Framsteg i skolornas arbete med att främja elevernas välbefinnande, men ännu når man inte upp till nivån före coronapandemin
Arbetet för att främja elevernas hälsa och välbefinnande har stärkts något inom den grundläggande utbildningen under de senaste två åren. Det finns dock fortfarande utvecklingsbehov jämfört med åren precis före coronapandemin. Det här framgår av TEAviisari-datainsamlingen som genomfördes av Utbildningsstyrelsen och Institutet för hälsa och välfärd hösten 2023. Med datainsamlingen kartlades främjandet av hälsa och välbefinnande inom den grundläggande utbildningen i Fastlandsfinland. Motsvarande datainsamling genomfördes senast 2021.
Av den aktuella datainsamlingen framgår att en viss positiv utveckling har ägt rum när det gäller skolornas arbete med att främja elevernas hälsa och välbefinnande jämfört med läsåret 2020–2021. Av resultaten framgår dock att det fortfarande finns utvecklingsbehov jämfört med åren precis före coronapandemin.
– Det är viktigt att åtgärderna för att främja elevernas hälsa omfattar hela verksamhetskulturen i skolan – inte enbart elevvårdstjänsterna, utan även till exempel fysisk aktivitet under skoldagen och skolmåltiderna. Att främja hälsa och välbefinnande är en av de viktigaste uppgifterna i skolans vardag, säger Lucina Hänninen, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen.
Resultaten som nu publiceras ger skolorna verktyg för ledning genom information och har ett tydligt samband med resultaten för enkäten Hälsa i skolan, eftersom en fungerande skolgemenskap har en stor inverkan även på elevernas upplevda välbefinnande.
Eleverna och vårdnadshavare deltar mer aktivt
Fungerande skolmåltider, uppmuntran till fysisk aktivitet och möjligheter för eleverna och vårdnadshavarna att påverka skolans verksamhet är sätt för skolorna att främja elevernas välbefinnande. Av de aktuella resultaten framgår att en utveckling skett i positiv riktning, men att det fortfarande finns utrymme för förbättring bland annat när det gäller det gemensamma arbetet.
– Eleverna och vårdnadshavarna deltar i planeringen, anordnandet och utvärderingen av skolans verksamhet i lite fler skolor än tidigare. Eleverna deltar bland annat i utvecklingen av verksamhetssätt för att förebygga mobbning, våld och trakasserier, säger Kirsi Wiss, projektchef vid Institutet för hälsa och välbefinnande.
Enligt de aktuella resultaten förekom det fortsättningsvis i nästan varannan skola (46–47 procent) att man i elevvårdsgruppen i strid med lagen bedömde behovet och anordnandet av elevvårdens stöd eller stöd för lärandet och skolgången för enskilda elevers del.
– Resultaten är något bättre än för två år sedan, men ligger fortfarande en bra bit från läsåret precis före coronapandemin 2018–2019. En av elevvårdsgruppernas viktigaste uppgifter är att bidra till samhörigheten i skolan, vilket innebär att det är viktigt att inkludera eleverna och vårdnadshavarna. Här finns det fortfarande stort utrymme för utveckling i skolorna, konstaterar undervisningsrådet Tanja Väänänen.
Trivsamma skolmåltider bidrar till en välmående skolgemenskap
Ett utvecklingsområde enligt datainsamlingen är anordnandet av skolmåltiderna. I två av tre skolor (68 procent) serveras skolmåltiden klockan 10.30 eller tidigare och i tre av fyra skolor (72 procent) är tiden som reserveras för att äta skolmaten för kort.
– Om skolmåltiden serveras för tidigt under dagen kan det hända att eleverna inte äter tillräckligt, vilket kan leda till att de blir hungriga på eftermiddagen och äter ohälsosamma mellanmål. Allt för kort tid för skolmåltiden leder lätt till att eleverna slukar i sig maten, lämnar bort delar av måltiden eller i värsta fall hoppar över skolmåltiden helt och hållet. Man bör även i fortsättningen satsa på att eleverna deltar i skolmåltiderna – det lönar sig till exempel att beakta elevernas åsikter om hur maten smakar, konstaterar Marjaana Manninen, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen.
I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen föreskrivs att skolmåltiderna ska erbjudas vid rätt tidpunkt i lugn och ro, för att säkerställa att eleverna orkar under skoldagen. Enligt rekommendationen för skolbespisningen är en lämplig tidpunkt för skollunchen ungefär klockan 11–12 och minst 30 minuter bör reserveras för måltiden. I rekommendationen betonas utöver måltidens näringsinnehåll att man följer upp och utvärderar anordnandet av skolmåltiderna och elevernas deltagande.
– En positiv sak är att eleverna ofta deltar i utvecklingen av skolmåltiderna, men deras delaktighet kunde vara ännu större. Att man äter tillsammans är även viktigt med tanke på välbefinnandet och samhörigheten inom skolgemenskapen, preciserar Manninen.
