Guld till Björneborg och Vanda i FM i kommunal kommunikation

Björneborg och Vanda vann guld i finska mästerskapet i kommunal kommunikation. Björneborg vann i kategorin årets kommunikationskampanj och Vanda i kategorin Årets kommunikationsåtgärd.

Hanna Kaukopuro-Klemetti vapaa käyttöoikeus

Björneborgs vinnande bidrag var Handlingar och känslor i marknadskommunikation, case Porisuhdeneuvoja. I synnerhet Porisuhdeneuvoja-sketcherna uppmärksammades på nationell nivå. Björneborgare och folk med ett björneborgskt sinnelag har ett speciellt förhållande till staden. Den här spänningen har tagits upp både av Porisuhdeneuvoja och i form av kärleksbrev som invånarna skrivit.

– Porisuhdeneuvoja, som på finska är en ordlek och ungefär en kombination av stadens namn och ”parterapi”, är ett genialt namn. Sketchernas manusförfattare Joonas Nordman är själv från Björneborg, och kanske är det just insiderinformationen om Björneborg som gjort kampanjen till en nationell hit. Det är glädjande att kampanjen är en permanent del av Björneborgs kommunikation. Jurymedlemmen Jenni Rinkinen berättar också att många av årets övriga tävlingsbidrag gick i Porisuhdeneuvojas fotspår, vilket vittnar om kampanjens goda synlighet och breda erkännande.

I kategorin Årets kommunikationskampanj belönades kommunikationsprojekt för en bestämd kampanjperiod.  Finalisterna utöver Björneborg var Lojo stad med sin Kalle Anka-specialbilaga samt Puolanka kommun med en overallmärkeskampanj för studerande.

Vanda belönades för sin kommunikation på lättläst finska. Vanda har börjat använda lättläst finska i stor utsträckning i sin kommunikation, vilket gör det möjligt för staden att betjäna alla sina invånare på ett mer omfattande sätt än tidigare. Vanda har gjort lättläst finska till ett av sina officiella språk, och har utarbetat en tidning och en webbplats på ett lättläst språk.

Kreativa byråer svänger lätt ihop något komplicerat till sina kunder, något som skriker ut sin exceptionella karaktär till världen. Priset man betalar är att lösningen ofta är otydlig. Vanda stad valde en annan, vackrare väg. Att lyfta fram lättläst språk är bra för alla, säger jurymedlemmen Timo Berry.

I kategorin årets kommunikationsåtgärd ingick enskilda insatser samt utveckling av kommunikationen, såsom bestående ändringar i praxis. Till finalen kom förutom Vanda även Nurmijärvi kommun med sina listmöten och Vasa stad med sitt nya intranät Lykky och lanseringen av det.

Allt mer humor och uppfinningsrikedom i kommunikationen

• I många av tävlingsbidragen tog man avstamp i den egna kommunens eller stadens karaktär och lokala styrkor. Autenticitet har blivit viktigare i den kommunala kommunikationen. Kommunerna gör ett mycket bra och mångsidigt arbete, säger juryns ordförande Tony Hagerlund.

Även transparens i beslutsfattandet har tagits upp i ett stort antal av bidragen.

• Öppenhet och beaktande av samtliga kommuninvånare spelade en central roll i många bidrag. Med hjälp av kommunikation kan man förklara kommunens beslutsfattande och föra kommuninvånarna och beslutsfattarna närmare varandra, säger jurymedlemmen Jaakko Helenius.

Hedersomnämnande till bland annat Flow-samarbete och stadsrock

Juryn delade också ut hedersomnämnanden till förtjänstfulla bidrag. Följande bidrag fick hedersomnämnanden:

Hyvinge stad, kampanjen ”Hevinkää”. Stadens namnbyte, som började som ett aprilskämt, blev ett viralt fenomen som växte sig till ett seriöst och minnesvärt varumärke för staden.

Lahtis stad, förnyelse av invånartidningen "Kaupunkilainen”. Invånartidningen i Lahtis är en välskriven och välutformad tidsskrift som är ett nöje att läsa.

Mäntsälä kommun, kampanjen ”Kuntanuusku - Suomen koiraystävällisin kunta”. Finska Kennelklubben utnämnde Mäntsälä som Finlands mest hundvänliga kommun. Mäntsälä tog upp detta i sin kommunikation och valde bland annat årets Kultanuusku, det vill säga årets hundambassadör.

Norra Karelens landskapsförbund, kampanjen Redesigner. Landskapsförbundet sökte unga designers för sommarjobb med anknytning till cirkulär ekonomi, och inledde en ny typ av samarbete med Flow-festivalen.

Vinnarna utsågs i Kuopio

De sex finalistbidragen presenterades och priserna delades ut under mötet för kommunala kommunikatörer i Kuopio den 14 maj.

Tävlingsarrangörer är Kommunförbundet och Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry). Tävlingens samarbetsföretag Sanoma möjliggör kampanjpriserna, dvs. en synlighet på sammanlagt 10 000 euro i Sanomas kanaler.

Alla arbeten som utförts under 2022 och 2023 fick delta i tävlingen. Allt som allt deltog 66 kommunikationskampanjer och -åtgärder i tävlingen. FM i kommunal kommunikation är en indirekt fortsättning på den tidigare tävlingen FM i kommunal marknadsföring som ordnats 17 gånger. Mer information om tävlingen finns på Kommunförbundets webbplats.

Närmare upplysningar

Tony Hagerlund
utvecklingschef, kommunikation, Kommunförbundet, tfn 050 526 2158

Timo Berry
CEO, kreativ direktör, Berry Creative, tfn 041 532 4345

Jaakko Helenius
verksamhetsledare, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry), tfn 0500 498 020

Jenni Rinkinen
kommunikationschef, Sanoma Media Finland, tfn 0405113109

Bilder

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kommundirektörer i skärselden - många olika orsaker till misstroende13.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Misstroende mot kommundirektören har blivit vanligare under de senaste åren och misstroendeprocesserna uppstår snabbare. En misstroendeprocess även mot en kommundirektör som varit verksam länge i kommunen kan uppstå på kort tid och sluta med att kommundirektören avgår snabbt, till och med inom ett år. Också nya kommundirektörer kan bli tvungna att avgå snabbt på grund av misstroende.