Turun raitiovaunujen kilpailutus käynnistyy syksyllä 2024
Turun raitiotieyhtiö aloittaa raitiovaunujen Euroopan laajuisen kilpailutuksen syksyllä 2024. Hankintaa valmistellaan hyvissä ajoin, jotta kaupunginvaltuuston investointipäätöksen jälkeen olisi mahdollista tehdä päätös vaunujen hankinnasta talvella 2026. Hankinnan aikana tarkennetaan yleissuunnitelman tietoja vaunujen ominaisuuksista ja kustannuksista.
Raitiovaunujen tulee vastata tulevaisuuden joukkoliikenteen tarpeisiin
Raitiovaunujen käyttöikä on pitkä, jopa 40 vuotta. Raitioliikenteen on tavoitteena käynnistyä Turussa 2030-luvun alkupuolella. Vaunujen hankintaa valmistellaan siis 2070-luvun joukkoliikenteen tarpeisiin.
Satama–Varissuo-yleissuunnitelmassa on määritelty vaunujen ominaisuudet pääpiirteissään. Vaunuja hankittaisiin suunnitelman mukaisesti 13 kappaletta. Tulevaisuudessa kysynnän kasvaessa ja vuorovälien tihentyessä vaunuja tarvitaan Satama–Varissuo-linjalla arvion mukaan 15.
Yleissuunnitelman alustavan arvion mukaan raitiovaunujen hankintahinta Satama–Varissuo-linjalle on 42 miljoonaa euroa. Lopullisiin kustannuksiin vaikuttavat markkinatilanne, yleinen hintataso ja vaunujen räätälöinti.
Raitiovaunujen vaatimukset ohjaavat suunnittelua
Yleissuunnitelmassa Turun raitiotien on suunniteltu toimivan niin sanotulla eurooppalaisella normaalilla raideleveydellä, joka on 1,435 metriä. Raitiovaunun leveys on 2,65 metriä, kuten Tampereellakin. Vaunujen määrää voidaan lisätä kysynnän mukaan ja paikkojen määrään vaikuttaa vaunujen muotoilulla ja sisustuksella. Vaunut ovat olennainen osa kaupunkikuvaa ja omaleimaisia raitiovaunuja löytyykin ympäri maailman.
"Vaunujen teknisten ominaisuuksien lisäksi raitiovaunujen käytön mukavuuteen panostetaan niiden muotoilua ja visuaalisuutta räätälöimällä. Esimerkiksi Ranskan Champagnen maakunnassa sijaitsevan Reimsin kaupungin raitiovaunut mukailevat samppanjalasin muotoa. Tärkeintä on suunnitella ratkaisut asiakastarpeet huomioiden," kertoo raitiotieyhtiön suunnittelupäällikkö Lauri Räty.
Raitiovaunujen toimittajan valinnassa otetaan huomioon paitsi hankintakustannukset myös kunnossapidon kustannukset vaunun koko elinkaaren aikana sekä laadulliset tekijät, jotka määritellään hankinnan edetessä. Näitä voivat olla matkustusmukavuus, melutaso, kunnossapidon helppous ja kustannukset tai vaunujen vastuullisuus.
Hankinnassa on varauduttava viivästyksiin
Raitiovaunuja tarvitaan hyvissä ajoin ennen liikennöinnin aloittamista. Vaunuja tarvitaan raitiotieradan koeajoihin ja käyttöönottoon sekä kuljettajien koulutukseen. Toimitusajat riippuvat vaunujen räätälöinnistä, ja tuotannon alettua vaunuja toimitetaan yksi kuukaudessa. Satama–Varissuo-linjan vaunujen toimitus veisi näin ollen yli vuoden.
Hankintaa varten on haettu oppeja muista raitiotiekaupungeista. Esimerkiksi Tampereen raitiovaunuhankinta aloitettiin seitsemän vuotta ennen liikenteen käynnistymistä. Pääkaupunkiseudulla sen sijaan koeajot ja koulutukset on voitu suorittaa olemassa olevalla raitioliikenteellä, mikä on lyhentänyt hankinta-aikaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lauri RätySuunnittelupäällikkö
Puh:+358 40 336 2080lauri.raty@turunraitiotie.fiJuha SaarikoskiToimitusjohtaja
Puh:+358 40 336 0117juha.saarikoski@turunraitiotie.fiKuvat
Linkit
Turun Raitiotie Oy on Turun kaupungin omistama yhtiö, joka on tilaajana päävastuussa Turun raitiotien toteutussuunnitelmavaiheesta. Yhtiön tehtävänä on toteuttaa Satama-Varissuo-yleissuunnitelmaan perustuva tekninen suunnittelu rakentamisvalmiuteen saakka sekä valmistella ja kilpailuttaa raitiotiekaluston hankinta. Toteutussuunnitteluvaiheen aikana tuotetun materiaalin pohjalta Turun kaupunginvaltuuston on mahdollista tehdä investointipäätös raitiotien rakentamisesta vuoden 2025 lopulla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun Raitiotie Oy
Aninkaistenkadun arkeologiset koekaivaukset saatiin valmiiksi11.11.2024 15:37:35 EET | Tiedote
Turun raitiotien suunnittelua varten käynnissä olevat arkeologiset koekaivaukset saatiin Aninkaistenkadulla valmiiksi ennakoitua nopeammin. Kaivauksesta saatiin selville muun muassa arkeologisen maakerroksen paksuus ja tietoa muuratusta kivirakennuksesta. Koekaivauksia tullaan tekemään myöhemmin vielä lisää. Liikennejärjestelyt alueella palautetaan ennalleen torstaina, 14.11.2024.
Raitiotien arkeologiset koekaivaukset alkavat marraskuussa Aninkaistenkadulla25.10.2024 07:32:00 EEST | Tiedote
Turun raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Aninkaistenkadulla, Eerikinkadun ja Tuomiokirkkosillan välisellä alueella. Alue on yksi Suomen merkittävimmistä arkeologisista kohteista. Työt Aninkaistenkadulla alkavat 4. marraskuuta 2024.
Turun seudun kiihtynyt kasvu on lisännyt raitiotien varren rakentamisen potentiaalia4.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Arvio Satama–Varissuo-raitiotien varren rakentamisen potentiaalista on päivitetty. Turun kiihtynyt kasvu on arvion mukaan lisännyt myös raitiotien mukana tuomia rakentamismahdollisuuksia. Raitiotien kaupunkikehitysvaikutus on Turussa samalla tasolla muiden Suomen raitiotiekaupunkien kanssa.
Kutsu medialle taustatilaisuuteen: Mitä Turun raitiotien toteutussuunnitteluvaiheessa tehdään?30.8.2024 16:16:24 EEST | Kutsu
Turun raitiotien toteutussuunnitteluvaihe perustuu kaupunginhallituksen lokakuussa 2023 hyväksymään Satama-Varissuo-yleissuunnitelmaan. Järjestämme torstaina 5.9. klo 12.00 alkaen median edustajille taustatilaisuuden, jossa kerrotaan suunnitteluvaiheen sisällöstä.
Raitiotielinjan pohjatutkimuksista muutoksia liikenteeseen heinäkuusta alkaen29.6.2024 07:27:00 EEST | Tiedote
Suunnitellun Satama–Varissuo-raitiotielinjan maaperää aletaan tutkia tarkemmin 1.7.2024 alkavalla viikolla. Tutkimukset aloitetaan varikon alueelta Iso-Heikkilästä, Varissuolta sekä Littoistentieltä. Tutkimuksista aiheutuu lyhytaikaisia muutoksia liikenteeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme