Vaasan Sähköverkko pyytää kommentteja sähköverkon kehittämissuunnitelmaan

Vaasan Sähköverkko on laatinut verkon kehittämissuunnitelman, jossa esitetään, miten alueen sähköverkkoa aiotaan kehittää tulevina vuosina. Suunnitelma perustuu arvioihin erilaisista yhteiskunnallisista muutostekijöistä, kuten vihreän siirtymän edistymisestä sekä alueen väestön, palveluiden ja teollisuuden kehittymisestä. Merkittäviä tekijöitä ovat myös lämmityksen ja liikenteen sähköistyminen sekä sähkön pientuotanto. Suunnitelmaa voi kommentoida toukokuun loppuun saakka.

Vaasan Sähköverkko

– Haluamme kuulla, millaisia sähkön käyttöön liittyviä tarpeita ja odotuksia alueella on. Sähköverkko on monessa asiassa se mahdollistava tekijä, kertoo Vaasan Sähköverkon erityisasiantuntija Ari Salo.

Suunnitelma sisältää muun muassa tietoa siitä, miten energiamurros näkyy verkon kehittämistarpeissa ja investoinneissa, miten verkon toimitusvarmuutta parannetaan ja miten verkkoa kehitetään mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Kommentoida voi niin sanallisesti kuin vastausikonien avulla.

Asukkaat voivat vastata lyhyeen kyselyyn

Vaasan Sähköverkon jakelualueen asukkailta toivotaan ennen kaikkea vastauksia suunnitelman ensimmäisen sivun kyselyyn. Se kerää tietoa asukkaiden tarpeista ladata sähköautoa, suunnitelmista hankkia aurinkopaneeleja ja siitä, onko aikeita lisätä sähkön käyttöä lämmityksessä.

– Toivomme kommentteja myös esimerkiksi alueen yrityksiltä, kunnilta ja kehitysyhtiöiltä, kertoo Salo.

Suunnitelma on julkaistu osoitteessa vaasansahkoverkko.kehittamissuunnitelma.fi, ja sitä voi kommentoida toukokuun loppuun saakka.

Kehittämissuunnitelma laaditaan joka toinen vuosi, ja se perustuu Energiaviraston määräykseen.

Vaasan Sähköverkon toiminta-alue kattaa Vaasan, Mustasaaren, Laihian, Korsnäsin ja Maalahden kunnat sekä osittain Vöyrin, Närpiön ja Isonkyrön.

Tavoitettavissa lisätietoja varten: pe 17.5. klo 8 - 10

Vaasan Sähköverkko on osa Vaasan Sähkö -konsernia