Fysisk aktivitet under skoldagen stärker elevernas välbefinnande
Åtgärder som främjar fysisk aktivitet under skoldagen, till exempel långa motionsraster och användning av skolgården och gymnastikutrymmena inomhus även utanför undervisningstid, har enligt datainsamlingen utökats ytterligare.
Resultaten av de nationella Move-mätningarna utnyttjas inte ännu i tillräckligt hög grad. Hemmen informeras i stor utsträckning på förhand om syftet med och målen för mätningarna samt användningen av resultaten (86 procent). I de flesta skolor (56 procent) kommer lärarna i gymnastik och hälsovårdarna tillsammans överens om genomförandet och tidtabellen och i nästan en tredjedel av skolorna (32 procent) planerar de även tillsammans åtgärder för att främja elevernas fysiska funktionsförmåga.
– Det skulle vara viktigt att utnyttja resultaten av Move!-mätningarna i ännu större utsträckning i skolornas vardag. Skolorna är bra på att informera om resultaten, men kunde bli bättre på att analysera dem och reflektera över konkreta utvecklingsbehov, säger Hänninen.
Nyckelord
Kontakter
Christine SöderekUndervisningsrådUtbildningsstyrelsen
Frågor på svenska.
Kirsi WissProjektchefInstitutet för hälsa och välfärd
Tel:+358 29 524 7705kirsi.wiss@thl.fiLucina HänninenUndervisningsrådUtbildningsstyrelsen
Datainsamlingen.
Marjaana ManninenUndervisningsrådUtbildningsstyrelsen
Skolmåltider.
Tanja VäänänenUndervisningsrådUtbildningsstyrelsen
Elev- och studerandevård och välbefinnande.
Länkar
- Institutet för hälsa och välfärd Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna – TEA 2023. Statistikrapport 21/ 2024
- Webbtjänsten TEAviisari
- Utbildningsstyrelsen webbplatshelhet om välbefinnande (oph.fi/sv)
- THL:s nyhet 14.5.2024: TEAviisari-tiedonkeruu: peruskoulujen tuki oppilaiden hyvinvoinnille ja terveydelle vahvistui (på finska)
Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk som verkar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarar för att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet samt för att främja internationalisering. Utbildningsstyrelsens mediatjänst betjänar från måndag till torsdag kl. 9–16 och fredag kl. 9–15. Under tiden 1.6–31.7 betjänar vi från måndag till fredag kl. 9–15.
tfn 0295 331 703 media@oph.fi
Följ Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Korkeakoulujen toisessa yhteishaussa opiskelupaikka 54 000 hakijalle4.7.2024 11:16:49 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toiseen yhteishakuun osallistui 144 300 hakijaa, joista opiskelupaikan sai 54 100 eli 37 % hakijoista. Ammattikorkeakouluun pääsi 30 024 ja yliopistoon 24 052 hakijaa.
Studieplats för 54 000 i högskolornas andra gemensamma ansökan4.7.2024 11:15:42 EEST | Tiedote
I vårens andra gemensamma ansökan till högskolor deltog 144 300 sökande varav 54 100, det vill säga 37 % av de sökande, fick studieplats. 30 024 sökande antogs till utbildning vid en yrkeshögskola och 24 052 vid ett universitet.
Unga behöver stöd och uppmuntran till internationalisering – den minskade mobiliteten är en utmaning för hela samhället14.6.2024 10:23:58 EEST | Tiedote
Internationellt kunnande är en viktig resurs i dagens samhälle. Coronapandemin försvagade ytterligare den redan nedåtgående internationella mobiliteten och därmed även förvärvandet av internationellt kunnande. Nu efter pandemin stiger mobilitetssiffrorna igen, men utmaningarna och differentieringen såväl när det gäller läroanstalter som enskilda studerande utgör hinder för ökat internationellt kunnande.
Nuoret kaipaavat tukea ja kannustusta kansainvälistymiseen – vähentynyt liikkuvuus on haaste koko yhteiskunnalle14.6.2024 10:23:34 EEST | Tiedote
Kansainvälinen osaaminen on nyky-yhteiskunnassa keskeinen voimavara. Koronapandemia heikensi entisestään laskusuunnassa ollutta kansainvälistä liikkuvuutta ja tätä kautta kansainvälisen osaamisen kehitystä. Nyt pandemian jälkeen liikkuvuusluvut ovat jälleen kasvussa, mutta haasteet sekä eriytyminen niin oppilaitosten kuin yksittäisten opiskelijoidenkin kohdalla vaikeuttavat kansainvälisen osaamisen kasvua.
70 620 fick studieplats i den gemensamma ansökan till utbildning efter grundläggande utbildning13.6.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Antagningarna i den gemensamma ansökan till utbildningar efter grundläggande utbildning har nu genomförts: 70 620 sökande fick studieplats. Det fanns sammanlagt 78 600 sökande, varav 90 % kunde godkännas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum