Savukkeiden salakuljetusta rekkalasteittain – yli miljoonan euron veronkierto

Tulli on tutkinut kevään 2024 aikana laajamittaista savukkeiden salakuljetusvyyhtiä pääkaupunkiseudulla. Tutkinnan aikana on takavarikoitu suuri määrä savukkeita ja useita henkilöitä on ollut esitutkinnan aikana vangittuina.

Tullin takavarikoimia savukeaskeja laatikossa.
Tullin takavarikoimia savukeaskeja laatikossa. Tulli

Tutkinta käynnistyi tammikuussa 2024, kun kaksi henkilöä nouti vantaalaisen kuljetusyhtiön terminaalista Virosta saapuneita pahvilaatikoita. Tämän jälkeen Tulli pysäytti pakettiautolla liikenteessä olleet henkilöt ja löysi pahvilaatikoista 500 000 laitonta savuketta.

Salakuljetuksen epäillään alkaneen viime vuoden loppupuolella ja salakuljetuskertoja olleen useita. Laittomasti maahantuotujen savukkeiden kokonaismäärän epäillään olevan noin 3 000 000 kappaletta ja vältettyjen verojen yli miljoona euroa. Salakuljetusmuotona on käytetty kaupallista kumipyöräliikennettä. Kuljetusyhtiötä tai sen työntekijöitä ei epäillä rikoksista.

– Epäilemme tapauksessa savukkeiden salakuljetuksen olleen ulkomailta johdettua, ja usean henkilön osallistuneen toimintaan Suomessa mm. vastaanottamalla, varastoimalla ja myymällä savukkeita eteenpäin. Tutkinnan aikana on ollut vangittuina useita henkilöitä, kertoo tutkinnanjohtaja Pasi Lukkarinen.

Savukkeiden salakuljetus jälleen selvässä kasvussa

Kaupallista rahtiliikennettä on käytetty salakuljetukseen yhä enemmän niin salakuljetettujen savukkeiden määrissä kuin tuontikerroissakin mitattuna. Tämän vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Tulli on takavarikoinut ennätysmäärän savukkeita verrattuna kolmen edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

1-3/2021

1-3/2022

1-3/2023

1-3/2024

35 240

211 857

474 620

796 010

Tullin rikosasioissa takavarikoidut savukkeet (kpl) ensimmäisiltä vuosineljänneksiltä vuosina 2021–2024.

– Olemme havainneet Tullin rikostutkinnassa, että tiettyjen rikollisten toiminta on ollut hyvin säännönmukaista ja pitkäkestoista. Tutkintamme on paljastanut laajoja, usean salakuljetuskerran rikoskokonaisuuksia, joissa on ollut myös mukana ulkomaalaisia toimijoita. Näyttääkin siltä, että savukkeiden salakuljetus ei ole vähenemässä, summaa asiaa valvontajohtaja Hannu Sinkkonen.

Vuonna 2023 Tullin rikosasioissa otettiin haltuun 2,75 miljoonaa savuketta, mikä on yli kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2022, jolloin luku oli 1,19 miljoonaa. Valvonnan vuosijulkaisu (pdf).

Tulli on tehnyt tiedotteen savukesalakuljetustapauksen tutkinnassa tiivistä yhteistyötä Viron viranomaisten kanssa. Vyyhtiä on tutkittu useina törkeinä veropetoksina ja samassa yhteydessä on tutkittu myös törkeää rahanpesurikosta. Tapaus siirretään kesän aikana syyteharkintaan Etelä-Suomen syyttäjävirastoon.

Pasi Lukkarinen, tutkinnanjohtaja
Hannu Sinkkonen, valvontajohtaja
Yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta(a)tulli.fi

Tullin takavarikoimia savukeaskeja laatikossa.
Tullin takavarikoimia savukelaatikoita.

Tullin haaviin on jäänyt alkuvuonna ennätysmäärät pregabaliinia ja klonatsepaamia – huumelääkkeiden salakuljetusmäärät selvässä nousussa27.6.2024 07:24:03 EEST | Tiedote

Huumelääkkeiden takavarikkomäärät ovat nousseet merkittävästi kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla selviää tullirikostilastoista. Erityisesti Tullin haaviin on jäänyt huumelääke pregabaliinia ja klonatsepaamia, joiden ensimmäisen vuosipuoliskon takavarikkomäärät rikkoivat jo koko viime vuoden luvut selvästi. Myös muiden huumaavassa tarkoituksessa väärinkäytettyjen lääkkeiden salakuljetukseen on kiinnitettävä huomiota, sillä se voi kertoa yleisemmällä tasolla huumerikollisuuden muutoksesta.