisuuksia parantaa myös kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhteyksiä.
Uusi silta yhdistää vanhan tavoin Kruununhaan pohjoispuolen ja Sörnäisten rantatien, mutta se on uutta siltaa matalampi. Matalampi rakenne tarkoittaa vanhan sillan massiivisten ramppien poistumista ja tilaa uudisrakentamiselle. Rakenteellisesti uutta Hakaniemensiltaa voidaan pitää melko poikkeuksellisena, sillä siinä ei ole ollenkaan yläpuolista tuentaa. Yleensä jänneväliltään näin pitkässä sillassa on vinoköysi- tai riippurakenne. Tähän siltaan sellaista ei ole haluttu kaupunkikuvallisista syistä: uusi silta ei matalana ja linjakkaana nouse vanhan tavoin esiin ympäristöstään. Siitä suunniteltiin niin kevytrakenteinen, ettei se vaadi yläpuolista tuentaa.
Vanhan sillan purku aloitetaan 21.6.2024
Vanhan Hakaniemensillan purku aloitetaan maasiltojen eli rannan puolella olevien siltaosuuksien osalta heti uuden sillan käyttöönoton jälkeen, mutta kokonaisuudessaan purkutyö valmistuu vasta syksyn aikana. Meren päällä olevat osat puretaan siten, että vesiliikenteelle aiheutuu katkoja vasta elo-syyskuun vaihteessa. Tällainen työjärjestys on mahdollinen, koska sillan alle asennetaan väliaikaisia tukipukkeja.
Veneily Hakaniemensillan ali on täysin suljettu loppukesällä 2024 seuraavina aikoina:
ti 13.8. klo 00.01 – to 15.8. klo 23.59
ti 20.8. klo 00.01 – to 22.8. klo 23.59
ti 27.8. klo 00.01 – to 29.8. klo 23.59
Muulloin Siltavuorensalmen läpi pääsee veneilemään. Jos jokin näistä kolmesta katkosta voidaan perua, siitä tiedotetaan verkkosivulla https://kruunusillat.fi/veneilijoille/ ja Facebookissa: www.facebook.com/kruunusillat
Sillanrakennus- ja purkutyöt vaikuttavat siltojen alituskorkeuteen vielä veneilykauden 2024 ajan siten, että alikulkukorkeus on 3,5 metriä. Kaikkien töiden valmistuttua alikulkukorkeus on veneilykaudesta 2025 alkaen 4,7 metriä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eetu HahtonenKruunusillat-allianssin projektipäällikkö, sillat ja vesirakentaminen
Puh:050 494 4410eetu.hahtonen@yit.fiKuvat
Linkit
Kruunusillat-raitiotie Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 24.4.202524.4.2025 17:45:17 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 24.4.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 8.5.2025.
Omgivningen kring Esplanaden är stängd för trafik under valborgsmässoafton24.4.2025 15:30:53 EEST | Pressmeddelande
Motorfordonstrafiken är förbjuden på Esplanaderna och deras sidogator kl. 15–20 då Havis Amanda får sin mössa. Gatuparkeringen är begränsad på Ludvigsgatan, Fabriksgatan, Skepparegatan och Eirastranden.
Esplanadin ympäristö suljettu liikenteeltä vappuaattona24.4.2025 15:30:53 EEST | Tiedote
Moottoriajoneuvoliikenne on kielletty Esplanadeilla ja niiden sivukaduilla klo 15–20 Havis Amandan lakituksen takia. Kadunvarsipysäköintiä on rajoitettu Ludviginkadulla, Tehtaankadulla, Laivurinkadulla ja Eiranrannassa.
Esplanadi area closed to traffic on May Day Eve24.4.2025 15:30:53 EEST | Press release
Motorised traffic on Esplanadi streets and their side streets will be prohibited from 15.00 to 20.00 due to the Havis Amanda capping ceremony. Street-side parking is restricted along Ludviginkatu, Tehtaankatu, Laivurinkatu and Eiranranta.
Taimenten kutupaikkaa vahingoittanut pato puretaan Pitäjänmäellä23.4.2025 17:24:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki purkaa Strömbergin puistossa työmaa-aikaisen padon, joka on aiheuttanut tuhoa erittäin uhanalaisen taimenen kutupaikalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme